محدودیت برای تامین برق خوزستان

همایون حائری با بیان اینکه سهم تولید نیروگاه‌های آبی در تولید شبکه برق کشور بسیار بالا است، افزود: شرایطی که اکنون ناشی از خشکسالی روی شبکه برق پیش آمده، با توجه به سهم بالای تولید نیروگاه‌های آبی در تولید شبکه برق کشور است. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح کرد: اکنون ۴ هزار مگاوات کمبود تولید از واحدهای برق آبی در کشور داریم و این کمبود تاثیر بسیاری روی شبکه برق دارد. پیک مصرف در سال گذشته ۵۵هزار و ۴۴۳ مگاوات بود و این به معنای آن است که ظرفیت برقی که سال گذشته در اختیار مردم قرار گرفت ۵۵ هزار و ۴۴۳مگاوات بود که حدود ۴ هزار مگاوات آن را امسال باید کم کرد.حائری اظهار کرد: از سال گذشته تا پیک‌سال آینده حدود ۲۵۰۰ مگاوات واحد حرارتی وارد مدار می‌شود که از این میزان با توجه به عملکرد ۷۰درصدی آنها، حدود ۱۷۰۰ مگاوات در اختیار ما قرار می‌گیرد و اگر این عدد را از عدد ۴ هزار مگاوات کم کنیم، شاهد آن خواهیم بود که ۲۳۰۰ مگاوات کمبود تولید داریم و این عدد بدون در نظر گرفتن رشد مصرف در کشور است. وی ادامه داد: اگر مصرف ما مانند مصرف سال گذشته باشد، ۲۳۰۰ مگاوات در کل شبکه برق کشور کمبود تولید داریم.  

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اظهار کرد: اگر بخواهیم از نگاه برق منطقه‌ای خوزستان به مساله کمبود تولید نگاه کنیم، با توجه به اینکه تولید برق خوزستان به واحدهای آبی متکی است این کمبود تولید نسبت به مصرف مردم در خوزستان حجم بالایی خواهد داشت.حائری ادامه داد: فعالیت‌های خوبی که در استان انجام گرفته است و پست‌های برقی که در حال احداث هستند برای سال تابستان سال آینده دست ما را نخواهند گرفت و مربوط به سال ۹۸ هستند. اگر بخواهیم نیاز استان را از شبکه برق کشور تامین کنیم، با محدودیت‌هایی مواجه هستیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اظهار کرد: بر اساس آمار پیک مصرف خوزستان ۸۲۲۰ مگاوات است اما در شرایط فعلی این عدد حدود ۲ هزار مگاوات است. این تفاوت نشان می‌دهد که حدود ۶هزار مگاوات از برق مصرفی در خوزستان مربوط به سیستم‌های سرمایشی است.حائری اظهار کرد: اگر بتوانیم زمان کار اداره‌ها را در فصل گرما در استان خوزستان کاهش دهیم، کاهشی در مصرف برق خواهیم داشت و می‌توان امیدوار بود که می‌شود تابستان سال آینده را پشت سر گذاشت. وی ادامه داد: اگر قرار است این اقدام صورت گیرد، باید پایش جدی‌تر از سال گذشته انجام شود تا اگر اداره‌ای تعطیل می‌شود، همه سیستم‌های سرمایشی و نوری آن خاموش شوند در این صورت می‌توان انتظار داشت تا تابستان سال آینده را به شکلی پشت سر گذاشت در غیر این صورت شرایط شرایط خوبی نخواهد بود.

کمبود ۱۵۰۰ مگاواتی برق

استاندار خوزستان نیز با بیان اینکه مردم استان از همه سو تحت فشار هستند و تحمل فشارهای جدید را ندارند، گفت: اگر از نیروگاه‌های برقابی استان برقی برای کشور درخواست نشود، ما حاضر هستیم که نیاز برق خوزستان را خودمان در استان حل کنیم.غلامرضا شریعتی اظهار کرد: سال گذشته با مساله‌ای در حوزه برق استان ناشی از وقوع ریزگردها مواجه شدیم و این مساله مشکلی بود که تا آن زمان در خوزستان رخ نداده بود.

