آنچه امروز در خیابان چهارباغ عباسی مانده کارخانه‌های نساجی هستند که بر سر دوراهی نماد تاریخ معاصر یا همرنگ ساختمان‌های بلند بد قواره اطرافشان شدن مانده‌اند. هرچند یکی از آنها امروز به یک مجتمع تجاری بدل شده است که فقط یک سردر از آن کارخانه دارد، اما ریسباف که تاریخ افتتاحش به سال ۱۳۱۲ بر می‌گردد هنوز مردم و مسوولان را بر سر دوراهی نشانده است که با این کارخانه که از اتفاق درونش هم همچنان از گزند دور مانده چه کنند. هرچند ریسباف واقعا نمی‌داند امروز مردم و مدیران برایش چه تصمیمی دارند آنها به مماتش می‌اندیشند یا خیالشان زنده نگه داشتن یک عمر صنعت این شهر است. هرچند کمتر مردمانی که از خیابان چهارباغ قدم زنان می‌گذرند به پشت این دیوارهای زرد رنگ فکر می‌کنند، آنها بی‌خیال از کنار تاریخ معاصر یک شهر و یک کشور می‌گذرند بی آنکه بدانند روزگاری با بوق همین کارخانه‌ها اصفهان از خواب بیدار می‌شده یا به خواب می‌رفته است. بی آنکه بدانند روزگاری یک سوم مردم این شهر در این کارخانه‌ها فعال بودند و شهرشان به منچستر شرق شهره بوده است. بی آنکه بدانند روزگاری نه چندان دور حوالی همین تاریخ معاصر معیشت پدرانشان از همین کارخانه‌های نساجی تامین می‌شده است. در میان این دوراهی، اما دو سالی است که صحبت بر سر ماندن ریسباف جدی تر از مرگش است و برگزاری هفتمین کنفرانس توسعه پایدار و عمران شهری در میان ساختمان‌های این کارخانه امید را در دل ریسباف زنده کرده است.

محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مجموعه ریسباف این است که این مجموعه با مشارکت مردم و با حمایت بخش خصوصی ساخته شده و این موضوع نشان می‌دهد در گذشته از بخش خصوصی در اصفهان حمایت جدی شده است، وی به ویژگی دیگر این کارخانه اشاره کرد و گفت: ویژگی دیگری که این کارخانه داشت این است که به درستی و آرامی جای خود را در جامعه باز کرده و به راحتی وارد بدنه اجتماعی شده است. این موضوع رشد صنعتی، رشد اجتماعی و رشد اقتصادی در این کارخانه را نشان می‌دهد.

استاندار اصفهان معتقد است که ریسباف بنیان‌های مشارکت اجتماعی در اصفهان را به خوبی نمایش داده است و مردم از مسائل اجتماعی و فرهنگی در این شهر آگاهی دارند و با توسعه این کار خواهیم توانست از یک مکان تاریخی یک مکان گردشگری مناسب داشته باشیم و نرم‌افزارها و برنامه‌ریزی‌های انجام این کار در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان درخصوص ریسباف می‌گوید: باید از تبدیل فضاهای تاریخی به فضاهای مسکونی و تجاری جلوگیری شود تا معماری‌های ارزشمند تاریخی محفوظ بماند، برای جلوگیری از تخریب این کارخانه با ۶۹ هزار مترمربع وسعت و تبدیل آن به کاربری شهری، وزارت راه و شهرسازی آن را با مبلغ ۲۰۷ میلیارد تومان تملک کرد که تاکنون بیش از ۱۶۲ میلیارد تومان آن پرداخت شده و حدود ۴۵میلیارد تومان دیگر آن هم در حال پرداخت شدن است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه بعضا گفته می‌شود کارخانه ریسباف به موزه بزرگ اصفهان تبدیل می‌شود، افزود: اعتقاد ما بر این است که این مکان باید به موزه تبدیل شود، ولی چنین مکانی با ۶۹ هزار مترمربع وسعت و با ۳۳ هزار متر مربع زیر بنا اگر بخواهد فقط موزه شود به‌طور قطع در آینده به فضایی متروکه تبدیل خواهد شد، از این رو در کارخانه ریسباف به‌عنوان یک مجموعه بزرگ شهری علاوه بر موزه، کاربری‌های مورد نیاز شهر را ایجاد خواهیم کرد. با این سخنان ظاهرا پشت دیوارهای بلند زرد رنگ کارخانه ریسباف بالاخره دیده شده است و گرد غبار از تاریخ معاصر اصفهان زدوده شده است، امیدواریم این غبارروبی ادامه یابد و تاریخ صنعتی شدن یک شهر از زیر گرد فراموشی خارج شود. حالا ریسباف نفسی راحت می‌کشد که از گزند می‌تواند دور بماند.