امیر خلیل‌خواه با بیان اینکه یکی از راه‌های برون‌رفت از محدودیت‌های بانکی و بیمه‌ای برای ایران، استفاده از شیوه مشارکت خارجی است، افزود: در برنامه ششم توسعه باید سالی ۶۰ میلیارد دلار سرمایه جذب شود، به همین دلیل در کنار تلاش دولت در جذب منابع مالی خارجی، نباید از روش‌های دیگر جذب سرمایه‌گذاران خارجی غافل شد. وی با اشاره به برگزاری همایش معرفی فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران در آذر امسال ادامه داد: استان‌های کشور برای افزایش جذب سرمایه‌گذاران خارجی وارد رقابت شده و هر یک تلاش دارند تا ظرفیت‌های خود را به طرف خارجی معرفی کنند. خلیل‌خواه افزود: استانداری سمنان سه منطقه ویژه اقتصادی شامل گرمسار، سمنان و دامغان را برای توسعه اقتصادی آماده کرده و قصد دارد با همکاری فدراسیون جهانی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جهان (FEMOZA) با شعار «ایران را کشف کنیم...» در این بازار سهمی داشته باشد. مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان گفت: پس از برجام ۱۲۰ تفاهم‌نامه با بخش خصوصی برای انجام سرمایه‌گذاری خارجی در استان به امضا رسیده که ۴۰ درصد آنها وارد مرحله اجرا و بهره‌برداری شده است.

خلیل‌خواه به امضای تفاهم‌نامه این استان با فدراسیون جهانی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جهان اشاره کرد و گفت: طرح‌های مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری خارجی، پیش از برگزاری این همایش به شرکت‌های علاقه‌مند معرفی شده و آنها قرار است در مدت چهار روز برگزاری همایش با طرف ایرانی مذاکره کنند. از این رو انتظار می‌رود این نشست به انعقاد تفاهم‌نامه‌های نهایی همکاری منجر شود.

این مقام اقتصادی استان سمنان با بیان اینکه همایش اصلی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی برگزار می‌شود یکی از شروط معرفی بهتر ایران به سرمایه‌گذاران خارجی را حضور در عرصه رسانه‌های خارجی و بین‌المللی دانست و گفت: همایش آذر ماه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سمنان، چند حامی رسانه‌ای خارجی نیز دارد تا با گزارش‌های خود، فضای روشنی از ایران و اقتصاد آن ترسیم کنند.  منوچهر صادقی افزود: سرمایه‌گذاری در زمینه تولید انرژی‌های خورشیدی، نفت و گاز، حمل‌ونقل، گردشگری، امور معدنی و مناطق آزاد کشور از مواردی است که طرف‌های خارجی تمایل به سرمایه‌گذاری در استان سمنان دارند.

در این همایش سرمایه‌گذاران و شرکت‌هایی از چین، آلمان، دانمارک، فنلاند، فرانسه، روسیه، ژاپن، عربستان سعودی، صربستان، کره‌جنوبی، اسپانیا، سوئیس، سوئد، امارات، هنگ کنگ و انگلیس حضور پیدا خواهند کرد.این همایش روزهای ۴ و ۵ آذر با حضور یکصد شرکت علاقه‌‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران و نیز حدود ۳۰۰ سرمایه‌پذیر ایرانی در مرکز همایش‌های صدا و سیمای تهران برگزار می‌شود و در روزهای ۶ و ۷آذر در نشست‌های تخصصی در هتل پارسیان استقلال فرصت‌های سرمایه‌گذاری سمنان معرفی خواهد شد.