سهم خوزستان از هدررفت آب

 وی با اشاره به طرح آبرسانی غدیر تصریح کرد: طرح غدیر از طرح‌های بزرگ آبرسانی خوزستان است که آبر‌سانی به ۲۵ شهر و بیش از ۱۶۰۰ روستای استان را در بر می‌گیرد. این طرح از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و با پیشرفت ۳۵ درصدی طی یک یا دو سال روند کندی پیدا کرد. استاندار خوزستان ادامه داد: پس از مصوبه فروردین‌ سال جاری هیات دولت درخصوص خوزستان و همچنین قول رئیس‌جمهور، طرح غدیر نیز فعال و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی متعهد به تزریق ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح بزرگ در سال جاری شد.شریعتی افزود: خوشبختانه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تاکنون از مجموع ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبارات یاد شده، ۵۰۰ میلیارد تومان را به‌صورت اسناد خزانه پرداخت کرده است. همچنین فاینانس داخلی با بانک‌های سپه و پارسیان درخصوص خرید لوله برای طرح غدیر در حال انجام است. وی ادامه داد: تعهدات مربوط به این فایناس در حال تحقق است. به این منظور تاکنون قرارداد کارگذاری ۴۰ کیلومتر لوله منعقد و مقرر شده است تا پایان امسال قرارداد کارگذاری ۷۵ کیلومتر لوله دیگر نیز به انجام برسد.

 شریعتی به طرح آبرسانی شمال شرق استان خوزستان اشاره و اظهار کرد: این طرح، آبرسانی به شهرهای ایذه و باغملک، رامهرمز، قلعه‌تل، صیدون، ۴۸۰ روستا و آبیاری ۱۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی منطقه را برعهده دارد که از طریق فاینانس اجرا می‌شود. وی ادامه داد: مناقصه این طرح انجام شده و یک شرکت ایرانی و یک شرکت نروژی برنده این مناقصه بودند. اکنون مذاکرات درخصوص این طرح در حال انجام است. پیش‌بینی می‌کنیم به زودی قرارداد اولیه با شرکت نروژی منعقد شود. استاندار خوزستان همچنین درخصوص طرح آبرسانی جنوب شرق استان خوزستان اظهار کرد: این طرح، آبرسانی به شهرهای بهبهان، امیدیه، آغاجاری، رامشیر، ماهشهر، هندیجان، بندر امام خمینی، چمران و بعثت را در بر می‌گیرد که فراخوان مناقصه این پروژه نیز در حال انجام است.

 شریعتی با بیان اینکه روند اداری طرح‌های احداث تصفیه‌خانه‌ آب در استان در حال انجام است، گفت: مساله بعدی بحث فاضلاب خوزستان بوده است. طی ۱۰۰ روز اخیر ۱۷ هزار متر شبکه فاضلاب در استان خوزستان ایجاد شده است و طرح‌هایی در حال انجام هستند و پیمانکاران این طرح‌ها نیز تعیین شده‌اند. وی افزود: همچنین طرح‌های احداث پنج تصفیه‌خانه فاضلاب در پنج شهر جدید استان خوزستان و تصفیه‌خانه غرب اهواز در حال رفتن به فاینانس است. طرح تصفیه‌خانه شرق اهواز نیز رو به اتمام است. طرح‌های احداث پنج تصفیه‌خانه نیز در ۵ شهر آبادان، خرمشهر، شادگان، بندرامام و ماهشهر در حال پیشرفت است.استاندار خوزستان اظهار کرد: بند دیگر مصوبه فروردین ماه امسال هیات دولت در مورد خوزستان، مساله گرد و غبار است. خوشبختانه با تلاش مضاعف وزارت جهاد کشاورزی، سال گذشته در ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار از کانون‌های گرد و غبار استان خوزستان کاشت نهال انجام شد.شریعتی با اشاره به مصوبه دولت در زمینه کاشت نهال در ۴۲ هزار هکتار از کانون‌های گرد و غبار خوزستان افزود: برای امسال نیز متعهد به کاشت نهال در ۳۰ هزار هکتار از این کانون‌ها شده‌ایم. وی ادامه داد: برای آبرسانی به این اراضی و آبیاری این نهالکاری‌ها، موسسه جهاد نصر متعهد به حفر یک کانال انتقال آب به طول ۴۷ کیلومتر و عرض ۵۰ متر شده که اقدام بسیار بزرگی است.

 شریعتی تصریح کرد: دولت تثبیت ۱۵ هزار هکتار از شنزارهای روان در کشور را به شیوه مالچ‌پاشی و نهالکاری به تصویب رساند که برای امسال ۱۰ هزار هکتار از این رقم به تثبیت شنزارهای خوزستان اختصاص یافت. وی ادامه داد: همچنین از قبل قرارداد تثبیت ۲۳۰۰ هکتار از شن‌زارهای خوزستان با وزارت نفت منعقد شده بود که با احتساب آن ۱۰ هزار هکتار، بنا است مالچ‌پاشی و نهالکاری در ۱۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از شنزارهای خوزستان در سال جاری انجام شود که در حال حاضر کار شروع شده است. استاندار خوزستان اظهار کرد: بند دیگر مصوبه فروردین امسال هیات دولت در مورد خوزستان، مساله برق استان است که در این زمینه سرعت اقدامات به اندازه سرعت اقدامات مربوط به بندهای آب و ‌فاضلاب و گرد و غبار این مصوبه نبوده اما کار به خوبی آغاز و تعداد زیادی از مقره‌های برق تعویض شده است.

 شریعتی گفت: در زمینه فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری به‌عنوان دیگر بند مصوبه یاد شده با توجه به تاکیدات دولت، اقدامات خوبی انجام شده است که امیدواریم تداوم یابد و آب مورد نیاز فاز دوم این طرح تخصیص داده شود. وی اظهار کرد: در زمینه اقتصاد مقاومتی اقدامات موثری در استان خوزستان انجام شده و برای راه‌اندازی بنگاه‌های کوچک و متوسط در شهرک‌های صنعتی اقدامات موثری در حال شکل‌گیری است. طرح اشتغال فراگیر که اعتبار آن به ۱۲۴۲ میلیارد تومان بالغ شده، در ۳۴ رسته شغلی در دست است. استاندار خوزستان ادامه داد: می‌خواهیم در زمینه اشتغال تمام ارکان استان خوزستان درگیر شوند. همچنین اعتبار سهم ۴۸۰ میلیارد خوزستان از محل ۵/ ۱ میلیون دلار اعتبارات طرح مشاغل روستایی که از سوی دولت به مجلس پیشنهاد و از سوی مجلس نیز تصویب شد، ابلاغ شده است. شریعتی افزود: همچنین قراردادی با بانک ملی در زمینه اعطای تسهیلات تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان به مشاغل خرد و متوسط و شرکت‌های دانش‌بنیان و اصناف تولیدی منعقد کرده‌ایم.