مغایرت رشته‌های تحصیلی با نیازهای بازار کار

بیکاری به‌عنوان پدیده‌ مخرب اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی مطرح بوده و رفع آن همواره از دغدغه‌های اساسی برنامه‌ریزان است. از این رو، بهره‌برداری کامل و مناسب از منابع انسانی هر کشور باید به‌عنوان یکی از اهداف راهبردی توسعه در نظر گرفته شود. بیکاری، حال یکی از نامطلوب‌ترین پدیده‌های اقتصادی و اجتماعی است که پیامدهای منفی و ناگواری را در زمینه‌های مختلف به دنبال دارد.بحث اشتغال نیروهای جوان در طول سال‌های متمادی و با حضور هر کدام از دولت‌ها جزو مهم‌ترین مسائل مطرح شده به شمار می‌آید و تمام مسوولان مربوطه ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری را از ضروریات می‌دانند. متاسفانه به دلیل مرتبط بودن اشتغال و بازار کار کشور با تصمیمات کلان دولت‌ها، در سال‌های گذشته اشتغال‌زایی پیشرفت لازم را نداشته است.در این میان ۱۵ درصد از تولید ناخالص کشور متعلق به استان اصفهان بوده و باید گفت اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور است که سهم قابل توجهی از تولید فولاد کشور، صنایع ساختمانی، مصنوعات طلایی و فرآورده‌های نفتی به آن تعلق دارد و ۱۰درصد کارگران کشور در این استان فعالیت می‌کنند.

اصفهان جزو ۱۰ شهر برتر گردشگری دنیا مطرح است و باید گفت همواره به‌عنوان یکی از ۱۰ شهر زیبای جهان سرشار از آثار هنری و تاریخی است. قابلیت‌های توریستی شهر اصفهان و برخورداری از جاذبه‌های گردشگری بسیار در زمینه‌های تاریخی، طبیعی و انسان‌ساخت با ارزش ملی و فراملی و وجود آثار تاریخی غیرمنقول و آثار شناخته‌شده منقول بازمانده از ادوار مختلف در جای‌جای استان آن را به قطب مهم گردشگری کشور تبدیل کرده است. البته این استان قابلیت‌های بسیاری در تولید فرش دستباف و ماشینی و صنایع دستی با ثبت ملی دارد اما این گزارش گنجایش پرداختن به تمام ظرفیت‌ها را ندارد. اما با تمام ویژگی‌های چشمگیر صنعتی و غیر صنعتی موجود در استان اصفهان، این استان فصل اول امسال با ۱/ ۱۶ درصد بعد از البرز و چهارمحال و بختیاری سومین استان با بیشترین جمعیت بیکار در کشور شناخته شده است.

چالش‌های پیش‌روی کار و اشتغال در استان اصفهان، بسیاری از خانواده‌ها را درگیر کرده و نسخه‌های کاغذی برای درد بیکاری این استان حتی همچون مسکن‌های موقتی هم نیست که بتواند چنین درد شدیدی را اندکی تسکین دهد. این درحالی است که مدیرکل تعاون و کار اصفهان از نرخ بیکاری تحصیلی ۲۰درصدی در استان اصفهان خبرداده است.مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به میزان بیکاری در رشته‌های تحصیلی گفت: نرخ بیکاری در کل استان ۱۴ درصد و نرخ بیکاری تحصیلی ۸/ ۲۰ درصد است.محسن نیرومند با بیان اینکه نرخ بیکاری در مردان و زنان متفاوت است، تصریح کرد: نرخ بیکاری تحصیل‌کردگان مرد حدود ۶/ ۱۴درصد ولی در بانوان حدود ۳۰ درصد است.

وی با اشاره به بالا بودن نرخ بیکاری در اصفهان به‌عنوان یک استان صنعتی اظهار کرد: همه خانواده‌ها با امید فرزندان خود را به تحصیل مشغول کرده که روزی وارد بازار کار شوند ولی همه درس خواندن‌ها به کار خوب منتج نمی‌شود. نیرومند با طرح این پرسش که آیا حتما برای داشتن یک کار خوب باید تحصیلات را بدون شناخت نسبت به بازار کار ادامه دهیم، افزود: باید به این منظور برنامه‌ریزی داشته باشیم تا بتوانیم همراه درس خواندن یک کار شایسته داشته باشیم.مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که برنامه‌ریزی برای یک شغل مناسب را چه کسی باید انجام دهد، گفت: در مرحله نخست خانواده‌ها هستند که باید برای یافتن شغل مناسب برای فرزندان خود برنامه‌ریزی داشته باشند.وی ادامه داد: باید انتظارات را از دولت کم کرد، چرا که خانواده‌‌ها دلسوزترین‌ افراد به جوانان هستند و اگر خانواده‌ها به فکر جوانان خود نباشند چه انتظاری از دیگران داریم.

نیرومند با بیان اینکه به نظر من ما باید برنامه‌ریزی کرده و آینده‌نگری کوتاه برای آینده فرزندانمان داشته باشیم، گفت: بدون علاقه و بدون برنامه‌ریزی نباید کاری انجام داد، تعداد زیادی از رشته‌های تحصیلی آینده کاری برای جوانان ندارند، اکنون نیز برای حذف این رشته‌ها از دانشگاه‌ها تصمیم‌گیری‌هایی شده است.وی با بیان اینکه هزینه آموزش نباید به گردن صنعت باشد، اظهار کرد: امسال دولت دو طرح به نام توانمند کردن نیروی کار مطرح کرد تا با کمک کارفرما و صنعت بتوانیم نیرو را طوری که صنعت می‌خواهد تربیت کنیم. نیرومند ادامه داد: نیرویی که دانشگاه تربیت می‌کند آن طور نیست که صنعت می‌خواهد؛ باید آن نیرو مدتی در حوزه فعالیت‌های واقعی کار کرده تا کار مناسب و مورد علاقه خود را پیدا کند. وی اضافه کرد: ۶۵ تا ۷۰درصد دانش‌آموختگان فنی و حرفه‌ای مشغول کار شدند که این آمار نسبت به افرادی که دوره‌های مهارتی را نگذرانده‌اند به شدت بالاتر است و نشان می‌دهد آموزش‌ها در توانمند کردن افراد موثر بوده است.