شهر تبریز در دی ۹۴ به عنوان پایتخت کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد. اکنون صد روز به آغاز این رویداد مهم در این شهر باقی مانده است و مسوولان این شهر تلاش می‌کنند با آمادگی هرچه بیشتر، تبریز میزبانی خود را از این رویداد شروع کند.

به گفته مرتضی آبدار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، گزارش جامع این رویداد به سازمان همکاری اسلامی ارسال شده و ۶ گزارش دیگر در ادامه این گزارش‌ها با عناوین جاده ابریشم، گردشگری حلال، بوم‌گردی و طبیعت، تاریخ و تمدن، فرهنگ و هنر، تفریح و خرید تدوین و ضمن ارسال به سازمان همکاری اسلامی و سفارتخانه‌های کشورها در اختیار گردشگران و عموم قرار خواهد گرفت.وی در جلسه ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی «تبریز ۲۰۱۸» افزود: در این کتابچه برنامه‌ها و طرح‌های «تبریز ۲۰۱۸»، ساختار و وظایف کمیته‌ها تدوین و همچنین به ۵ مسیر گردشگری و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شاخص استان نیز اشاره شده است. علاوه‌بر این صنایع‌دستی منتخب استان نیز در این مجموعه معرفی شده است.

آبدار خاطرنشان کرد: به‌زودی به‌منظور ارتقای خدمات عمومی خط تلفن به شماره ۲۰۱۸ با عنوان Help Tourist راه‌اندازی خواهد شد که به زبان انگلیسی در خدمت گردشگران خواهد بود. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی همچنین یادآور شد: مدیران دستگاه‌های اجرایی موظف شده‌اند نسبت به ارائه گزارش عملکرد خود به دبیرخانه «تبریز۲۰۱۸» اقدام کنند که این گزارش‌ها جمع‌بندی و در جلسه مشترک «تبریز ۲۰۱۸» در حضور معاون رئیس‌جمهوری و اصحاب رسانه ارائه خواهد شد.وی همچنین از برگزاری سومین نشست مشترک ستاد ملی سیاست‌گذاری و ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی استانی «تبریز ۲۰۱۸» در ماه جاری در تبریز خبر داد.

 اهمیت ورود بخش خصوصی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست، بر لزوم و اهمیت ورود بخش خصوصی به برنامه‌های «تبریز ۲۰۱۸» تاکید کرد و افزود: بخش خصوصی در کمیته‌های ستاد «تبریز ۲۰۱۸» صاحب جایگاه و برای حضور پررنگ بخش خصوصی بسترسازی‌های لازم صورت گرفته است. محمدصادق پورمهدی تصریح کرد: در جلسه بعدی ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی «تبریز ۲۰۱۸» که با حضور بخش خصوصی برگزار خواهد شد، گزارش اقداماتشان در حوزه گردشگری را خواهیم خواست.

وی با بیان اینکه باید «تبریز ۲۰۱۸» در تمام اقلام و تولیدات استان مطرح شود، خاطرنشان کرد: با چاپ و توزیع جاذبه‌های تبریز در تولیدات فرهنگی و نشریات و همچنین در مکان‌های پربازدید، می‌توان افکار عمومی را برای این مهم آماده و در جریان اهمیت موضوع قرار داد. پورمهدی با اشاره به نقش پررنگ اشتغال‌زایی این رویداد تاکید کرد: اهتمام دستگاه‌های دولتی و شهرداری برای ۲۰۱۸ باید بر اتمام طرح‌های نیمه‌تمام باشد تا بتوانیم شاهد رونق صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال باشیم.

این مقام مسوول افزود: اهمیت فرهنگ‌سازی و درک موضوع این رویداد برای تمام بخش‌های میزبان «تبریز ۲۰۱۸» بسیار مهم است و باید بدانیم همه تبریز و استان میزبان این رویداد جهانی خواهد بود و تمام و کمال برای این مهم آماده شویم. نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس نیز در این جلسه رویداد «تبریز۲۰۱۸» را در ایجاد اشتغال پایدار موثر ارزیابی کرد و گفت: البته این موضوع مربوط به مشارکت بخش خصوصی است. اگر بتوانیم به‌خوبی در این بخش تحرک ایجاد کنیم، به‌طور قطع نقش موثری در ایجاد اشتغال خواهد داشت.شهاب‌الدین بیمقدار با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌ها و پیشنهادهای بخش خصوصی در اجرایی کردن برنامه‌های «تبریز۲۰۱۸» استفاده شود تا شاهد ظهور فکرهای خلاق و نو در زمینه توسعه گردشگری و اشتغال باشیم، خاطرنشان کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی باید به‌طور جدی پیگیر تخصیص اعتبارات در‌نظر‌گرفته‌شده و مصوب دستگاه متبوعشان باشند.

وی از دستگاه‌های اجرایی دخیل در «تبریز ۲۰۱۸» خواست تا طرح‌ها، برنامه‌ها و رویدادهای ملی و بین‌المللی خود را کاملا به‌صورت شفاف به‌همراه زمان‌بندی اعلام کنند تا در صورت اجرایی نشدن یا تاخیر در آن قابل پیگیری باشد.  براساس این گزارش، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، با صدور حکمی محمدرضا نعمت‌زاده وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت ایران را به‌عنوان رئیس افتخاری ستاد ملی سیاست‌گذاری «تبریز ۲۰۱۸» معرفی کرده است.