وی با بیان اینکه این مساله ناپایداری و آسیب‌پذیری صنعت برق استان را کاملا روشن کرد، افزود: اقداماتی که در این مدت زمان در استان انجام گرفته است کارهای ارزنده‌ای بوده و در این زمینه نیز دولت تصویب کرده است که برای سه سال، سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان در اختیار برق خوزستان قرار دهد تا وضعیت خطوط انتقال و توزیع به وضعیت استاندارد برسد.استاندار تصریح کرد: خوزستان به‌رغم مصرف بالای برق و حساسیت برق برای صنایع، مغفول مانده و در این زمینه بسیار آسیب‌پذیر است. اقداماتی در خوزستان در بحث صنعت برق در حال انجام است و اگرچه این اقدامات براساس زمان‌بندی خوبی پیش نرفته، اما اقدامات خوبی است و امیدواریم با همین جدیت پیش رود.شریعتی گفت: اگرچه تعطیلی اداره‌ها می‌تواند در کاهش مصرف برق موثر باشد، اما نمی‌توان انتظار زیادی از این بخش داشت، زیرا تعطیلی اداره‌ها در سال گذشته تنها حدود ۲۰۰ مگاوات مصرف برق را کاهش داد.وی با اشاره به اینکه امیدواریم با اقداماتی که در حال انجام است، برق استان یک برق پایدار شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه روزهای با دمای بالا در حال آمدن است، نیاز است که توجه بیشتری به حوزه برق در استان خوزستان شود.

استاندار خوزستان اظهار کرد: پیک مصرف برق استان امسال ۸ هزار و ۲۲۰مگاوات بوده و سالانه در این زمینه معمولا رشد ۴ تا ۶ درصدی وجود دارد. در صورت بروز محدودیت در تابستان ۹۷ و نیاز به اعمال خاموشی، پیشنهاد می‌کنیم اگر قرار باشد خاموشی اعمال شود، این خاموشی در استان‌های سردسیر اعمال شود که قطعی برق در آنها مشکلی ایجاد نمی‌کند.شریعتی با اشاره به اینکه انتظار داریم توجه ویژه‌ای به برق استان شود تا آن عقب‌ماندگی‌ها جبران شود، گفت: باید نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و حرارتی در استان افزایش پیدا کند، زیرا در دهه اخیر تنها دو نیروگاه سیکل ترکیبی در بهبهان و ماهشهر ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه اکنون مجوز احداث ۹ نیروگاه در استان را داریم، اظهار کرد: فاز ۷ و ۸ نیروگاه رامین باید تعیین تکلیف شود. همچنین بلاک ۲نیروگاه بهبهان نیز هنوز تعیین قیمت نشده است. بخش بخار نیروگاه ماهشهر متوقف شده و نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس اف اندیمشک هم پیشرفتی نداشته است.استاندار خوزستان ادامه داد: قسمت عمده برق استان از نیروگاه‌های برق آبی تولید می‌شود که میزان حداکثری تولید آن ۳۲۰۰ مگاوات است و این درحالی است که کل نیاز خوزستان به برق ۴۷۰۰ مگاوات است.شریعتی ادامه داد: برای آنکه خوزستان با بحران روبه‌رو نشود، لازم است از شبکه سراسری به این استان برق تخصیص یابد که اکنون در این زمینه محدودیت‌هایی وجود دارد. همچنین پیشنهاد دیگر نیز آن است که نیروگاه‌های پرتابل و قابل انتقال (۲۵ مگاواتی) به خوزستان و به‌ویژه به شمال استان که برق ناپایداری دارند تخصیص یابد تا بتوانیم مشکل برق را در استان حل کنیم.