یک میلیون گردشگر خارجی در راه تبریز

مرتضی آبدار اظهار کرد: در یک برنامه پنج‌ساله، پنج شهر به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شدند که در سال ۲۰۱۵ شهر قدس از فلسطین، ۲۰۱۶قونیه از ترکیه، ۲۰۱۷ مدینه منوره از عربستان سعودی، ۲۰۱۸ تبریز از ایران و در سال ۲۰۱۹ باکو از جمهوری آذربایجان برای این منظور انتخاب شدند. وی با بیان اینکه بعد از ابلاغیه از سوی سازمان جهانی، گردشگری، ۲ شهر تبریز و یزد کاندیدای عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام شدند، افزود: تبریز با توجه به مسائل تاریخی و تمدنی به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب و دستورالعمل آن ابلاغ شد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان درباره وضعیت اقامتی و گردشگری استان اظهار کرد: تمام موزه‌ها، مکان‌های تاریخی و گردشگری آمادگی لازم برای میزبانی را داشته و حتی از اوایل سال‌جاری بازرسی و نظارت‌هایی از موزه‌ها و سایر دستگاه‌های رفاهی صورت گرفت تا بتوانیم پذیرایی خوبی داشته باشیم. وی افزود: خوشبختانه تمام ظرفیت‌های موجود در استان را برای گردشگری به خدمت گرفته‌ایم تا علاوه‌بر پیشرفت صنعت گردشگری، بتوانیم آمادگی برای ورود به رویداد بزرگ تبریز ۲۰۱۸ را داشته باشیم. آبدار با بیان اینکه در تبریز بعد از دوران انقلاب تا سال ۹۴ در حدود ۷۴۰۰ تخت هتل داشتیم، تصریح کرد: بعد از اینکه تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شد، مجوزها و سیاست‌های تشویقی از طرف میراث فرهنگی، شهرداری‌ها و سایر صادر شد که به‌تبع آن بتوانیم تا پایان سال ۲۰۱۸ تعداد تخت‌های هتل را به ۱۶ هزار برسانیم. وی اضافه کرد: جهش ۲ ساله‌ای که در افزایش تخت‌های هتل داشتیم، برای ورود به تبریز ۲۰۱۸ و میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با تاکید بر اینکه مهمانسراها استانداردسازی شده است، افزود: آموزش و پرورش استان سال گذشته میزبان ۲۴۰ هزار نفر و امسال ۳۶۰ هزار فرهنگی در استان بوده که همه آنها را در مهمانسراهای خود سکونت داده است. وی استانداردسازی و ایجاد هتل‌های پنج، چهار و سه ستاره را جزو برنامه‌های مطلوب تبیین شده برای میزبانی خوب برای گردشگران مطرح کرد و گفت: با توجه به اهمیت مقوله اسکان برای مسافر، بیشترین تلاش را برای ساخت محلی امن برای اسکان مسافران داریم تا علاوه‌بر خدمات‌دهی مطلوب بتوان صنعت گردشگری را نیز گسترش داد.

 

 ۴۶۰ هزار گردشگر خارجی

آبدار با مقایسه میزان گردشگر امسال با سال گذشته به ۵/ ۴ میلیون گردشگر داخلی و ۴۶۰ هزار گردشگر خارجی اشاره و اظهار کرد: تمام تلاش‌مان بر ۲ برابر رساندن این میزان گردشگر است؛ زیرا بعد از مطرح شدن نام تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان تعداد گردشگران خارجی افزایش یافته است.

 

 پیش‌بینی حضور یک میلیون گردشگر خارجی

وی افزود: طبق تخمین صورت‌گرفته برای تبریز ۲۰۱۸ ورود یک میلیون گردشگر خارجی را پیش‌بینی کرده‌ایم. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با بیان اینکه همه گردشگران یکجا نخواهند آمد، بلکه در طول سال سفر خواهند کرد و از این رو مشکل هتل نخواهیم داشت، گفت: امید است ۸۰ درصد تمام محل‌های اقامتی و هتل‌ها در رویداد تبریز ۲۰۱۸ پر شود. وی در تشریح برنامه‌های نو برای ورود به رویداد بزرگ تبریز ۲۰۱۸ اظهار کرد: بعد از ابلاغ انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام، ساختارسازی انجام گرفت و بلافاصله دستور تشکیل ستاد استانی از سوی استاندار آذربایجان‌شرقی داده شد.

