پروتئین بدنسازی چیست

پودر بدنسازی شامل کنسانتره پروتئین غذایی گیاهی و حیوانی است. در واقع انواع پودر بدنسازی، مقدار پروتئین و ویتامین های مورد نیاز بدن که توسط مواد غذایی تامین نمی شوند را به بدن رسانده و بنابر نوع، کاربری و مواد تشکیل دهنده هریک، پاسخی برای نیازهای هر فرد خواهند بود.

مصرف مکمل پروتئین درواقع راهی جهت جذب پروتئین است اما ورزشکاران در جهت عضله سازی هم از این نوع مکمل استفاده می کنند.

ترکیبات مکمل های بدنسازی شامل چه موادی می شود؟

ترکیبات مکمل بدنسازی شامل انواع مواد معدنی، فیبرها، ویتامین ها و پروتئین های لازم برای بدن هستند که در واقع در صورت کمبود این دسته از مواد، توسط مکمل بدنسازی پروتئین دار تامین می شود.

انواع پروتئین بدنسازی

پروتئین های بدنسازی در انواع و اقسام گوناگونی موجود هستند که حتی از نظر طعمی هم یا یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه به معرفی تعدادی از انواع مکمل بدنسازی می پردازیم.

یکی از این انواع مکمل ها، پروتئین ایزوله شده است که مقدار چربی و کربوهیدارت آن پایین بوده و دارای 90 الی 95 درصد پروتئین است که به صورت کنسانتره پودری به فروش می رسد.

نوع دیگر به صورت هیدرولیز شده است که بدین صورت به وجود می آید که پیوند میان آمینو اسیدها را از میان برده و پروتئینی را به وجود می آورد که برای بدن بسیار مفید بوده و به راحتی جذب بدن می شود.

از دیگر انواع مکمل بدنسازی به صورت کنسانتره پروتئین است که به کمک خارج کردن پروتئین مواد غذایی، دارای 60 الی 80 درصد کالری ناشی از پروتئین و 20 الی 40 درصد دارای کالری ناشی از چربی ها و کربوهیدرات ها خواهد بود که به صورت پودر بدنسازی عرضه خواهد شد.

میزان و نحوه مصرف پروتئین بدنسازی

همان طور که گفته شد پروتئین بدنسازی شامل انواع و اقسام گوناگونی هستند، بنابراین قطعا مقداری که باید مصرف شوند و همچنین نحوه مصرف هریک با دیگری متفاوت است. به همین علت حتما باید پیش از مصرف هر نوع مکمل بدنسازی، با پزشک متخصص مشورت کرده و سپس بر طبق نظر پزشک میزان و نحوه مصرف آن مشخص شود.

فواید مصرف مکمل بدنسازی

مصرف پودر بدنسازی قطعا فواید و مزایایی را در بر خواهد داشت. اگر پروتئین بدنسازی همزمان با ورزش سنگین و حرفه ای انجام شود، منجر به افزایش قدرت و حجم عضله های فرد خواهد بود.

مصرف پودر بدنسازی در کاهش وزن تاثیر فراوانی خواهد داشت. افرادی که قصد کاهش وزن دارند، می توانند با مراجعه به پزشک و تحت نظر او پروتئین بدنسازی مخصوص جهت کاهش وزن مصرف نمایند.

برخی از انواع مکمل بدنسازی دارای لاکتوز هستند، با مخلوط کردن این نوع پروتئین بدنسازی به همراه ترکیبات نوشیدنی طعم دار پیش از ورزش و یا همزمان با ورزش می توانید کربوهیدرات و پروتئین مورد نیاز بدن را تامین نمایید.

عوارض و موارد منع مصرف پروتئین بدنسازی

اگر در دوران بارداری و یا شیردهی هستید، اگر داروی خاصی را مصرف می کنید و یا اگراز رژیم غذایی خاصی پیروی می کنید، پیش از مصرف انواع پودر بدنسازی حتما باید با یک پزشک متخصص مشورت نمایید. به هنگام خرید هر نوع مکملی هم می توانید با مطالعه بروشور موجود در بسته بندی مکمل از عوارض و موارد منع مصرف آن آگاه شوید.

