فریدون الهیاری در هشتمین همایش نکوداشت روز اصفهان اظهار کرد: اصفهان در تاریخ ایران و پهنه بزرگی از گستره جهان، دارای جایگاه ارزشمندی است. وی ادامه داد: وقتی درباره اصفهان سخن می‌گوییم، باید بدانیم که این شهر با بسیاری از شهرها متفاوت است؛ اصفهان یک کالبد فیزیکی نیست که درباره آن سخن گفته شود.الهیاری با بیان اینکه اصفهان به‌عنوان کانون بزرگ فرهنگ‌ساز و تمدن ساز در پهنه جهان تاثیرگذار است، افزود: پیشینه تاریخی اصفهان عمیق و ژرف است، از این رو جایگاه اصفهان را باید در اسطوره‌ها شناسایی کرد.

وی با بیان اینکه باستان شناسی اصفهان در عمق تاریخ ایران از جایگاه مهمی برخوردار است، اظهار کرد: کاوش‌های باستان شناسی در ارتباط با شهر و استان اصفهان نشان می‌دهد اصفهان را باید در عمق هزاران سال پیش جست‌وجو کرد.  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان خاطرنشان کرد: اصفهان کانون مهم ایران مداری شناخته می‌شود، به‌طوری که هر کدام از سلسله‌ها که در ایران داعیه حکومت داشتند، اصفهان را به‌عنوان مرکز و پایگاه اصلی مدیریتی خود انتخاب می‌کردند.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جایگاه بسیار بالایی دارد، گفت: اصفهان متعلق به شهروندان اصفهانی نیست، بلکه میراث مهم تمدنی است که نه تنها متعلق به همه ایران زمین، بلکه متعلق به همه علاقه‌مندان فرهنگ و تمدن بشری و جهانی است.الهیاری با بیان اینکه در استان اصفهان ۲۲ هزار اثر تاریخی واجد ارزش فرهنگی و تاریخی وجود دارد که از این تعداد ۱۸۵۰ مورد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، افزود: همچنین استان اصفهان به تازگی با ثبت ۳ قنات، اکنون ۷ اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو دارد که حفاظت و حراست از آنها نیازمند عزم عمومی و جدی است و همه علاقه‌مندان فرهنگ و میراث تمدنی کشور باید به آن توجه داشته باشند.

وی برگزاری چنین همایش‌هایی را فرصتی برای تعمق بیشتر درباره ویژگی‌های تاریخی این شهر تمدن ساز دانست و اظهار کرد: وظیفه عمومی و ملی حفاظت از آثار تاریخی و تمدنی شهرها است.مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: اصفهان از نظر صنایع دستی نیز استانی با ظرفیتی به شمار می‌رود به‌طوری که اکنون در دسته‌بندی صنایع‌دستی، ۱۹۹رشته صنایع‌دستی را به‌صورت فعال در این استان داریم. وی با اشاره به اینکه نشان جغرافیایی برای صنایع دستی تعریف خواهد شد، گفت: برخی از رشته‌ها به‌صورت هویتی به نام جغرافیای اصفهان ثبت ملی خواهند شد. الهیاری از اصفهان به‌عنوان دومین شهر صنایع دستی دنیا یاد کرد و افزود: این منزلت ویژه شهر اصفهان است.