کمربندی پاکدشت در انتظار اقدام

شهرستان پاکدشت با قرارگیری در موقعیت ۲۰ کیلومتری جنوب شرق تهران و مسیر ترانزیتی شرق کشور، موسوم به محور امام رضا(ع)، محل عبور مسافران شرق کشور و خودروهای سنگین کشورمان و دیگر کشورها همچون ترکیه به کشورهای آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان و سایر کشورها است.شهرستان پاکدشت با برخورداری از سه شهرک صنعتی فعال، روزانه میزبان خودروهای سبک و سنگین بی‌شماری از این مسیر است که عبور این خودروها از مناطق شهری به‌دلیل عدم بهره‌مندی منطقه از کمربندی، مشکلات عدیده‌ای همچون ترافیک سنگین بالاخص در ساعات پیک ترافیک، آلودگی زیست‌محیطی و صوتی و استهلاک خودروها به‌دلیل فرسودگی مسیر عبوری را برای ساکنان و کارکنان شهرک‌های صنعتی به همراه دارد. همچنین این حجم تردد با توجه به عدم ظرفیت در مسیر فعلی، در افزایش بروز حوادث جاده‌ای، سهم بزرگی دارد.

با این وصف و به‌رغم لزوم احداث جاده کنارگذر در شهرستان‌های واقع در مسیر ترانزیت به‌منظور تامین آسایش ساکنان منطقه در زندگی روزمره و با توجه به اینکه اجرای کمربندی پاکدشت، ترافیک شهری پاکدشت، شریف‌آباد، خاتون‌آباد با خودروهای عبوری استان سمنان و خراسان رضوی را روان می‌سازد، اما متاسفانه ساکنان این شهرستان همچنان چشم‌انتظار اتمام طرح نیمه‌تمام کمربندی که از سال ۱۳۸۸ کلنگ آغاز آن زده شده، هستند. طرحی که پیش‌بینی عملیات عمرانی آن بین ۳ تا ۵ سال بوده و در انتظار اقدام جدی مسوولان است. هرچند گفته می‌شود پاکدشت از معدود شهرهای بدون کمربندی در کشور است و به‌رغم اینکه ۸ سال از شروع به‌کار این طرح عمرانی می‌گذرد، اما این کمربندی ۳۲ کیلومتری تاکنون به بهره‌برداری نرسیده و گره کور ترافیک پاکدشت به دست جاده کنارگذری که نقطه آغاز آن شهرک خاوران و انتهای آن بعد از پلیس راه شریف‌آباد است همچنان باز نشده است.

نشانه رفع موانع!

محمد قمی، نماینده پاکدشت در مجلس شورای اسلامی درباره احداث کمربندی پاکدشت گفت: طی این سال‌ها طرح با موانع زیادی همچون معارض و عدم جذب اعتبارات مورد نیاز روبه رو بوده که با تلاش مسوولان مشکلات مرتفع شده و طرح در حال پیشروی است و تاکنون ۱۱ کیلومتر زیرسازی با پیمانکاری قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ع) انجام شده است. هرچند نیاز هست که باز هم زمین برای ادامه ساخت این کمربندی خریداری شود که با اعطای قطعه زمینی به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان از سوی خیر بزرگوار مرحوم مهدوی، بخشی از اعتبارات مورد نیاز، تامین شده و امیدواریم طی سفر رئیس‌جمهوری به پاکدشت، بودجه تکمیلی ساخت طرح که حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است، جذب شود.

درآمدزایی و رونق

براساس این گزارش، کمربندی پاکدشت به‌دلیل اهمیت قرارگیری در منطقه شرق استان تهران، همچنین وجود شهرک‌های صنعتی متعدد در این بخش، شاهراه ارتباطی هزاران خودرو است که توانایی درآمدزایی دارد. ظرفیت‌های تبلیغات، دریافت عوارض از جمله ظرفیت‌های درآمدزایی این جاده هستند که پیش‌بینی می‌شود با توجه به مسافت کوتاه این شهر با تهران و دسترسی آسان به مراکز تولیدی، صنعتی و گلخانه‌ها، عرضه خشکبار، میوه و تره‌بار و صنایع چوبی در کسب و کار این شهر رونق خوبی ایجاد شود و هم طی مدت زمان کمی هزینه‌های ساخت کمربندی بازگردانده شود.همچنین به‌دلیل نزدیکی کنارگذر به شهر فرون‌آباد، اتمام این طرح می‌تواند نقطه عطفی در رونق این منطقه باشد. علاوه‌بر این، کمربندی پاکدشت می‌تواند شهرستان ورامین و پیشوا را از بن‌بست خارج کند.

گفته می‌شود با افتتاح این کمربندی، ترافیک شهرهای پاکدشت، شریف‌آباد، خاتون‌آباد، برای اتومبیل‌های عبوری سمنان و گرمسار دور زده شده و از آلودگی زیست‌محیطی به‌دلیل کاهش زمان سفر کاسته می‌شود. با احداث کنارگذر پاکدشت، هزاران خودروی عبوری به شهرک‌های صنعتی عباس‌آباد، علی‌آباد و نیروگاه برق و صنایع پارچین که اقدام به حمل کالا یا پرسنل از این مسیر می‌کنند، دیگر لازم نیست از میان شهر عبور داده شوند و از ترافیک رهایی می‌یابند.وضعیت کنونی حاکی از آن است که رساندن طرح به مرحله بهره‌برداری، نیازمند همت مدیران و مسوولان، همچنین دقت، نظارت بر اجرای این طرح است تا مشکلات هزاران خودرو عبوری و آلودگی مرتفع شود و مزیت دسترسی راحت‌تر شهرهای استان تهران به بازارهای این منطقه ایجاد شود.