از خودمان شروع کنیم! راهکارهایی ساده برای کاهش آلودگی هوا

علاوه بر لزوم برنامه‌ریزی جدی مدیران و دستگاه‌های دولتی، ما نیز به عنوان شهروندان این جامعه لازم است که در کاهش آلودگی هوا خود را مسئول دانسته و سعی بر کاهش آن داشته باشیم. هشت اقدام ساده اما موثر زیر می‌تواند، تاثیری بسزا در بهبود حالِ هوای شهرمان داشته باشد. لطفا آن‌ها را بخوانید و با اطرافیان خود نیز به اشتراک بگذارید.

۱. استفاده از حمل و نقل عمومی

استفاده از وسایل نقلیه شخصی را به حداقل رسانده و حدالمقدور از مترو، اتوبوس و یا تاکسی استفاده کنید. بخش بزرگی از آلودگی هوای این روزهای تهران، محصولِ خودروهای تک سرنشین است.

به گزارش ایرنا، بنابراعلام کارشناسان، خودروها و موتورسیکلت‌ها به عنوان منابع متحرک سهم ۸۰ درصدی در آلودگی هوای شهر تهران دارد، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در پایتخت در حال تردد است که حجم زیادی آلودگی را وارد هوای کلانشهر می‌کنند.

۲. انجام برخی کارها بصورت دورکاری

با پیشرفت فناوری و شکل‌گیری امکانات صوتی، تصویری و ارتباطی متنوع مثل ویدئو کنفرانس می‌توان بسیاری از کارها را به صورت دورکاری و در منزل انجام داد. حتی امروزه به جای شرکت در کلاس‌های آموزشی و جابجایی از مقصدی به مقصد دیگر می‌توان خیلی راحت در وبینار یا سمینار آنلاین شرکت کرد و دیگر نیازی به خروج از منزل یا محیط کار نیست. این امر نه تنها باعث کاهش هزینه‌های حمل و نقل و صرفه‌جویی در زمان شما می‌شود، بلکه به کاهش آلودگی هوا نیز کمک می‌کند.

ایسمینار2

3. خرید آنلاین و اینترنتی

هرچقدر ترددهای غیر ضروری خود را کاهش دهیم، سوخت فسیلی کمتری مصرف کرده و در نهایت آلاینده‌های کمتری ایجاد کرده‌ایم. با انجام خریدهای آنلاین می‌توان علاوه بر صرفه‌جویی در وقت و هزینه، از انجام سفرهای درون شهری غیرضروری نیز پرهیز کرد

4. انجام معاینه فنی خودرو

5. انجام سفر در ساعات عدم اوج که آلودگی هوا کمتر است

6. در نهایت پیشنهاد می‌کنیم که اگر در روزهای آلوده از خانه خارج می‌شوید حتما از ماسک استفاده کنید.

بدیهی است، روش‌هایی که در این نوشته به آنها اشاره شد، تنها روش‌های موجود برای متوقف کردن آلودگی هوا نیستند. اما کاهش آلودگی هوا و محیط زیست نیازمند مشارکت گسترده شهروندان و دولت‌هاست و با انجام اقدامات کوچک هم می‌توان تاثیراتی مثبت بر جای گذاشت.

ایسمینار به عنوان پلتفرمی پیشرو در ارائه خدمات مدیریت و برگزاری وبینار یا سمینار آنلاین، توانسته است در طی یک ماه گذشته با برگزاری بیش از 100 وبینار باعث کاهش تولیدِ گاز دی‌اکسیدکربن به میزان 14760 کیلوگرم، آلاینده‌های خطرناک به میزان 123360 کیلوگرم و پلاستیک به میزان 38160 کیلوگرم شده است و سهمی هر چند کوچک در کاهش حجم آلاینده‌های هوا داشته باشد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.