موفقیت در کسب و کار به سبک هیتلر یا استالین؟

هیتلر ۶۰۰ هزار وسیله‌ی نقلیه موتوری و ۷۵۰ هزار اسب را روانه‌ی روسیه کرد تا با سربازان پیاده، نیمه‌جان و گرسنه‌ی شوروی بجنگند. اما هیتلر در این عملیات به طرزی باورنکردنی ۹۵ درصد تلفات داد و از استالین شکست خورد؛ به همین سادگی! البته راستش را بخواهید به این سادگی‌ها هم نیست!

حال به دنیای کسب‌وکار و نقش استالین و هیتلر برای موفقیت در کسب و کار برمی‌گردیم: شما در میانه‌ی یک نبرد هستید، نبردی سخت برای بدست آوردن مشتری، اما این بار در دنیای آنلاین. و نبرد در دنیای آنلاین از سایر نبردها بسیار حساس‌تر است؛ زیرا رقبایتان می‌توانند با یک کلیک به هر سلاح کشنده‌ای دست یابند و کوچک‌ترین اشتباهی ممکن است شما را از میدان بیرون کند و رقبای تازه‌‌نفس یا  قدیمی بتوانند جای شما را بگیرند. سؤال اصلی این است؟ چه کسی موفق می‌شود این مشتری احتمالی را جذب کند؟ شما یا آن‌ها؟

آیا حریف آن‌ها می‌شوید؟

مطمئناً این نقل‌قول معروف را شنیده‌اید که محتوا پادشاه است. این جمله را فراموش کنید. هر محتوایی پادشاه نیست. کسب و کارهای زیادی قربانی این نقل‌قول شده‌اند و هزینه‌های زیادی را صرف تولید محتوا کرده‌اند اما هیچگاه نتوانسته‌اند نتیجه‌‌ای که می‌خواستند از آن بگیرند. هر محتوایی پادشاه نیست. محتوایی پادشاه است که استراتژی پشت آن باشد، نه هر محتوایی.

سناریوهای زیادی پشت داستان شکست در دنیای بازاریابی محتوا وجود دارند.

شکست می‌خورید چون حواستان به مشتری نیست

اولین سناریو یا شاید بتوان گفت مهم‌ترین سناریو مربوط به مشتری است؛ بسیاری از کسب و کارها نمی‌دانند قرار است چه مشتریانی را جذب کنند، نمی‌دانند مشتریان آن‌ها به چه محتوایی نیاز دارند، نمی‌دانند چگونه با تولید محتوا مشتریان را جذب کنند، بسیاری از آن‌ها حتی نمی‌دانند محتوایی که در حال حاضر تولید می‌کنند چه میزان تاثیرگذار است، در نتیجه به بن‌بست می‌رسند.

شکست می‌خورید چون هدف و برنامه‌ای ندارید

عدم برنامه‌ریزی منسجم و هدفمند در جریان بازاریابی محتوا مشکل دیگری است که گریبان کسب و کارها را می‌گیرد. محتوا هیچگاه به صورت مقطعی و کوتاه‌مدت جواب نمی‌دهد. نمی‌توان اسم این کار را شلختگی گذاشت. بسیاری از کسب و کارهای شکست‌خورده به صورت مداوم محتوا تولید می‌کردند اما باز هم نتیجه‌ای از آن نمی‌گرفتند چون هر بار یک موضوع، یک قالب و یک فرمت ناسازگار را انتخاب می‌کردند. نتیجه‌ی کار، انبوهی از مقالات و محتوا و عکس و تصاویری بود که حالا در دنیای آنلاین مدفون شده‌اند.

شکست می‌خورید چون رقبا را نمی‌بینید

سناریوی بعدی و یا سناریوی همیشگی حضور یک رقیب است؛ موفقیت در کسب و کار وابسه به شناخت رقیب است، رقیبی که می‌داند چگونه مشتری جذب کند، می‌داند چگونه محتوا تولید کند و می‌داند چه موضوع و چه فرمتی را برای کارش انتخاب کند که حاصل آن عملکرد بهتری باشد

چه باید کرد؟ باید دست روی دست گذاشت تا شاهد از دست دادن مشتریان و شکست خوردن فعالیت‌های بازاریابی خود باشیم؟

لطفاً فکر تولید محتوای بیشتر و بیشتر و بیشتر را از سرتان بیرون کنید. زیرا اگر شما هم مانند هیتلر ۳.۹ میلیون سرباز سواره و پیاده داشتید بازهم چیزی جز شکست منتظر شما نبود.

اما شکست نمی‌خورید اگر...

هیتلر جنگ را به استراتژی باخت. یک استراتژی قدیمی به نام زمین سوخته. طبق فرمان استالین، ارتش شوروی هر جا که عقب‌نشینی می‌کرد مزارع و کارخانه‌های خودش را آتش می‌زد تا ارتش آلمان نتواند از آن‌ها استفاده کند، در نتیجه سربازان آلمانی چیزی برای خوردن پیدا نمی‌کردند و گرسنه می‌ماندند و حتی از گرسنگی می‌مردند. سرمای بی‌سابقه‌ی شوروی هم باعث شد تا گازوئیل و بنزین وسایل نقلیه‌ی آلمانی‌ها یخ ببندد و عملیات بارباروسا شکست خورد.