 

 وظایف تعیین شده برای ۲۲ دستگاه اجرایی

آبدار با بیان اینکه ستاد تبریز ۲۰۱۸ به دو صورت ستاد استانی و ستاد ملی فعالیت می‌کند، گفت: در طول ۱۴ ماه، تمام ۲۲ دستگاه اجرایی برنامه‌های شهرداری را جمع‌بندی کرده و به کمیته‌های فنی ارائه دادند که تصویب شد و در شورای ملی نیز به تصویب رسیده است. وی افزود: تمام مصوبات به صورت کتاب چاپ شده و در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است و در آن وظایف هر اداره کل معین و مشخص شده است.

 

اجرای ۱۰۸ طرح

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ۱۰۸ طرح عمرانی در زمینه مسائل گردشگری را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حدود ۱۳۰ رویداد فرهنگی، علمی و ورزشی مشخص شده که به دستگاه‌ها ابلاغ شده است.وی تصریح کرد: هر ماه سازمان کنفرانس اسلامی گزارش روند آمادگی تبریز برای رویداد تبریز ۲۰۱۸ را از ما می‌خواهد که گزارش اول با عنوان تبریز گزارش می‌دهد و گزارش‌های دیگر با عناوین تبریز جاده ابریشم، فرهنگ و هنر، سرمایه‌گذاری ارائه شده است.

 

اجرای برنامه‌ها به تغییر مسوولی مرتبط نیست

وی درباره اقدامات در حوزه تبلیغات و بازاریابی رویداد تبریز ۲۰۱۸ اظهار کرد: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان به‌عنوان دبیرخانه در ساختارسازی تعریف شده و مسوولیت کمیته تبلیغات، بازاریابی و روابط بین‌الملل به عهده شهرداری تبریز است که طبق برنامه تبلیغات را به مرحله برون‌مرزی خواهند رساند.مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با تاکید بر اینکه همه برنامه‌های تعریف‌شده طی این ماه‌ها برای تبریز ۲۰۱۸ فقط ۳۰ درصد اصل موضوع است، افزود: حضور مردم اعم از بازاریان، کسبه و ورود بخش خصوصی در تبریز ۲۰۱۸ بسیار اهمیت دارد تا بتوان بقیه ۷۰درصد کارها را انجام داد. وی متذکر شد: رفتار صمیمی، تلاش برای تمیزی شهر و فعالیت مطلوب اقتصادی از اقداماتی است که شهروندان می‌توانند در سال ۲۰۱۸ انجام دهند؛ زیرا در حوزه اصناف و کسبه، تاکسی‌ها و غیره لزوم حضور مردم در پای کار محسوس است.

 

 نیاز به حضور مردم و بخش خصوصی

آبدار با بیان اینکه تبریز ۲۰۱۸ یک رویداد ملی و فراملی است و با حضور مردم در پای صحنه معنا خواهد یافت، گفت: حضور مردم و حضور پربار بخش خصوصی تمام‌کننده برنامه‌های تعریف شده است. وی افزود: مردم باید به تبریز ۲۰۱۸ نگاه ملی و فراملی داشته و از ظرفیت این فرصت بزرگ استفاده مناسب داشته باشند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با تاکید به اینکه پایتخت گردشگری اسلام یک رویداد بین‌المللی بوده و جمهوری اسلامی ویترین خود را از تبریز شروع می‌کند، گفت: طبق وظایف تعیین‌شده در تبریز ۲۰۱۸، نقش دولت یک بعد مساله است و نقش مردم نیز بعد دیگر آن است.

 

 تخصیص اعتبار ۷۷۵ میلیارد تومانی

آبدار خاطرنشان کرد: حدود ۷۷۵ میلیارد تومان اعتبار برای برنامه‌ها و طرح‌های ۲۰۱۸ در ۲۲ دستگاه اجرایی تعریف شده است.وی با اشاره به اینکه تمام برنامه‌های تعریف شده به سازمان برنامه و بودجه رفته و از طرف آنها ساختار مالی تعریف شده است، افزود: اعتبارات تعیین شده در ۲ بخش تا پایان سال ۹۶ و سال ۹۷ از ردیف اعتباری ویژه پرداخت خواهد شد.مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: طبق مصوبه صورت گرفته، دستگاه‌ها موظف هستند که تا ۱۰درصد از اعتبارات جاری خود را صرف تبریز ۲۰۱۸ کنند و در سال ۹۷ نیز طبق قول مساعد دولت، ردیف اعتباری ویژه برای تامین بودجه تبریز ۲۰۱۸ اختصاص خواهد یافت.وی یادآور شد: علاوه‌بر بودجه تعیین شده دولت برای تبریز ۲۰۱۸، حدود ۲۶۳ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شهرداری به این رویداد بزرگ است.