مصرف نادرست و بیش از حد پودر بدنسازی می تواند منجر به بروز بیماری های خاصی شده و مشکلاتی را به وجود آورد. بیماری هایی نظیر پوکی استخوان، مشکلات کلیوی و کبدی و یا حتی ممکن است منجر به بروز واکنش های آلرژیکی نظیر تنگی نفس و یا تورم صورت شود و یا حتی انواع لاکتوز دار پروتئین بدنسازی برای افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند ممکن است منجر به بروز مشکلات و واکنش های آلرژیکی شود.

کدام نوع پروتئین بدنسازی برای شما مناسب است؟

برای فهمیدن این مسئله که کدام یک از انواع گوناگون پروتئین بدنسازی برای شما مناسب است، ابتدا باید هدف خود را از مصرف این مکمل بدنسازی تعیین کنید. برای مثال اگر در صدد کاهش وزن هستید، باید انواع پودر بدنسازی که دارای غلظت بالایی هستند تهیه نمایید. این نوع مکمل بدنسازی شامل انواع مواد معدنی، کربوهیدارت، چربی و آب است و درواقع دیرتر هم در بدن هضم می شود، به همین علت می تواند به عنوان یک وعده غذایی جایگزین مناسبی باشد. جهت مصرف این پودر بدنسازی می توانید آن را با آب و شکر مخلوط کرده و سپس مصرف کنید. مصرف این مکمل به دلیل آنکه مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کرده و در واقع نقش یک وعده غذایی بسیار کم کالری را ایفا می کند، مانع از گرسنگی شما شده و به کاهش وزن شما بسیار کمک می کند.

اگر قصد شما از مصرف این مکمل بدنسازی تامین انرژی لازم جهت انجام تمرینات ورزشی سنگین و عضله سازی است، پودر بدنسازی ایزوله گزینه مناسبی به شمار می رود چرا که به نسبت سایر انواع مکمل بدنسازی بسیار زودتر هضم شده و در بدن به سرعت به انرژی تبدیل می شود و به همین علت جهت حجیم کردن عضلات بدن هم بسیار مناسب هستند. درواقع عمده مصرف ورزشکاران این نوع پودر بدنسازی است چرا که این نوع بسیار رایج تر بوده و اثر گذاری بسیار بالایی هم دارد.

بنابراین بهتر است در ابتدا هدف خود را از مصرف این نوع پروتئین بدنسازی مشخص نموده و سپس تحت نظر پزشک، نوع پودر بدنسازی مناسب برای خود را انتخاب نمایید. همچنین انواع پروتئین ها دارای طعم های مختلفی نیز هستند که می توانید طعم مورد علاقه خود را هم پیدا کنید. اما درهنگام تهیه پروتئین بدنسازی، به برچسب هایی که نشان از سلامت و اصالت محصول هستند توجه نموده و پس از تهیه حتما تمامی نکات و دستورات ذکر شده در بروشور محصول را به دقت مطالعه کنید.

a3

مکمل بدنسازی مناسب از کجا تهیه کنیم؟

در بسیاری از داروخانه ها می توانید مکمل بدن سازی باکیفیت و مناسب تهیه نمایید اما حتما توجه داشته باشید که ازجای مطمئن تهیه کنید. عموما پزشکی که به آن مراجعه میکنید به شما محل مطمئن و مناسبی جهت تهیه پودر بدنسازی معرفی می کند.

امروزه داروخانه های آنلاین بسیاری هم در زمینه فروش مکمل بدنسازی اصل و با کیفیت فعالیت می کنند که تمامی اطلاعات مربوط به مکمل و همچنین نظرات افراد در زمینه مصرف آن مکمل در اختیار شما قرار می گیرد.

در آخر ذکر این نکته الزامی است که به هیچ وجه نباید در مصرف انواع مکمل بدنسازی زیاده روی کرد و حتما باید تحت نظر پزشک و در زمانبدی و به روش صحیح مصرف شود تا به نتیجه مطلوب دست پیدا شود.

