در ابتدای این مراسم بهرام سبحانی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه بومی‌‌سازی قطعات مورد نیاز فولاد مبارکه از ابتدای راه‌اندازی این مجتمع صنعتی همواره پیگیری شده است، افزود: از ابتدای راه‌اندازی فولاد مبارکه تاکنون بومی‌سازی قطعات مورد نیاز فولاد مبارکه ۱۱۴ درصد رشد یافته که ۵۳ درصد آن مربوط به چهار سال گذشته است.وی افزود: از طریق مهندسی معکوس بیش از ۸۵ درصد از قطعات مورد نیاز این مجتمع که از خارج از کشور تامین می‌شد، اکنون در داخل کشور تولید می‌شود. مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: ۲۲۵۰میلیارد تومان از محل بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز این شرکت صرفه‌جویی شده است.وی تصریح کرد: ۸۵ درصد از محصولات این شرکت در ۹ ماه سال‌جاری به داخل کشور و ۱۵ درصد به صادرات اختصاص پیدا کرد.

سبحانی ادامه داد: ۲۸۰۰ شرکت بالادستی با مجتمع فولاد مبارکه همکاری دارند و ظرفیت تولید فولاد خام در فولاد مبارکه از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده و بر اساس برنامه، این میزان تولید در سال جاری (۹۶) به ۸ میلیون و ۶۳۰هزار تن می‌رسد. مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: این شرکت پس از گذشت ۲۵ سال، با برخورداری از سهم ۲۲ درصدی فولاد کشور به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و بزرگ‌ترین شرکت بورسی با ۷ هزار و ۵۰۰میلیارد تومان سرمایه ثبت شده است.وی بابیان اینکه تولیدات فولاد مبارکه اکنون به مرز ۱۰۱ میلیون تن رسیده است، گفت: ظرفیت تولید فولاد خام این شرکت به ۱۰میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسیده است. سبحانی با بیان اینکه ۴۹درصد محصولات فولاد مبارکه در چهار سال گذشته به اتحادیه اروپا صادر شده است، گفت: صادرات محصولات این شرکت به اتحادیه اروپا نشان از کیفیت بالای محصولات فولاد مبارکه دارد.

مدیرعامل فولاد مبارکه اضافه کرد: در چهار سال گذشته حدود ۶ هزار میلیارد تومان از سوی این مجموعه سرمایه‌گذاری شده و بیشترین میزان سرمایه‌گذاری به ترتیب در فولاد سنگان، توسعه فولاد سبا، خرید سهام شرکت سرمایه‌گذاری ورق خودرو و شرکت فولاد سنگ انجام شده است. وی افزود: فولاد مبارکه برای سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها از تسهیلات داخلی و خارجی استفاده نکرده و تنها از طریق منافع و صرفه‌جویی داخلی، این سرمایه‌گذاری‌ها را انجام داده است. سبحانی افزود: حدود یک‌هزار کارخانه به صورت مستقیم و حدود ۳ هزار شرکت به صورت غیرمستقیم از محصولات فولاد مبارکه استفاده می‌‌کنند.

مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه داد: در مجتمع مبارکه ۱۴ هزار و ۲۵۰ نفر، در فولاد صبا ۱۳۰۰ نفر و در هرمزگان ۱۶۷۳ نفر اشتغال مستقیم وجود دارد. درادامه، میهمان ویژه این مراسم مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: در گذشته در زمینه کنسانتره، آهن اسفنجی و گندله توازن نداشتیم اما در چهار سال گذشته، تولید کنسانتره از ۲۸ میلیون تن با ۸۰ درصد رشد به حدود ۵۰ میلیون تن رسید. وی همچنین به تولید گندله از ۲۲ میلیون تن به ۴۸ میلیون تن و فولاد از ۲۲ میلیون تن به ۳۳ میلیون تن در چهار سال اخیر و در آینده به ۵۲ میلیون تن اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۱۶، میزان تجارت فولاد در دنیا ۲ هزار میلیارد دلار بوده که ۴۳درصد آن به فولاد مبارکه اختصاص داشته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به نقش فولاد مبارکه در اشتغال‌زایی کشور اشاره کرد و گفت: این صنعت زمینه اشتغال ۲۵ هزار نفر به صورت مستقیم و ۳۵۰ هزار نفر را به شکل غیرمستقیم فراهم کرده است. کرباسیان مهم‌ترین نکته در موفقیت فولاد مبارکه را برنامه‌ریزی و حرکت براساس برنامه و زنجیره در این شرکت اعلام کرد و گفت: فولاد مبارکه از سنگ‌آهن تا محصول نهایی را به‌صورت زنجیره‌وار کنترل می‌کند. وی یادآوری کرد: در سال۹۱ میزان صادرات فولاد مبارکه، ۸۰۰ هزار تن بوده و امسال به ۸ میلیون تن رسیده که ارزش افزوده زیادی برای کشور ایجاد کرده است.بنا براین گزارش در پایان این مراسم از تمبر یادبود و اختصاصی فولاد مبارکه به مناسبت ربع قرن تلاش و سرآمدی و عبور از مرز تولید ۱۰۰ میلیون تن فولاد خام از ابتدای بهره‌برداری تاکنون رونمایی شد.