تزریق ژل (فیلر) برای حجم دادن به گونه، لب و چانه

به نقل از متخصص زیبایی صورت تزریق ژل (فیلر) یک روش زیبایی است که از آن برای کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک‌ها و بازگشت جوانی صورت استفاده می‌شود. این روش، یک گزینه‌ی درمانی عالی برای کسانی ست که می‌خواهند علائم و نشانه‌های پیری‌شان را برطرف کنند اما تمایلی به انجام عمل‌های تهاجمی همچون جراحی معمول لیفت صورت ندارند. این روش با پر کردن نواحی از صورت که مستعد افتادگی و چروک افتادن هستند، حجم و پری طبیعی را در این نواحی بازمی‌گرداند. اگرچه نتایج حاصل از این روش دائمی نیستند، اما راهی ساده‌تر، بی‌خطرتر و ارزان‌تر برای داشتن ظاهری جوان‌تر هست.

کاربردهای تزریق ژل

تزریق ژل یا فیلر، گزینه‌ی غیر جراحی بسیار خوبی برای رفع علائم پیری و افزایش مشخصه‌های زیبایی در صورت شما می‌باشد. از تزریق ژل، ناحیه‌ی بخصوصی را مورد هدف قرار می‌دهد و می‌توان آن را به‌طور لایه‌لایه در نواحی از صورت تزریق کرد که موجب جوان‌سازی و بهبود ظاهر خطوط و چین‌وچروک‌ها و فرورفتنی و نواحی کم‌حجم یا افزایش حجم برخی نواحی می‌شود.

از تزریق ژل برای افزایش حجم به پوست استفاده می‌شود، به‌طور مثال می‌توان آن را برای برجسته کردن لب‌ها، افزایش حجم در کانتورهای (خطوط) کم عمق، صاف کردن چین و چروک‌ها، بهبود ظاهر اسکارهای فرورفته، بازسازی بدفرمی‌هایی در فرم صورت، کاهش یا برطرف ساختن گودی زیر ناحیه‌ی چشم تزریق کرد. متخصصان پوست و زیبایی و کسانی که در تزریق ژل تخصص دارند، تعیین خواهند کرد که چه نوع فیلری برای شما و مشکل شما بهتر خواهد بود و درمان مناسبی را برای رسیدن به نتایج مطلوبتان در نظر می‌گیرند.

روش کار تزریق ژل چگونه است؟

77

با تزریق ژل، نواحی بخصوصی از صورت را می‌توان حجیم‌تر یا پف‌تر کرد. بیشترین کاربرد این روش در نواحی است که دچار افتادگی پوست شده‌اند که منجر به ظاهری تورفته در صورت می‌شوند. روش بخصوص در چگونگی انجام این عمل به نوع فیلرهایی که قرار است به کار برده شوند، بستگی دارد. گزینه‌های موجود شامل موارد زیر می‌باشند:

  • هیالورونیک اسید- پرکاربردترین نوع ژل، فیلر اسید هیالورونیک است که با تخلیه‌ی مایع به بخش بخصوصی از صورت که نیاز به لیفت دارد انجام می‌گیرد. از این ماده در برندههای معروف فیلر همچون Juvederm، Captique و Restylane استفاده می‌شود؛ اثرات این فیلرها معمولاً تا حدود 9 ماه تا 1 سال دوام خواهند داشت.

  • تزریق چربی – تزریق چربی که با نام چربی اوتولوگ (گرفته شده از بدن خود فرد) نیز شناخته می‌شود، سلول‌های چربی هستند که از قسمت دیگری از بدن خود بیمار گرفته شده و سپس به ناحیه‌ی دریافت کننده تزریق می‌شود. از آنجا که این نوع فیلر از چربی واقعی بدن انسان تشکیل شده است، اثرات حاصل از این نوع تزریق می‌توانند تا چند سال دوام داشته باشند.

  • پلیمر- برندهای فیلر از جمله اسکالپرا ((Sculptra از یک ماده ی پلیمری ساخته به دست انسان و زیست تجزیه‌پذیر استفاده می‌کنند. این نوع فیلر یک گزینه‌ی بادوام دیگری است که اثرات آن تا دو سال دوام خواهند داشت.

  • هیدروکسیلاپاتیت کلسیم (Calcium hydroxylapatite )- این ماده‌ی اصلی است که در برند معروف دیگری از فیلر رادیاس ( (Radiesse استفاده می‌شود که چین و چروک‌ها و نشانه‌های پیری صورت را برای 12 ماه برطرف می‌کند.

