فقر زیرساخت‌ها در خوزستان

 فرامند هاشمی‌زاده اظهار کرد: خوزستان در گذشته در همه زمینه‌ها همچون عمران، تکنولوژی و ایجاد زیربناهای عمرانی و اقتصادی یک استان دارا و توانمند بود اما این بنیه اقتصادی و زیرساختی در اثر جنگ، از بین رفته است و زمانی نیز که در حال نوسازی در خوزستان بودیم، متاسفانه به زیرساخت‌های اقتصادی کم‌توجهی شد و فقط به ساخت منازل و برگشت جمعیت به استان توجه شده است. وی ادامه داد: هیچ استانی وجود ندارد که دارای ۵مرز خروجی بین‌المللی باشد اما خوزستان دارای ۵ مرز خروجی بین‌المللی است و این از زیرساخت‌های اجرا شده در استان است اما اینکه خوزستان چگونه از این داشته‌ها بهره‌برداری کرده، مساله‌ای است که باید موردتوجه قرار بگیرد.

وی در ادامه افزود: طرح جامع و عمرانی استان در هر دوره‌ای که تدوین شده است، با روی کار آمدن گروهی جدید یا با تغییر و تحولاتی که در استان اتفاق می‌افتد، کنار گذاشته می‌شود و این اقدامات حذف کننده باعث شده تا اقدامات در استان پیش نرود.  وی افزود: یکی از علت‌هایی که باعث‌شده در برخی از موارد در استان با سردرگمی مواجه باشیم، نبود یک طرح و سند راهبردی عمرانی ثابت است تا در طول زمان بازنگری شود. اگر یک طرح جامع در خوزستان وجود داشته باشد که متناسب با شرایط روز، از نظر اعتباری، اجرایی و مکانی بازنگری شود و اقدامات براساس آن پیش برود، بسیار می‌توانستیم موفق‌تر عمل کنیم.  معاون امور عمرانی استاندار خوزستان تصریح کرد: در استان‌های دیگر تغییر مدیریت موجب به‌هم‌ریختگی یا اخلال در برنامه‌های اجرایی نمی‌شود زیرا بسیاری از استان‌ها مانند استان کرمان ترسیم خطوط توسعه دارند و می‌دانند به دنبال چه مسائلی هستند و می‌خواهند به چه دست پیدا کنند.

بهترین افراد؛ مجریان محلی

هاشمی‌زاده با بیان اینکه بهترین کارشناسان و بهترین افراد در انجام کارها مجریان محلی هستند، تصریح کرد: به این منظور با سفر به هر شهرستان، فرمانداران و مجموعه مدیران شهرستانی را در انجام کارها دعوت به مشارکت می‌کنیم تا خودشان نسبت به اجرای کارها اقدام کنند.  وی ادامه داد: در برخی از استان‌ها و خوزستان زمینه برای رشد و توسعه نیروی ‌انسانی به خوبی فراهم نمی‌شود. در برخی از موارد در خوزستان، نوع رشد به جای آنکه پلکانی باشد، جهشی است و هر زمان که جهشی بوده، استان از این امر متضرر شده است.

خوزستان به دنبال منجی

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: خوزستان استانی است که همیشه به دنبال منجی است و همیشه به بیرون نگاه می‌کند تا ببیند چه کاری قرار است برای آن انجام شود و هیچ‌گاه در استان فارغ از اختلافات، دورهم برای انجام کار جمع نشده‌ایم. در خوزستان اختلافات، اختلاف‌های سطحی است و این مساله بیانگر آن است که این جامعه می‌تواند به‌رغم اختلاف سلیقه، در کنارهم به‌خوبی کار کند.  هاشمی‌زاده اظهار کرد: در توسعه نیروی انسانی که مهم‌ترین عامل برای رشد است، هیچ کاری انجام نشده و خوزستان در این زمینه لنگ می‌زند. علاوه بر آن در جهت کاهش نیروی انسانی نیز در استان گام‌هایی برداشته می‌شود و انتشار اخبار منفی استان یکی از این عوامل عدم‌توسعه و عقب‌ماندگی است.وی افزود: خوزستان از نظر اعتبارات عمرانی که وارد استان می‌شود، استان سوم یا دوم کشور است اما میزان رضایتمندی مردم خوزستان در مقایسه با سایر استان‌ها یک رضایتمندی بسیار پایین است و باید این مساله موردتوجه قرار گیرد که چه عاملی موجب کاهش نارضایتی مردم در استان شده است.

در اعتبارات عمرانی با چالش مواجه نیستیم

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان با بیان اینکه در زمینه اعتبارات عمرانی در استان با چالش مواجه نیستیم، گفت: سال گذشته در اعتبارات تملک دارایی و برخی از ردیف‌های اعتباری دیگر، حدود ۱۰۷۰ میلیارد تومان به استان اختصاص داده شد که از این میزان حدود ۷۰ درصد تحقق پیدا کرده است.هاشمی‌زاده با بیان اینکه دستگاه‌های استان گاهی فقط به ردیف‌های اعتباری درنظر گرفته شده برای استان توجه می‌کنند و به اعتبارات ملی که می‌توانند از آنها با ارائه طرح‌ها استفاده کنند، توجهی ندارند، اظهار کرد: امسال در ردیف‌های بودجه‌ای که برای استان درنظر گرفته شده، اعتبارات حدودا ۲ تا ۳برابر نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و این اعتبارات جدا از اعتباراتی است که به صورت آزاد گذاشته می‌شود تا هر استانی که طرح بیشتری داشته باشد، از آن اعتبارات استفاده کند.

