نقش اطلاعات کیلیدی در قیمت مسکن

زیرا تعداد متقاضیان خرید آپارتمان در فرشته یا خرید آپارتمان در اختیاریه کمتر شده‌ و به میزان تقاضای موجود، واحدهای آماده واگذاری وجود دارد.

این پیشنهاد می‌تواند کوچک‌سازی واحدهای مسکونی در شهرها را پدید آورد و ساخت‌وساز متناسب با بازار مصرف افزایش یابد. این امر متقاضیان واقعی را به مقصود خود که همان تامین نیاز مسکن است می‌رساند. از طرفی با افزایش تعداد واحدها، قیمت‌ها به واسطه رقابتی شدن بازار کمی کاهش یافته و پس از آن بازار ملتهب اجاره کمی آرام می‌شود. بازاری که درکش و قوس فراز و نشیب‌های قیمتی همچنان در نوک هرم افزایش قیمت جا خوش کرده است.

این درحالی است که راهکارهایی برای کنترل و ایجاد تعادل در این بازار وجود دارد و سیاستگذاران نیز این مهم را می‌دانند که با اعمال سیاست‌های مالیاتی می‌توان این بخش را بهبود بخشید. گفتنی است این راهکار مدت زیادی است که در وزارت راه و شهرسازی پیگیری می‌شود و مدیران مختلف طرح‌های متفاوتی برای شناسایی واحدهای خالی اعمال کرده‌اند. ولی شوربختانه آنطور که باید پیگیری نشده و به نتیجه نرسیده است.

آخرین طرحی که از سوی دفتر اقتصاد و سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد، شناسایی خانه‌های خالی از طریق سامانه ملی املاک و اسکان کشور بود که گفته می‌شود تا آخر سال راه‌اندازی می‌شود و می‌توان مالیات بر خانه‌های خالی را آغاز کرد. اما راهکار دیگری که مطرح شد تعیین سقف نرخ اجاره‌بها بود که امکان ایجاد تفاهم نامه‌های سوری بین مالک و مستاجر و معاملات غیر رسمی مشکل اساسی این طرح بود.

در نتیجه یک راه دیگر می‌ماند؛ آگاه کردن مردم از قیمت‌های واقعی خانه با استناد به شاخصه‌های مهم قیمت‌گذاری املاک. شاخصه‌هایی همچون سال ساخت، نوع ساخت، متراژ و میانگین معاملات انجام شده در منطقه که می‌تواند تاثیر مستقیمی در قیمت‌ها بگذارد. اما شناسایی و دریافت اطلاعات تکمیلی از واحدها کار آسوده ای نیست و نمی‌توان به مشخصاتی که مالکان از واحدهای خود ارائه می‌دهند اکتفا کرد.

 ازسوی دیگر مسکن به دلیل ناهمگون بودن امکان قیمت‌گذاری منطقه‌ای و حتی محله‌ای ندارد و از این رو نمی‌توان شاخص را، قیمت یک واحد در محله در نظر گرفت. به طور مثال نرخ اجاره آپارتمان در بلواردریا حتی با مشخصات ساختاری مشابه هم یکسان نیست و هرکوچه قیمت خاص خودش را دارد. حتی در مواقعی اختلاف قیمت دو خانه مجاورهم نیز با اختلاف قابل توجهی قیمت‌گذاری می‌شود.

از این رو بستری نیاز است تا کلیه اطلاعات فوق را برای هرواحد به صورت مجزا در اختیار متقاضیان قراردهد. این مهم را سامانه کیلید با بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی ایجاد کرده و با ابزارهای متفاوت ارزش افزوده‌های پرکاربردی برای بخش مسکن فراهم کرده است. یک از مهم‌ترین این ابزارها تخمین قیمت مسکن با وارد کردن کدپستی است.

تخمین قیمتی که اطلاعات آن از سامانه اطلاعات بازار املاک(سابا) که در اختیار وزارت راه و شهرسازی است و مشاورین املاک موظف به ارائه اطلاعات معاملات خود در این سامانه هستند، برداشت و با اطلاعاتی که از کاربران خود دریافت می‌کند، توسط هوش‌مصنوعی پردازش و خروجی متناسب با نیاز کاربر را که همان تخمین ارزش واقعی ملک است ارائه می‌دهد. گفتنی است این تخمین قیمت، از درصد خطای بسیار پایینی برخوردار است و می‌تواند  به عنوان مرجعی برای قیمت‌گذاری در بازار املاک به شمارآید.

کیلید به واسطه فعالیت گسترده با مشاورین املاک، کاربران فعال در بازار مسکن و متقاضیان مصرفی بازار، اطلاعات کاربردی از میزان تقاضا و روند معاملات مسکن دارد. از این رو بخشی برای افزایش دید مخاطبان از رویدادهای مسکنی منطقه مورد نظر خود و افزایش اطلاعات کاربردی برای سیاستگذاران مسکن ایجاد کرده که این بخش «اطلاعات بازار مسکن» نام دارد. کیلید در این بخش تمام روندهای صعودی و نزولی قیمت و تعداد معاملات مسکن را در قالب‌های مختلف همچون نمودار منتشر می‌کند و این امکان را برای کاربران گذاشته تا این اطلاعات کاربردی را درمناطق انتخابی خودشان و بازه‌های زمانی مختلف مشاهده کنند.

این اطلاعات علاوه بر اینکه به کاربران، دید کافی برای تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب منطقه مناسب جهت خرید یا اجاره می‌دهد، مالکان را از روند نوسانات قیمتی دارایی ملک خود مطلع می‌کند. از سوی دیگر این بخش، متولیان تصمیم‌گیری را برای اتخاذ سیاستهای تشویقی یا بازدارنده، به صورت منطقه ای راهنمایی می‌کند.  

شرکت دانش‌ بنیان کیلید در مجله خبری خود (kilidmag) محتواهای تخصصی و کاربردی با محوریت بازار مسکن منتشر می‌کند. از این رو می‌توان این سامانه را منبعی برای رفع تمام نیازهای مسکنی کاربران عادی و فعالان تخصصی در حوزه مسکن دانست.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.