راهکار رونق از کانال صادرات

به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان، همتی گفت: لازمه توسعه صادرات غیرنفتی مرتفع کردن مشکلات این قشر است. وی اظهار کرد: یکی از نیازهای مهم در موضوع صادرات، حمایت از تولیدکنندگان استان است.  وی افزود: ایجاد تشکل برای تولیدکنندگان استان به‌منظور بررسی مشکلات صادرات و همچنین یافتن بازار، از گام‌های اساسی است.

این مقام مسوول تصریح کرد: برای صادرات بیشتر محصولات کشاورزی، نیاز است زنجیره تولید تا صادرات در بخش کشاورزی از سوی سازمان مربوطه انجام شود. وی صادرات پایاپای را بهترین گزینه برای تبادل کالا بین کشورها اعلام کرد و افزود: اگر بتوانیم مازاد مصرف داخل استان را به دیگر کشورها صادر کنیم هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی استان گام بزرگی برخواهد داشت.وی افزود: هر گردشگری که ۱۲۰۰ دلار در استان هزینه کند معادل ۳۰ بشکه نفت است.

استاندار هرمزگان با اعلام اینکه بندر تیاب اکنون به‌عنوان یک بندر، در سایت گمرک ایران معرفی شده است، اظهار کرد: در گذشته نگاه‌ها به گمرک تیاب، نگاه محلی بوده ولی اکنون که در سایت گمرک ایران به‌عنوان یک بندر شناخته شده است باید به آن نگاه ملی داشت و تمام زیرساخت‌ها و امکانات جانبی برای این بندر مهیا شود تا صادرکنندگان کشور به راحتی بتوانند در آن فعالیت کنند.

همتی با تاکید بر شناسایی راهکارهای مناسب در این بخش افزود: سرعت در حل مساله برای ما مهم است و به دنبال راهکار برای رونق در این بخش هستیم و نیاز است که تمام دستگاه‌های اجرایی همکاری کنند.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان نیز از تحقق ۶۰ درصد صادرات بخش صنایع استان در برنامه پیش‌بینی‌شده سال‌جاری خبر داد. خلیل قاسمی در این نشست با توجه به شرایط هرمزگان، یکی از اهداف اصلی استان را، احیای بنادر کوچک در قالب افزایش مراودات تجاری با کشورهای همسایه به‌منظور ارتقا و بهبود تجارت خارجی استان برشمرد. وی افزود: خارج از دو بندر باهنر و رجایی که نقش ملی را برای کشور ایفا می‌کنند، اکنون با تلاش و همت اداره بنادر و دریانوردی و بخش خصوصی، بندر تیاب که یکی از بنادر قدیمی استان است، احیا شد که برای نخستین بار ۳ تن محصول صادراتی میگو از این بندر به کشورهای همسایه صادر شد.

قاسمی دیگر هدف سال جاری را، افزایش صادرات واحدهای تولیدی داخل استان برشمرد و گفت: ۲۵ درصد افزایش صادرات محصول واحدهای تولیدی استان را به‌عنوان تکلیف سنگین برای تحقق برنامه ششم برای خود تعریف کردیم.وی هدف سوم را بررسی مشکلات واحدهای تولیدی صادرات‌گرا و بعضا موارد ملی اعلام و اظهار کرد: صادرات محصولات کشاورزی در قالب بسته‌بندی و سم‌زدایی و تعیین درصد سموم آنها، گام دیگر برای رونق بخش صادرات استان است.این مقام مسوول، احیای صنایع حصیربافی و سفال میناب را که قدمت چند ساله دارند از دیگر موارد مهم توسعه صادرات غیرنفتی دانست.قاسمی در ادامه به موضوع میزهای تخصصی ملی پرداخت و اظهار کرد: میز قیر، گوجه فرنگی و صنایع دریایی به استان تفویض شد.

وی علت این تفویض را دارا بودن رتبه اول تولید قیر کشور و همچنین تولید خارج از فصل محصول استراتژیک گوجه فرنگی در استان و انجام خدمات صنایع دریایی و استقرار مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل در هرمزگان اعلام کرد. قاسمی به صادرات غیرنفتی محصولات تولیدی استان اشاره کرد و افزود: واحدهای تولیدی صنعتی، کشاورزی، گردشگری و شیلات استان در سرجمع پیش‌بینی صادرات غیرنفتی ابتدای سال، یک میلیارد و ۵۵۲ میلیون دلار مصوب شد که با نظر استاندار، پیش‌بینی صادرات تولیدات بخش‌های کشاورزی و شیلات افزایش یافت.وی به عملکرد ۶ ماه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی در بخش صنعت و شیلات پرداخت و اظهار کرد: در بخش صنعت، ۱۱۷۱ میلیون دلار در ابتدای سال پیش‌بینی شد که در ۶ ماه ابتدای سال در این بخش ۶۰ درصد آن محقق و در بخش شیلات ۳۷ درصد محقق شد.وی کشورهای هدف برای این دو بخش را کشورهای منطقه، کشورهای آسیایی و اروپایی برشمرد.