برق‌رسانی به چادرها در کرمانشاه

وی افزود: همزمان با خاموشی برق بعد از وقوع زلزله همکاران ما در شهرستان‌های مختلف فعال شدند و در ۲۴ ساعت اول برق تمام شهرستان‌ها به جز ۲۴۳ روستای سرپل‌ذهاب که برق ۴۵ ایستگاه پمپاژ آب روستایی را نیز تامین می‌کردند وصل شد. در روزهای دوم تا چهارم نیز به ترتیب همه روستاها برقدار شدند و عملا دیگر برای تامین برق مشکلی نداشتیم.مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کرمانشاه افزود: در این حادثه حدود ۸۰۰ کیلومتر خط فشار متوسط، ۴۰۰ کیلومتر خط فشار ضعیف و ۲۸۰دستگاه ترانسفورماتور توزیع آسیب دید که به صورت اضطراری تعمیر یا تعویض شدند.وی اظهار کرد: بلافاصله پس از وقوع زلزله از استان‌های معین تقاضای نیروی انسانی، ماشین‌آلات و تجهیزات شد که خوشبختانه ۱۵شرکت توزیع نیروی برق استان‌های کشور با اعزام اکیپ‌های عملیاتی بیش از ۳۵۰ نفر نیروی ماهر و متخصص در برق در این ایام با شرکت توزیع برق استان کرمانشاه همکاری کردند. همچنین از تمام ظرفیت پیمانکاران استان نیز استفاده شده است.

مرادی مجد میزان خسارات وارد شده به شبکه‌های توزیع استان را ۳۳/ ۵ میلیارد تومان برشمرد و خاطرنشان کرد: علاوه‌بر بازیابی شبکه‌های توزیع برق شهرستان‌های زلزله‌زده در کوتاه‌مدت اقدام به برق‌رسانی به چادرهای اسکان اضطراری از روز دوم کردیم و تاکنون علاوه بر۷۰درصد جمعیت روستایی که در داخل محوطه منزل خود چادر برپا کرده‌اند و از برق منزل خود استفاده می‌کنند، ۲۰ هزار چادر در شهرستان سرپل ذهاب، قصرشیرین و ثلاث باباجانی برقدار شده‌اند. وی درباره برنامه شرکت برای برق‌رسانی به کانکس‌ها گفت: کانکس‌ها به دو شکل تجمیعی و انفرادی نصب می‌شود که در بخش روستایی بیشتر انفرادی است و معمولا برق از چادری که قبلا برقدار بوده یا منزل خود فرد گرفته می شود اما در کانکس های تجمیعی توسط یکی از سازمان‌های خدمات‌رسان همچون سپاه، ارتش، هلال احمر و بنیاد مسکن مقرر شده است که با هماهنگی قبلی محل اعلام شود که تدابیر لازم دیده شود اما چون این هماهنگی‌ها صورت نمی‌گیرد گاهی اوقات باعث اتلاف وقت و نارضایتی‌های مردمی می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کرمانشاه از برقدار شدن ۱۰۰۰ دستگاه کانکس خبر داد و تصریح کرد: از این تعداد ۷۰۰ کانکس در سرپل ذهاب و ۳۰۰ دستگاه در ثلاث باباجانی واقع شده‌اند.  وی افزایش بی‌رویه برق در مناطق زلزله‌زده را از مهم‌ترین چالش‌های منطقه دانست و گفت: افزایش بی‌رویه مصرف برق شهرستان‌های سرپل‌ذهاب و ثلاث باباجانی به بیش از ایام قبل زلزله به دلیل استفاده از بخاری‌های برقی (هیترهای پر مصرف) که به‌عنوان تنها منبع انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد مصرف برق را ۳ برابر کرده است.  مرادی مجد تاکید کرد: مصرف برق به تنهایی برای روشنایی، گرمایشی و پخت و پز با توجه به اینکه این شبکه‌های برق‌رسانی به‌صورت اضطراری احداث شده است و ظرفیت بالایی ندارد باعث سوختن فیوز و کابل‌های تغذیه‌کننده شده است. این موضوع عامل ایجاد حوادث برق‌گرفتگی، آتش‌سوزی و نهایتا قطع برق در کمپ‌ها خواهد شد. البته این مخاطرات از طریق راه‌های مختلف همچون رادیوی محلی، ارسال پیامک، توزیع بروشور، نصب بنرهای مختلف و رسانه‌های مختلف به مردم اطلاع‌رسانی شده است.

وی به فشار نقطه‌ای شبکه در این مناطق اشاره کرد و گفت: چون شبکه توزیع در مناطق تجمع چادرها و کانکس‌ها در مناطق زلزله‌زده گستردگی بالایی ندارد و بار مصرفی بر یک نقطه وارد می‌شود، روزانه چند ترانسفورماتور برق به خطوط شبکه ما دراین مناطق اضافه می‌شود که نهایتا موجب خواهد شد که خط تغذیه را تقویت کنیم.