مطالبه 15 شهردار از دولت

محورهای این نشست نشان می‌دهد ارتباط میان کلان‌شهرهای کشور هنوز به بلوغ لازم نرسیده است. گرچه قضاوت، بدون حضور در جلسات مشترک و تحلیل و بررسی اظهارات و نظرات شهرداران منطقی به نظر نمی‌رسد اما کلیدواژه‌هایی همچون درآمدهای پایدار شهری یا بهبود فضای گردشگری، کلیدواژه‌هایی سطحی هستند که هر دانشجوی رشته‌ شهرسازی، مدیریت شهری یا برنامه‌ریزی منطقه‌ای از آنها استفاده می‌کند. کلیدواژه‌های تازه‌تری همچون «رعایت حقوق شهروندی» نیز در این نشست بارها از جانب استاندار اصفهان، شهردار این کلان‌شهر و میهمانان این نشست عنوان شده است و گرچه منشور حقوق شهروندی سال گذشته از سوی ر‌ئیس‌جمهوری رونمایی شد اما هنوز هیچ‌یک از شهرداران کلان‌شهرهای طراز یک کشور شناختی نسبت به شیوه‌های نیل به رعایت این حقوق ندارند.

محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان، در این نشست با اشاره به اینکه کلان‌شهرها وظایف بسیاری در خصوص رعایت حقوق شهروندی دارند، گفت: «شهرداران مسوولان رعایت حقوق شهروندی در شهرها هستند و رونمایی سند حقوق شهروندی به‌دست رئیس‌جمهوری اهمیت این مساله را یادآور می‌شود.» این در حالی است که حتی استاندار اصفهان نیز اشاره‌ای روشن به شیوه دستیابی به رعایت حقوق شهروندی نکرده است.قدرت‌الله نوروزی، شهردار اصفهان نیز در حاشیه نود و پنجمین اجلاس شهرداران کلان‌شهرها که به میزبانی اصفهان برگزار شد، گفت: این جلسات به‌منظور هم‌اندیشی برای رفع مشکلات مشترک کلان‌شهرها است. در این جلسه ساختار دبیرخانه جدید، کمیسیون‌ها و لوایحی که قرار است به مجلس ارائه شود مطرح شد تا با نمایندگان مجلس در شهرها نیز در میان گذاشته شود.وی گفت: اصفهان مطالبات بسیاری در ارتباط با مالیات ارزش افزوده و عوارض آلایندگی و درآمدهای حاصل از جرایم رانندگی دارد که امیدواریم بتوانیم آنها را از دولت وصول کرده و بدهی‌های خود را پرداخت کنیم.وی ادامه داد: لایحه مربوط به مدیریت شهری و ارزش افزوده اگر به صورت کارشناسی به تصویب برسد می‌تواند به استقلال شهرداری‌ها و تحقق درآمدهای پایدارشهری منجر شود.

شهردار با بیان اینکه دولت به سازمان شهرداری‌ها، وزارت کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی بدهی‌هایی دارد، گفت: اصفهان مطالبات بسیاری در ارتباط با مالیات ارزش افزوده و عوارض آلایندگی و درآمدهای حاصل از جرایم رانندگی دارد که امیدواریم در جلساتی مثل امروز بتوانیم آنها را از دولت وصول کرده و بدهی‌های خود را پرداخت کنیم، زیرا اگر این دیون وصول نشود، شهرداری‌ها نمی‌توانند به خوبی به وظایف خود در قبال شهروندان عمل کنند، البته آقای نجفی در این خصوص پیگیری‌هایی داشتند و شهرداری اصفهان نیز جلساتی با نمایندگان دولت و مجلس داشته است. وی افزود: امسال برای عید نوروز سایت جدیدی برای اسکان در مکان‌های مختلف در نظر گرفته‌ایم که می‌تواند سفر گردشگران به اصفهان را تسهیل کند، این شهر ظرفیت‌های زیادی برای گردشگری دارد که اگر بتوان در جلسات بعدی رویدادهای مشترکی با کلان‌شهرهای کشور تعریف کرد می‌توان فضای فرهنگی و گردشگری بین شهری را افزایش داد. نوروزی با بیان اینکه خواهرخواندگی بین شهرها نیز می‌تواند ایجاد شود، تصریح کرد: اگرچه این موضوع در حیطه بین‌المللی مطرح می‌شود اما این موضوع را بین شهرهای کشور نیز می‌توان پیگیری کرد. شهردار شیراز نیز گفت: در ارتباط با لایحه مدیریت یکپارچه شهری مطالبات جدی داشته باشید، زیرا در سال‌های گذشته عمده درآمدهای شهرهای بزرگ از طریق تغییر کاربری‌ها بوده و سطوح بافت شهری تغییر ایجاد کرده و باعث ایجاد آسیب در سرمایه اجتماعی شهرها شده است. حیدر اسکندرپور در حاشیه نود و پنجمین اجلاس شهرداران کلان‌شهرها که به میزبانی اصفهان برگزار شد با اعلام اینکه مثلث طلایی گردشگری با همیاری شهرهای اصفهان، شیراز و یزد تشکیل شده است، گفت: موافقت‌نامه‌ای با استانداران و شهرداران این سه استان در این خصوص در روزهای آتی به امضا می‌رسد تا هم اقتصاد شهری و هم گردشگری داخلی توسعه یابد و در گام بعدی نیز با ورود تورهای اروپایی به این شهرها توسعه گردشگری خارجی را دنبال می‌کنیم.