احمد زمانیان یزدی در جلسه کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی، افزود: برای افزایش میزان ترانزیت کالا از استان نیازمند توجه و حمایت هستیم. ترانزیت فرصتی طلایی برای اشتغال‌زایی، سرمایه‌گذاری و انتقال فرهنگ و معرفی سیاست‌های کشور است.وی با اشاره به فعالیت بیش از ۲۰۰ شرکت در زمینه حمل‌ونقل بین‌المللی در خراسان رضوی گفت: فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی، نگاه مسوولان دولتی به ترانزیت به‌عنوان وسیله قاچاق، نبود متولی واحد و خاص در این بخش اقتصادی، مشکلات فرامرزی، مسائل بانکی و مالیات از مشکلات پیش روی این بخش است.زمانیان یزدی ادامه داد: امسال پس از گذشت ۷ سال از طرح موضوع نوسازی ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی، موفقیتی در این طرح مشاهده نکرده‌ایم. علت این موضوع؛ گران بودن وسیله حمل و شفاف و روان نبودن تسهیلات در این حوزه است به‌طوری‌که تنها یک تا ۲ درصد از فعالان ترانزیت توانسته‌اند از تسهیلات نوسازی ناوگان استفاده کنند.

وی با تاکید بر ضرورت وجود یک متولی در بخش حمل‌ونقل بین‌المللی، اظهار کرد: سازمان‌های زیادی خود را متولی امر در این موضوع می‌دانند و همین باعث صدمه زدن به این بخش شده است. از طرفی به مشکلات داخلی کشور، مشکلات خارجی هم اضافه شده و در درجه اول گریبانگیر رانندگان بخش ترانزیت شده است. امروز هیچ‌یک از سفارتخانه‌ها به‌ویژه در افغانستان و پاکستان اطلاعاتی درباره حمل‌ونقل ندارند و خواهش ما از دستگاه دیپلماسی ورود بیشتر به این موضوع از طریق در نظر گرفتن رایزن حمل‌ونقلی در یکی دو کشور آسیای میانه به‌عنوان پایلوت است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی درباره مشکلات مالیاتی این بخش هم گفت: بخش حمل‌ونقل از رکود اقتصادی حاکم بر کشور در سال‌های اخیر مستثنی نبوده، اما اداره دارایی با در نظر گرفتن بیش از صد در صد افزایش درآمدی، مالیات را از فعالان این حوزه دریافت می‌کند.وی اضافه کرد: براساس مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی حمل‌ونقل از مالیات بر ارزش افزوده معاف است، اما اداره کل دارایی به این مصوبه ترتیب عمل نداده و باعث تردید ما نسبت به قابل اجرا بودن مصوبات شورای گفت‌وگو شده است.زمانیان یزدی تاکید کرد: مسوولان نظام باید بدانند که هر چقدر در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی، روان‌سازی و تسهیل قوانین و پرهیز از برخوردهای سلیقه‌ای صورت بگیرد، اشتغال‌زایی، سرمایه‌گذاری و در نتیجه افزایش درآمد دولت را شاهد خواهیم بود.