مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان اظهار کرد: در استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارند که تقریبا معادل ۵۹ درصد جمعیت خوزستان است. سازمان تامین اجتماعی با وجود دولتی نبودن، وظایف حاکمیتی دولت را که از طریق اسناد بالادستی دریافت کرده، انجام می‌دهد. یارعلی‌زاده ادامه داد: نهادی حمایتی و غیردولتی مانند سازمان تامین اجتماعی باید در این‌گونه اسناد از جمله اقتصاد مقاومتی نیز مشارکت داشته باشد. سازمان تامین اجتماعی سعی می‌کند برای بهبود فضای کسب‌وکار و حمایت از تولید و در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقشی ایفا کند.

وی افزود: بخشودگی جرایم یک مورد از همین نقش‌ها است که از سال گذشته تا اردیبهشت سال جاری مصوبه‌ای برای بخشودگی جرایم از سوی سازمان تامین اجتماعی اجرا شد. به‌منظور اجرای این مصوبه در استان، با بسیج تمام واحدهای تامین اجتماعی استان و ایجاد همگرایی در استانداری و فرمانداری‌ها، حدود ۱۳ هزار تقاضای بخشودگی جرایم از کارگاه‌های سطح استان دریافت کردیم.  مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان ادامه داد: این رقم معادل ۱۰درصد دریافت کل تقاضاهای دریافتی بخشودگی جرایم در این مدت در سراسر کشور است. مجموع مقادیر این تقاضاهای دریافتی در خوزستان در مدت یاد شده، ۵۱۳ میلیارد تومان و معادل یک‌سوم کل جرایمی است که در کل کشور سازمان تامین اجتماعی برای کارفرمایان تعیین کرده بود.

یارعلی‌زاده قدمت مطالبات تامین اجتماعی از کارگاه‌های خوزستان را علت بالا بودن رقم جرایم بدهی‌های این کارگاه‌ها دانست و گفت: کارگاه‌هایی در خوزستان وجود دارد که قدمت مطالبات تامین اجتماعی از آنها حتی به ۴۰ سال می‌رسد. از این رو از لحاظ زمانی، کف مطالبات تامین اجتماعی از خوزستان از کارگاه‌های استان از ۴۰ سال پیش شروع می‌شود.  وی افزود: با وجود ابزارهای قانونی لازم همچون ماده ۴۹ ماده تامین اجتماعی که مطالبات این سازمان را پس از حقوق کارگران جزو دیون ممتاز تلقی کرده و همچنین ماده ۵۰ این قانون که اختیار لازم برای انسداد حساب توقیف و مزایده اموال را به سازمان داده است، اداره کل تامین اجتماعی خوزستان اکنون بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از کارگاه‌های تحت پوشش طلب دارد.  مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان اظهار کرد: شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه بیش از ۲۸۰ میلیارد تومان به اداره کل تامین اجتماعی خوزستان بدهی دارد که تاکنون برای تادیه این بدهی و استفاده از تقریبا ۱۰۰ میلیارد تومان بخشودگی جرایم تامین اجتماعی اقدام موثری انجام نداده است.  یارعلی‌زاده با اشاره به اسناد و برنامه‌های دولتی تاثیرگذار بر فعالیت سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: در لایحه بودجه ۹۷، تبصره‌هایی در راستای برنامه ششم توسعه وجود دارد که از نظر مالی و قانونی بر سازمان تامین اجتماعی تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی در کشور رایزنی‌هایی با نمایندگان مجلس درباره این آثار داشته و توجیهاتی در زمینه تاثیری که این تبصره‌ها می‌تواند بر گستره ۴۲ میلیون نفری تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی در سطح کشور داشته باشد، ارائه کرده است.  مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان افزود: با پیگیری‌هایی که در این زمینه صورت گرفت، در دو مرحله مجوز راه‌اندازی کارگزاری را اخذ کردیم. در مرحله اول مجوز راه‌اندازی ۱۰ کارگزاری و در مرحله دوم مجوز راه‌اندازی پنج کارگزاری اخذ شد که از این ۱۵ کارگزاری، هفت کارگزاری راه‌اندازی شده‌اند و تعداد کارگزاری‌های فعال ما در خوزستان به ۱۴ کارگزاری رسیده است.

یارعلی‌زاده اظهار کرد: همچنین هفت کارگزاری تامین اجتماعی در خوزستان، در حال افتتاح است و با توجه به پیشرفت روند راه‌اندازی این کارگزاری‌ها انتظار می‌رود در اردیبهشت یا خرداد سال آینده بتوانیم این هفت کارگزاری را راه‌اندازی کنیم و در نهایت تعداد کارگزاری‌های رسمی در سطح خوزستان به ۲۱ کارگزاری خواهد رسید.  وی خدمات غیرحضوری را استراتژی سوم سازمان تامین اجتماعی اعلام و اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی از ما انتظار دارد که تنها این استراتژی را پیگیری کنیم. با توجه به زیرساخت‌ها و ضریب نفوذ آی‌تی در خوزستان این انتظار وجود دارد که تامین اجتماعی خوزستان بخش عمده‌ای از خدمات خود را به صورت غیرحضوری ارائه کند.  مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان ادامه داد: در زمینه این استراتژی در برخی موارد، وضعیتی مشابه کشور داریم و در مواردی نیز از میانگین کشوری جلوتر هستیم. تقریبا ۹۰ درصد شعب بیمه در خوزستان مجهز به فیبر نوری هستند و حتی در حال تجهیز شعب اقماری به فیبر نوری نیز هستیم. تقریبا تنها سه شعبه بیمه فاقد فیبر نوری هستند که راه‌اندازی فیبر نوری برای این شعب نیز در حال اجرا است.  یارعلی‌زاده راه‌اندازی ساختار نوین ارائه خدمات را از دیگر برنامه‌های سازمان تامین اجتماعی دانست و اظهار کرد: به‌منظور این برنامه در استان، این ساختار را به صورت پایلوت در شعبه شماره ۲ بیمه آبادان انجام دادیم. این ساختار نوین دارای سه فاز یا مرحله است.

 وی ادامه داد: در فاز نخست، کارمند یک واحد باید علاوه‌بر کار خود بتواند بر وظایف سایر کارمندان یا بخش‌های واحد خود نیز مسلط شود. در فاز دوم، یک کارمند باید علاوه‌بر کار خود بر خدمات و وظایف واحدهای مشابه تسلط داشته باشد و در مرحله سوم، یک کارمند تامین اجتماعی باید بتواند در هر واحد و بخشی به ارائه خدمت بپردازد. مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان در خصوص اقدامات اجرایی تامین اجتماعی استان در زمینه مطالبه خود از صنعت کشت و نیشکر هفت‌تپه گفت: ماده ۵۰ قانون اساسی را برای این شرکت اعمال کردیم و یک زمین ۵ هکتاری و یک زمین ۱۰ هکتاری از املاک این شرکت را مصادره و به مزایده گذاشتیم اما به‌دلیل مبالغ بالای آنها، مشتری برای این اراضی پیدا نشد.