  • کلاژن گاوی- در فیلرهایی مانند زایدرم (Zyderm) و زایپلاست (Zyplast) از کلاژن گاوی استفاده می‌شود. البته به خاطر ماهیت این ماده، باید حداقل 4 هفته قبل از انجام تزریق فیلر، یک تست آلرژی از بیمار گرفته شود تا بیمار مطمئن شود که هیچ واکنش منفی نسبت به این نوع فیلر وجود نخواهد داشت.

  • دانه‌های پلاستیکی میکروسکوپی- از آنجایی که تزریق با کلاژن گاوی، نتایج دائمی به همراه ندارد، این ماده را اغلب با دانه‌های میکروسکوپی که از جنس متاکریلت پولی متیل یا PMMA هستند مخلوط می‌کنند که وقتی کلاژن ذوب شده و از بین می‌رود، برای صافی و یکنواختی بهتر پوست، در زیر پوست باقی می‌مانند؛ بنابراین این دانه‌ها، دوام و ماندگاری اثرات تزریق فیلر را تا حداقل 5 سال افزایش می‌دهند. (برگرفته از سایت ژل و بوتاکس جمیل طب)

یک متخصص پوست و زیبایی یا یک جراح زیبایی می‌تواند کار تزریق ژل یا فیلر را انجام دهد. صرف نظر از نوع ماده‌ای که به‌عنوان فیلر استفاده می‌شود، بخش بیشتری از این پروسه کلاً به یک روش انجام می‌گیرد. ابتدا یک ماده‌ی بی‌حس‌کننده‌ی موضعی بر روی ناحیه‌ی موردنظر در صورت استعمال شده تا آن قسمت بی‌حس شود. وقتی بی‌حسی اثر کرد، جراح یا متخصص زیبایی، ژل را به ناحیه‌ی از پیش مشخص‌شده، درست در زیر پوست، تزریق می‌کند. البته برای تزریق چربی، چربی را که قرار است به عنوان فیلر تزریق شود، ابتدا از بخش دیگری از بدن برداشت می‌کنند.

هر تزریق ژل تقریباً 15 دقیقه طول می‌کشد. اگرچه، بسته به شدت مشکل و اندازه ی ناحیه‌ی تحت درمان ممکن است به جلسات بعدی نیز نیاز باشد. در این صورت، جلسات با فاصله‌ی حداقل دو هفته از هم باید انجام بگیرند.

بهبودی

انتظار می‌رود که تزریق ژل، خطوط و چین و چروک روی پوست صورت را به طور موقت از کمرنگ یا از بین ببرد. مدت زمان دوام و ماندگاری انتظاررفته از اثرات این تزریق می‌تواند به نوع محصول به کار رفته برای تزریق بستگی داشته باشد.

ازآنجایی‌که ژل فقط در زیر پوست تزریق می‌شود، این درمان نیازی به دوره‌ی نقاهت و بهبودی طولانی ندارد. بعد از این درمان، بیمار می‌تواند بدون هیچ مشکل و خطری کارهای روزانه‌ی خود را از سر بگیرد، البته می‌بایست از انجام فعالیت‌های سنگین و قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض نور خورشید خودداری کند. در ضمن، انتظار می‌رود که علائم طبیعی بعد از تزریق بعد از دو روز از بین بروند.

خطرات و عوارض احتمالی

ممکن است درست بعد از هر جلسه‌ی تزریق ژل، علائمی مشاهده شود. علائمی که در پایین به آن‌ها اشاره می‌کنیم، نرمال و موقتی هستند که معمولاً تا 3 روز بعد از تزریق از بین می‌روند:

  • قرمزی
  • ورم
  • درد
  • خارش

اگر این علائم بعد از 3 روز برطرف نشوند با به نظر بدتر شده‌اند، بهتر است به متخصص زیبایی یا جراحی که کار تزریق را برای شما انجام داده است مراجعه کنید.

تزریق ژل برای چه کسانی مناسب نیست؟

  • تزریق ژل برای برخی افراد مناسب نیست، از جمله:

  • افرادی که داروهای رقیق کننده‌ی خون مانند آسپرین، ویتامین E یا هر گونه داروی NSAID (داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی) مصرف می‌کنند.

  • به تب‌خال (ویروس هرپس) یا زونا مبتلا هستند.

  • باردار یا شیرده هستند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.