«نساجی»؛ عامل ارتزاق یک میلیون اصفهانی‏

نساجی می‌تواند بیکاری را صفر کند

رئیس انجمن کارفرمایان صنایع نساجی اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه بیکاری در اصفهان ۵/ ۲ درصد بیشتر از سایر استان‌ها است، گفت: صنعت نساجی می‌تواند این خلأ را جبران کند و بیکاری اصفهان را به صفر برساند. وی با بیان اینکه اصفهان تاثیرگذارترین استان در صنعت نساجی است، ادامه داد: با وجود فعالیت‌های شاخص اصفهان در صنعت نساجی، گاهی در وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیماتی در ارتباط با این صنعت گرفته می‌شود که اصفهان را درگیر نمی‌کند.شاه‌کرمی نخستین معضل صنعت نساجی اصفهان را قاچاق دانست و افزود: سالانه ۲۵۰ هزار تن کالای قاچاق نساجی وارد کشور می‌شود؛ اگر جلوی قاچاق کالا در صنعت نساجی گرفته نشود، این صنعت به بدترین شکل ممکن نابود می‌شود. وی فرار سرمایه‌گذاران را نیز یکی دیگر از معضلات اصفهان اعلام کرد و یادآور شد: فعالان صنعت نساجی وقتی با سختگیری اداره‌ها روبه‌رو می‌شوند، تصمیم می‌گیرند در جای دیگری سرمایه‌گذاری کنند و سرمایه خود را به استان‌های همجوار می‌برند.

تلاش برای رفع مشکلات

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان نیز در این نشست گفت: شرکت نمایشگاه‌ها توانسته تمامی نخبگان و دست‌اندرکاران بخش نساجی را گرد هم جمع کند تا بتوانند مشکلات و مسائل را مطرح کنند و این مشکلات به یاری خدا و همت مسوولان برطرف شوند.  علی یارمحمدیان افزود: اگر مشکلات در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی در اصفهان و ایران وجود دارد، همه ما مسوول هستیم و باید برای رفع این مشکلات تلاش کنیم.وی با تاکید بر اینکه درد فعالان صنعت نساجی، درد همه جامعه است، ادامه داد: تلاش می‌کنیم رسالت اجتماعی خود را انجام دهیم تا گامی برای رفع مشکلات برداریم.

قاچاق بی‌رویه را کنترل کنید

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان نیز در این نشست هم‌اندیشی از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست قاچاق بی‌رویه در صنعت نساجی را کنترل کنند.عبدالوهاب سهل‌آبادی با تاکید بر اینکه اصفهان روزگاری به اندازه‌ای در صنعت نساجی فعال بود که منچستر ایران توصیف می‌شد، افزود: از مسوولان می‌خواهیم شرایطی ایجاد شود که برند صنعت نساجی اصفهان دوباره احیا شود. وی تاکید کرد: فعالان صنعت نساجی اصفهان با تمام مشکلاتی که دارند، همچنان بسیار فعال و خوب فعالیت می‌کنند؛ مسوولان هم باید از این فعالان حمایت و شرایط تسهیل کارکرد آنها را فراهم کنند.

فریادهای بخش خصوصی شنیده نمی‌شود

نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست گفت: صنعت نساجی اصفهان هنوز می‌تواند به عنوان مهد صنعت نساجی کشور مطرح باشد. مجتبی ملا‌احمدی با تاکید بر اینکه مسوولان می‌دانند ریشه و علل مشکلات گریبانگیر حوزه صنعت چیست، اما اقدامی انجام نمی‌دهند، افزود: شعارهای خوبی از سوی مطرح می‌شود اما اراده‌ای که باید برای قدرت گرفتن بخش خصوصی وجود داشته باشد، مشاهده نمی‌شود.وی با تاکید بر اینکه فریادهای فعالان بخش خصوصی و بخش صنعت کشور شنیده نمی‌شود، تصریح کرد: نیاز به هم‌افزایی در جمع مسوولان داریم تا این مشکلات مرتفع شود.نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: مدیران بخش خصوصی در شرایطی که باید در کارخانه‌ها و شرکت‌های خود برای ارتقای کیفیت و افزایش کمیت تولید وقت بگذارند، مجبور هستند که در ادارات دولتی دنبال نامه‌ها و امور پیش پا افتاده بدوند.به گفته وی، مدیران دولتی می‌دانند تا زمانی که بخش خصوصی در اقتصاد نقش اساسی ایفا نکند، شرایط نه تنها بهتر نخواهد شد، بلکه روز به روز بدتر می‌شود و آن‌وقت ستادهای ویژه و کارگروه‌ها هم کاری از پیش نخواهند برد.

بخش خصوصی، همه کاره باشد

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور نساجی و پوشاک نیز در این نشست گفت: نساجی اصفهان در سال‌های اخیر دوران بدی را گذرانده است؛ البته اکنون ظرفیت‌ها فعال شده‌اند و توسعه پیدا کرده‌اند که حاصل زحمت آنها بوده است.گلنار نصراللهی با بیان اینکه بازسازی کارخانه‌های نساجی در دستور کار قرار گرفته و بخش نساجی پس از آغاز این بازسازی‌ها پیشرفت کرده است، افزود: نساجی برای پیشرفت باید انعطاف داشته باشد و بخش خصوصی هم بیش از بخش دولتی انعطاف‌پذیر است؛ از این رو نساجی باید از سوی بخش خصوصی اداره شود.وی با تاکید بر اینکه تجارت باید در خدمت تولید باشد نه تولید در خدمت تجارت، ادامه داد: با دستور اکید وزیر صنعت، معدن و تجارت، سه معاونت وزارتخانه موظف شده‌اند طرح‌های نوسازی و بهسازی به بهترین شکل ممکن انجام شود. در بازسازی‌ها هم، صنعت نساجی در اولویت است.

تاثیر بالای نمایشگاه در توسعه

مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست تاثیر برگزاری نمایشگاه در توسعه صنعت نساجی را بسیار بالا دانست و گفت: اصفهان موفق شده گام‌های مهمی در حوزه صنعت نمایشگاهی بردارد و در این زمینه، برگزاری نمایشگاه صنعت نساجی گامی روبه جلو بوده است. افسانه محرابی افزود: تعاملاتی با گمرک، وزارت کشور و وزارت اقتصاد داشته‌ایم تا مشکلات فعالان صنعت نساجی برطرف شود.