بازاریابی محتوا هم اگر با یک استراتژی منظم و دقیق جلو نرود به سرنوشت بارباروسا مبتلا می‌شود. دلیل شکست اکثر کسب و کارها در دنیای بازاریابی محتوا نداشتن یک استراتژی محتوای هدفمند و برنامه‌ریزی شده است که باعث می‌شود به حریفی که استراتژی دارد ببازید.

 استراتژی محتوا راهی برای تولید محتوایی است که می‌فروشد. اما چگونه؟

استراتژی محتوا برنامه‌ای جامع و کامل از فعالیت‌های کسب و کار شما در زمینه‌ی محتوا است. این استراتژی روی اهداف کسب و کار شما بنا می‌شود و این اهداف در تمام کانال‌های بازاریابی شما پیاده می‌شوند. هم می‌توانید مخاطب جذب کنید و هم می‌توانید مخاطب را به مشتری تبدیل کنید؛ یک تیر و دو نشان.

اما این کار چگونه انجام می‌شود؟ این کار ترکیبی از شناخت نیاز مشتریان، فعالیت رقبا، بازاریابی از طریق موتورهای جستجو، تولید محتوا مطابق با نیازهای مشتری و انتشار صحیح آن است. ابزارهای زیادی برای این کار وجود دارند. داده‌ها حرف اول را می‌زنند. هم داده‌هایی که شما دارید و هم داده‌هایی که رقبای شما دارند. به طور مثال اگر می‌خواهید از طریق سئو مخاطب جذب کنید باید کلیدواژه‌های تخصصی حوزه‌ی خود، میزان جستجوی این کلیدواژه‌ها، هم‌خانواده‌ها و مواردی از این دست را استخراج کنید و محتوایی مطابق با نیاز مشتری خود تولید کنید. در ادامه هم باید همواره رتبه‌ی خود و میزان اثربخشی محتوا را بررسی کنید تا فعالیتتان را آنالیز کنید.

شما با استراتژی محتوا می‌توانید تصویری واضح و یکپارچه از رقبای خود به دست بیاورید. در حقیقت شما علاوه بر اینکه اهداف خود را دنبال می‌کنید، رقبای خود را هم زیر نظر می‌گیرید. حجم محتوای تولیدی آن‌ها را آنالیز می‌کنید، موضوعات و حوزه‌های تخصصی آن‌ها را بررسی می‌کنید، و در نهایت سعی می‌کنید از آن‌ها بهتر باشید.

فرامحتوا2

استراتژی محتوا، نقشه راه محتوا و کشف یک دنیای جدید

ما در فرامحتوا با رویکردی دانش‌محور و تخصصی در این حوزه لذت کشف یک دنیای تازه را هدیه می‌کنیم. بازاریابی محتوا تنها زمانی به نتیجه می‌رسد که با دانش، هنر و مهارت ترکیب شده باشد؛ مهارت بدست آوردن داده‌ها، دانش تحلیل، آنالیز آن‌ها و هنر جذب مشتری. ما با استفاده از ابزارهای حرفه‌ای آنالیز داده‌ها نقشه‌ی راه محتوای شما را ارائه می‌کنیم. بیش از 110 برند موفق به ما و دانش ما اعتماد کرده‌اند و حالا نتیجه‌ی آن را می‌بینند.

با استراتژی محتوا و نقشه راه محتوا شما تصویری جامع و یکپارچه از فرایند بازاریابی محتوا به دست می‌آورید، هزینه‌های اضافی‌تان را مدیریت می‌کنید، رقبای‌تان را شناسایی می‌کنید، با گوگل و سایر موتورهای جستجو مخاطب بیشتری کسب می‌کنید، و در نهایت مشتری بیشتری جذب می‌کنید.

شما در حقیقت یک پل میان اهداف خود، محتوا و مشتریان خود ایجاد می‌کنید. خلعی که در فعالیت‌های بازاریابی محتوای خود دارید از میان برمی‌دارید و مسیر روشن پیش‌روی خود را می‌بینید.

استراتژی محتوا و نقشه راه محتوا یک‌بار هزینه کردن برای رسیدن به یک تصویر واضح از فرایند بازاریابی محتوا و نتایج شگفت‌انگیز آن است. اگر می‌خواهید هیتلر نباشید به داشتن استراتژی محتوا بیشتر فکر کنید و به آن به چشم یک امر حیاتی در کسب ‌و کار آنلاینتان و نه یک امر مفید نگاه کنید.

برای مشاهده چگونگی رسیدن به استراتژی محتوا و مشاهده محصول نقشه راه محتوا و رزرو وقت مشاوره، و دریافت تخفیف ویژه یلدا روی لینک زیر کلیک و فرم مشاوره را تکمیل کنید:

مشاوره رایگان نقشه راه محتوا

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.