افزایش سهم پیمانکاران بومی در مناقصات داخلی

غلامرضا شریعتی اظهار کرد: در گذشته مناقصات دستگاه‌های اجرایی در روزنامه‌ها به چاپ می‌رسید و پیمانکاران بومی استان شانس بیشتری برای دریافت مناقصات داشتند اما اکنون دستگاه‌ها مناقصه‌های خود را در سامانه ستاد منتشر می‌کنند و همین موضوع باعث شده که شانس کار پیمانکاران بومی در استان کم شود. وی اظهار کرد: خوزستان نسبت به سایر استان‌های کشور بیشترین میزان طرح‌ها را دارد و نیاز است که برای فعالیت پیمانکاران بومی در طرح‌های استان سامانه ستاد بومی یا حذف شود، برای این کار نیاز است که نمایندگان خوزستان در مجلس و مسوولان استانی رایزنی کنند. استاندار خوزستان در ادامه با اشاره به وضعیت اشتغال در استان افزود: بر اساس سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام گرفت مشخص شد که نرخ بیکاری خوزستان در سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۷/ ۲۵درصد بوده که در سال ۱۳۹۵ به ۳/ ۱۴ درصد کاهش یافته است. وی گفت: این میزان کاهش قابل ملاحظه است اما نسبت به میانگین کشوری همچنان آمار بالایی است، باید ایجاد اشتغال را در رده سنی فعال و تحصیل‌کرده متمرکز کرد که باعث توسعه و پیشرفت استان و کشور شوند. شریعتی یکی از راه‌های رونق گرفتن اشتغال را فعال شدن طرح‌های عمرانی در استان اعلام کرد و گفت: ۵/ ۱ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای چند طرح بزرگ صنعتی دراستان و ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده است.

وی افزود: همچنین تفاهم‌نامه‌ای به مبلغ پنج هزار میلیارد ریال برای پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت با سود ۸ درصد با بانک ملی منعقد شده است که با پرداخت این تسهیلات کمک بزرگی به بخش تولید و فعالان اقتصادی می‌شود. استاندار خوزستان اظهار کرد: به بانک کشاورزی نیز پیشنهاد شده است که این تفاهم‌نامه را با همان مبلغ ذکر شده منعقد کند تا به کشاورزان کمک شود. شریعتی در ادامه با بیان اینکه امسال ۳۵۰میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد مشاغل خانگی در استان در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: به هر شهرستانی که در ایجاد مشاغل خانگی فعال‌تر بود اعتبار بیشتری پرداخت می‌شود و سود این تسهیلات در مناطق مرزی ۴ درصد و غیرمرزی ۶ درصد است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان نیز گفت: به دلایل مختلف مهاجرت از استان انجام می‌گیرد که مهم‌ترین دلیل آن بیکاری است.

امید حاجتی افزود: برای کاهش نرخ بیکاری در استان تلاش شده است که بیشتر کار و طرح‌ها به جوانان در استان ارجاع داده شود و در شورای فنی استان نیز مصوب شده که طرح‌ها به مشاوران جوان بومی سپرده شود. وی با اشاره به دیگر ظرفیت‌های ایجاد اشتغال در استان افزود: اقدامات خوبی برای توسعه میادین نفتی غرب کارون در حال انجام است که در این منطقه نیز هزاران نفر از جوانان خوزستانی می‌توانند مشغول به کار شوند، با آموزش فنی و حرفه‌ای استان نیز توافق شده است که نیروهای با مهارت برای کار در این حوزه آموزش دهد. مدیر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گفت: همچنین ۱۳۰ هزار میلیارد ریال اعتباربرای ایجاد اشتغال فراگیر در سال جاری در استان در نظر گرفته شده است.