مصرف مکمل بدنسازی خود به تنها پاسخی برای نیازهای شما نیست بلکه بسیار اهمیت دارد که در کنار مصرف پودر بدنسازی، ورزش صحیح و مداوم، مصرف آب به میزان کافی، پرهیز غذایی و رژیم غذایی مناسب هم رعایت شود تا به نتیجه دلخواه خود دست یابید. در هر صورت صبر و حوصله به هنگام مصرف مکمل بدنسازی بسیار اهمیت دارد و نباید انتظار داشته باشید که در طی زمان بسیارکوتاهی به نتیجه مطلوب خود دست یابید بلکه نیاز به بازه زمانی حداقل سه ماهه وابسته به نوع مصرف و رژیم غذایی و نوع ورزش شما هم می باشد.

مشهورترین پروتئین های وی در بازار ایران

پودر وی پروتئین نوتریمد

پروتئین وی  100 درصد نوتریمد یکی از مکمل های مناسب و تقویتی خوب بدن بوده که این پروتئین مناسب بدنسازان طراحی شده و از آب پنیر می باشد. که در به بازسای بافت عضلات کمک کرده همچنین موجب ساخت عضلات می شود.

پروتئین وی شارژر تسلا

پروتئین وی شارژر تسلا دارای مجوز از سازمان غذا و دارو، بسیار خوش طعم،به شما در بازتوانی سریع عضلات و همچنین افزایش حجم عضلات و عملکرد بهتر به هنگام تمرین های سخت کمک می کند.

پروتئین وی گلد ژن استار

پروتئین وی گلد ژن استار با ترکیبی فوق العاده و کیفیت بسیار خوب مناسب استفاده جهت افزایش حجم عضلات بدن بوده که دارای پروتئین وی کنستانتره و هیدرولیز شده می باشد

پودر وی پروتئین فارماتک

مصرف پودر پروتئین وی به میزان کافی به بازسازی بافت عضلانی و بهبود رشد آنها کمک می کند. پروتئین یکی از درشت مغذی هاست که از انواع آمینو اسیدها تشکیل شده و بدن به طور روزانه به این ماده غذایی نیاز دارد. پروتئین ها در مواد غذایی بسیاری وجود دارند. شیر، تخم مرغ، گوشت قرمز، سویا و … از انواع پروتئین ها هستند.

پروتئین ها در تولید آنزیم ها، هورمون ها و سایر مواد شیمیایی، در ساخت و ترمیم عضلات، تشکیل مو و ناخن و در تولید استخوان ها، غضروف، پوست و خون نقش دارند. پروتئین وی (WHEY)، یکی از 2 نوع پروتئینی است که در شیر وجود دارد. پروتئین شیر از، %80 کازئین و %20 وی (WHEY) تشکیل شده است. برای تهیه مکمل های پروتئین وی (WHEY) از آب پنیر استفاده می شود. برای به دست آوردن یک محصول با خلوص بالا، با روش های مختلف و چندین مرحله فیلتر، مواد اضافی را از ماده اصلی جدا می کنند و در نهایت مقدار کمی مواد افزودنی به آن اضافه می کنند.

پروتئین وی مکس ماسل

پروتئین وی مکس ماسل ساخت آمریکا دارای مجوز بهداشت از سازمان غذا و دارو تهیه شده از 22 گرم پروتئین ، 5 گرم بی سی دبل ای ، 3 گرم گلوتامین، این مکمل علاوه بر ساخت و ترمیم عضلات در کمک به بهبود استخوان ها، غضروف، پوست و خون نیز موثر است.مصرف پروتئین پیور وی مکس ماسل به میزان کافی به بازسازی بافت عضلانی و بهبود رشد آنها کمک کرده و به بهبود تسریع فرایند ریکاوری کمک می کند.پودر پیور وی مکس ماسل توانایی بدن را بسیار بالا برده و انرژی را در شما افزایش می دهد تا استقامت بدنی شما در مقابل تمرین های سخت بهبود یابد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.