 مناطق را خودکفا نکرده‌ایم

وی گفت: در توسعه شهری در اهواز، مناطق را خودکفا نکرده‌ایم بلکه همه مناطق را به مرکزیت شهر وابسته کرده‌ایم. اهواز از نظر طراحی چندهسته‌ای است اما از نظر ارائه خدمات تک‌هسته‌ای است و مردم برای دریافت خدمات باید در یک نقطه تجمع کنند.  معاون امور عمرانی استاندار در زمینه شهرهای رامین و شیرین‌شهر با بیان اینکه تجربه شهرهای اقماری در دنیا، تجربه خوبی نبوده است، گفت: ایجاد شهرهای اقماری از نظر هویتی و چسبندگی اجتماعی تجربه مناسبی نبوده است و در این زمینه در کشور ما نیز فقط اقتباسی از این کار انجام شد و بدون توجه به مشکلات، این شهرها در ایران و استان خوزستان ایجاد شد.  هاشمی‌زاده اظهار کرد: شیرین‌شهر برای شرکت نیشکر طراحی شد اما این شرکت به راحتی از این مساله شانه خالی کرد و معضلی را بر دوش استان و شهر اهواز اضافه کرد. اکنون ساکنان شیرین‌شهر، قشر ضعیفی از مردم هستند و مساله حمل و نقل با توجه به فاصله این شهر با اهواز مساله‌ای حساب شده نیست.وی با بیان اینکه اکنون متولی شیرین‌شهر اداره راه و شهرسازی است، تصریح کرد: راه و شهرسازی بدون آینده‌نگری بودجه‌ای را در شیرین شهر هزینه می‌کند و مشخص نیست که چگونه قرار است این شهر در آینده نگهداری شود. یکی از معضلات، پرداختن به مسائل شیرین شهر است که در زمینه‌های مختلف مشکل دارد.

به موضوع احداث جاده‌ها کم لطفی شده است

معاون عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به اینکه بیشتر عوامل در بحث حوادث جاده‌ای، عوامل انسانی است، گفت: در گذشته به احداث و توجه به جاده‌ها در خوزستان کم‌لطفی شده است اما اکنون خوشبختانه در ۶مسیر از مرکز استان به نقاط دیگر در حال کار در زمینه رفع نقاط حادثه‌خیز و احداث چهارخطه‌ها هستیم.  وی افزود: آزادراه اهواز – ایذه – لردگان که خوزستان را به اصفهان متصل می‌کند به تصویب دولت رسیده است و اکنون در حال پیگیری هستیم تا برای احداث این جاده از سرمایه‌گذار بین‌المللی استفاده شود و خوشبختانه در این زمینه چند متقاضی وجود دارد که به دنبال احداث این جاده - بین اهواز تا لردگان- هستند.معاون عمرانی استاندار خوزستان اظهار کرد: برای ساخت این مسیر نیاز به احداث حدود ۶۷کیلومتر تونل است و فاصله ۷۰۰ کیلومتری اهواز به سمت لردگان را به ۲۸۵ کیلومتر کاهش می‌دهد. مطالعه این آزادراه در حال انجام است و به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم تا نسبت به احداث آن اقدام شود.

 شهرداری توان اجرای طرح قطار شهری را نداشت

هاشمی‌زاده در زمینه بحث قطار شهری اهواز گفت: متولی و صاحب طرح قطار شهری اهواز شهرداری است و بنیه شهرداری اهواز توان مالی اجرای چنین طرح عظیمی را نداشت و تاکنون کل پرداختی شهرداری اهواز در بحث قطار شهری حدود ۵۰ میلیارد تومان است. وی افزود: تحریم‌ها باعث شد تا فاینانس برای اجرای طرح وارد نشود و هزینه‌ها به سمت اعتبارات دولتی و شهرداری سوق پیدا کرد. همچنین اختلافات و عدم هماهنگی باعث شد تا کار قطار شهری اهواز به کندی پیش رود و اجرای آن با مشکلاتی روبه‌رو شود.معاون عمرانی استاندار خوزستان با بیان اینکه طرح قطار شهری اهواز یک مگاطرح است و یک طرح معمولی نیست، اظهار کرد: این طرح می‌تواند در تمام زمینه‌ها یک کارگاه آموزشی مهندسی باشد اما متاسفانه از این ظرفیت نیز استفاده نمی‌شود و مغفول واقع شده است.

ساخت فرودگاه جدید از سال آینده

وی اظهار کرد: همه اقدامات فرودگاه جدید بین‌المللی اهواز انجام شده و طرح برای جذب فاینانس به مناقصه رفته است و در این زمینه ۸شرکت تاکنون برای احداث این فرودگاه در مناقصه شرکت کرده‌اند.  با توجه به اینکه خوزستان، کریدور عبور هواپیمایی بین‌المللی است، ۲۴۵۰ هکتار زمین برای فرودگاه جدید اهواز در جاده اهواز – ماهشهر مشخص و واگذار شده است. امیدواریم از سال آینده ساخت فرودگاه جدید اهواز آغاز شود و مدت زمان ساخت آن نیز حدود ۴ تا ۵ سال است.معاون عمرانی استاندار خوزستان تصریح کرد: برای فرودگاه فعلی اهواز نیز طرح جامعی در نظر گرفته شده است که براساس آن سالن‌های جدید باری این فرودگاه ساخته خواهد شد. سالن پروازهای خارجی این فرودگاه ساخته شده و آماده‌سازی پارکینگ آن نیز در حال انجام است.