برندسازی مسیر بازارهای جهانی را باز می‌کند‌

صمد حسن زاده در نشستی به مناسبت برگزاری پنجمین دوره طرح «ایران تک» و معرفی ۵۰۰ شرکت برتر استان‌های شمال غرب افزود: اکنون در جوامع اقتصادی، صنعتی و تولیدی دنیا موضوع برند و ارتقای جایگاه فناوری ارزشمند بوده و مدیران و کارآفرینان منطقه شمال‌غرب به ویژه آذربایجان شرقی از شایستگی و توانمندی بالایی در این زمینه برخوردارند. وی با بیان اینکه بیش از ۲۰ هزار واحد تولیدی در منطقه شمال‌غرب وجود دارد، اظهار کرد: اگر از مدیران واحدهای برتر و جامعه صنعتی حمایت منطقی انجام شود آنان می‌توانند شایستگی و توانمندی بیشتری از خود نشان دهند. رئیس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه واحدهای تولیدی با تشکیل کنفدراسیون‌های صادراتی می‌توانند برندسازی کنند، یادآوری کرد: این واحدها می‌توانند از استانداردهای روز جهانی برخوردار شده و برای بهبود فضای کسب و کار گام‌های موثری بردارند. وی گفت: استفاده از کالاهای خارجی بزرگ‌ترین لطمه را به توسعه اقتصادی کشور وارد می‌کند و این موجب تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری جوانان می‌شود.

 حسن زاده با بیان اینکه آذربایجان شرقی دارای برندهای موفقی در زمینه صنایع غذایی و تولیدی است، افزود: اکنون واحدهای تولیدی منطقه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند که در صورت حمایت از آنها این واحدها می‌توانند در سطح بین‌المللی مطرح شوند. مدیر اجرایی سازمان مدیریت صنعتی نمایندگی آذربایجان شرقی و رئیس دبیرخانه مرکزی طرح ایران تک نیز در این جلسه گفت: پنجمین دوره این طرح به منظور معرفی ۵۰۰ شرکت برتر و تاثیر گذار استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، اردبیل، کردستان و کرمانشاه در تبریز برگزار می‌شود. حمیده علیزاد اشرفی با اشاره به اهمیت و نقش طرح ایران تک در تشویق و ترغیب شرکت‌ها و واحدهای صنعتی و تولیدی برتر منطقه افزود: پنجمین دوره این طرح ۷ ماه جاری با مشارکت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز و سازمان مدیریت صنعتی نمایندگی آذربایجان شرقی برگزار می‌شود.

وی یادآوری کرد: در هر جامعه‌ای ارزیابی و رتبه بندی باید وجود داشته باشد تا همه بدانند که عملکرد آنها مورد سنجش قرار می‌گیرد. مدیر اجرایی سازمان مدیریت صنعتی نمایندگی آذربایجان شرقی اظهار کرد: بخش بزرگی از شرکت‌هایی که در طرح ایران تک مشارکت کرده‌اند متعلق به بخش خصوصی بوده و یکی از جذابیت‌های این طرح، ارزیابی موقعیت شرکت‌ها در گروه صنعتی مربوطه است.علیزاد اشرفی ادامه داد: این ارزیابی نتیجه‌ای عمل گرایانه در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد و اطلاعات دقیق تری درخصوص محیط صنعتی حوزه رقابتی این شرکت‌ها به آنها ارائه می‌کند.

وی گفت: بر این اساس بنگاه‌ها با اطلاع دقیق از جایگاه خود در گروه صنعتی، می‌توانند برنامه‌های بازاریابی، فروش و تحقیقاتی میان مدت و بلند مدت واقعی و موثر تدوین کنند.رئیس دبیرخانه مرکزی طرح «ایران تک» اظهارکرد: گروه‌بندی شرکت‌ها براساس استاندارد طبقه‌بندی بین‌المللی ISIC و زیر نظر کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی انجام می‌شود.علیزاد اشرفی افزود: در این طرح علاوه بر طبقه‌بندی شرکت‌ها براساس گروه صنعتی، بنگاه‌ها همچنین بر اساس استان، نوع سهامی و نوع مالکیت نیز مورد طبقه‌بندی و تحلیل قرار گرفته‌اند.نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این جلسه گفت: در زمان کنونی برند، وضعیت و کیفیت تولید و محصول را تعریف می‌کند و باعث توسعه کشور و بهبود کسب و کار می‌شود.جمشید برزگری با بیان اینکه برندسازی محصول موجب بقا و پایداری تولید محصول می‌شود، افزود: شرکت‌ها و واحدهای تولیدی باید به سمت جهانی شدن و برندسازی بروند تا در صحنه بازار رقابت، خود را حفظ کنند.