وی ادامه داد: گزارش‌های سازمان آب و برق خوزستان حاکی از این است که در پیک سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ معادل ۵۰ درصد کاهش تولید برق از نیروگاه‌های برق آبی خواهیم داشت، یعنی در پیک سال ۹۶، ۴۳۰۰ مگاوات تولید برق آبی داشتیم که با کاهش ۲۳۰۰ مگاوات از این ناحیه در پیک ۹۷ رو به رو خواهیم بود که لازم است از امروز به فکر جبران این کمبود باشیم. رئیس کمیته تولید و مصرف برق خوزستان اظهار کرد: مطلب دیگر تاثیر کمبود آب بر نیروگاه‌های حرارتی به‌خصوص بخار است، چرا که با توجه به کیفیت و حجم آب پایین‌دست سدها ممکن است نیروگاه‌های بخار نتوانند با ظرفیت کامل تولید برق داشته باشند و محدودیت ما را در تولید تشدید کنند.مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان اظهار کرد: با توجه به این موارد باید ظرفیت دریافت برق را از شبکه‌های مجاور افزایش دهیم که نیازمند هماهنگی با شبکه مدیریت شبکه و شرکت توانیر است. اکنون پیگیر انجام این هماهنگی‌ها هستیم تا در صورت نیاز از شبکه‌های مجاور کمبودها را جبران کنیم.

دشت‌بزرگ با بیان اینکه برای پیک ۹۷ یک رشد ۸ درصدی مصرف را نسبت به سال ۹۶ پیش‌بینی کردیم، گفت: برای این رشد هشت درصدی باید افزایش ظرفیتی معادل ۸۰۰ مگاوات داشته باشیم، اگر بخش کوچکی را هم برای صادرات به عراق یا انتقالی به استان‌های مجاور داشته باشیم پیش‌بینی ۹ هزار مگاواتی را برای تابستان ۹۷ داریم که باید برنامه‌ریزی‌ها را بر این مبنا انجام دهیم.وی تصریح کرد: در چنین شرایطی عاملی که بسیار کمک‌کننده است مساله مدیریت تقاضا و مصرف برق است. شرکت برق منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع با برنامه‌ریزی صحیح در میزان رشد مصرف شرکت‌ها و مشترکان نقش پررنگی در این زمینه برعهده دارند.

رئیس کمیته تولید و مصرف برق خوزستان ادامه داد: مطلب دیگر به خود صنعت برق مربوط می‌شود و آن آماده شدن طرح‌های تعریف شده و به نتیجه رساندن آنها برای پیک سال ۹۷ در حوزه شرکت برق منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع است. این طرح‌ها در نقاط اولویت‌دار که خشکسالی و کاهش تولید برق آبی بر آنها تاثیرگذار است مثل شمال خوزستان، شمال شرق خوزستان و مرکز باید به نتیجه برسند. امیدواریم منابع لازم برای اتمام این طرح‌ها هرچه سریع‌تر تخصیص یابد.  مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان عبور از تابستان ۹۷ را نیازمند همکاری همه دانست و افزود: تابستان زودرسی در پیش داریم و مشکلات خشکسالی و کاهش تولید نیروگاه‌های برق آبی بر همگان روشن است، از این رو لازم است همه نسبت به شرایط حساس شوند و از امروز به فکر راه حل باشیم.  دشت‌بزرگ اظهار کرد: پیش‌بینی اختلاف تولید و مصرف ۵ هزار مگاواتی در پیک ۹۷ را داریم که نیازمند برنامه‌ریزی برای دریافت از شبکه‌های مجاور و محدودیت‌های مصرف هستیم. در این زمینه لازم است از توانایی‌های رسانه‌ها برای اصلاح الگوی مصرف و تبیین شرایط پیش‌رو کمک گرفته شود و صنایع پرمصرف هم از همین امروز آگاهی‌سازی و اقدامات لازم را برای کاهش مصرف انجام دهند تا کمترین آسیب را ببینند.