محمد افشار، مدیرکل پدافندغیرعامل استانداری قزوین، در اهمیت جایگاه صنعت تولید برق گفت: نیاز اساسی کشور در توسعه حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، موجب شده است تا به نیروگاه‌ها به‌عنوان صنعت زیرساخت زیرساخت‌ها نگریسته شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قزوین افزود: اهمیت صنعت تولید برق و جایگاه آن در تامین امنیت جامعه موجب شد همایشی با حضور تعداد۸۰ سازمان و دستگاه اجرایی با محوریت بررسی نقاط ضعف و قوت مولدهای کوچک انرژی الکتریکی برگزار شود که در واقع هدف از اجرای آن، سنجش میزان آمادگی دیزل ژنراتورهای مراکز مختلف درمانی و خدمات عمومی در شرایط احتمالی وقوع حوادث بی برقی بود. افشار در ادامه اظهار کرد: برای افزایش ضریب اطمینان در تداوم فعالیت‌ها در حوزه خدمات‌رسانی عمومی مانند نانوایی‌ها مقرر شده است، سوخت گاز طبیعی و برق، انرژی لازم برای پخت نان را فراهم کند تا در صورت بروز مشکل در یکی از ۲ نوع انرژی مورد نظر، انرژی جایگزین برای تامین به موقع نان وجود داشته باشد؛ همچنین مقرر شده است، بیمارستان‌ها، پمپ‌های بنزین و دیگر مراکز مهم عمومی، برای مقابله با شرایط قطعی برق، دیزل‌های ژنراتور خود را به‌طور مستمر، بررسی کرده و تحت بار قرار دهند تا مشکلات احتمالی قابل شناسایی و پیگیری باشد. مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی، دیگر سخنران این جلسه بود که با ابراز خشنودی از حضور مسوولان پدافند غیرعامل و مدیران شرکت‌های مرتبط با حوزه انرژی استان در نیروگاه، گزارشی از عملکرد نیروگاه در تولید برق و وضعیت تولید برق کل نیروگاه‌های کشور را ارائه کرد.

علی فرهور، مدیرعامل نیروگاه در این خصوص گفت: مجموع تولید نیروگاه‌های کشور در طول سال، حدود ۲۹۰ میلیارد کیلووات ساعت انرژی است که از این میان، حدود ۲۰ میلیارد کیلووات ساعت به تولید برق از نیروگاه‌های آبی، اتمی و تجدید پذیر، حدود ۱۰۵میلیارد کیلووات ساعت به نیروگاه‌های حرارتی دولتی و حدود ۱۶۵ میلیارد کیلووات ساعت به تولید انرژی از نیروگاه‌های حرارتی غیردولتی اختصاص دارد که از این میان، سهم تولید نیروگاه شهید رجایی حدود ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت در سال، یعنی ۲/ ۴برابر میزان مصرف استان قزوین به انرژی برق است.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی با تشکر از شرکت گاز استان در تخصیص قابل توجه سهمیه گاز به این نیروگاه گفت: خوشبختانه با رایزنی‌ها و برگزاری جلسه‌های متعدد با حضور مسوولان استانی و کشوری و حسن توجه شرکت گاز استان به موضوع سوخت نیروگاه، بررسی آمارها نشان از مصرف بالای سوخت گاز و کاهش چشمگیر مصرف سوخت مازوت در سال جاری در واحدهای این نیروگاه دارد. به طوری که از ابتدای امسال تاکنون، با رعایت الگوی مصرف سوخت گاز طبیعی، ۸۴ درصد از انرژی مورد نیاز واحدها از نوع سوخت گاز طبیعی بوده است که با توجه به ملاحظات زیست محیطی، این میزان مصرف گاز در جایگزینی با سوخت مازوت، تاثیرات جدی در بهبود شرایط محیط زیست خواهد داشت.

علی فرهور در ادامه به اهمیت توسعه صنعت برق در مواجهه با نیاز روزافزون کشور به انرژی الکتریکی پرداخت و اظهار کرد: در افق ۱۴۰۴ برای پاسخگویی به نیاز مصرف برق در کشور، توسعه صنعت تولید برق تا ۱۲۰ هزار مگاوات، پیش‌بینی شده است که با این میزان افزایش، حدود ۱۰۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی مورد نیاز برای تولید برق خواهد بود. از این رو در صورت تحقق این موضوع و افزایش چشمگیر مصرف سوخت گاز طبیعی، تقویت شبکه انتقال گاز در سراسر کشور برای تامین این میزان سوخت نیروگاه‌ها از اولویت بالایی برخوردار می‌شود. مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی افزود: نوسازی واحدهای قدیمی و استفاده از انرژی‌های نو، راهکارهایی است که می‌توان جایگزین توسعه نیروگاه‌های حرارتی کرد. به همین منظور شورای‌عالی اقتصاد با تصویب بودجه ۳۰۰ میلیون دلاری از سوی شورای‌عالی برای نوسازی واحدهای بخاری نیروگاه شهید رجایی موافقت کرده است.

 همچنین در صورت تصویب طرح توسعه، قرار است نیروگاه سیکل ترکیبی در کلاس «J» با راندمان بالای ۶۰ درصد در محل این شرکت نصب شود که با ساخت این نیروگاه، متوسط راندمان واحدهای نیروگاه شهید رجایی به رقم بهینه بالای ۵۰ درصد خواهد رسید.وی در ادامه گفت: توجه به رویکرد نوسازی نیروگاه‌های قدیمی، علاوه‌بر کاهش هزینه‌های سنگین در ساخت نیروگاه‌های جدید، می‌تواند با افزایش میزان راندمان و توجه به ملاحظات زیست محیطی، موجب رفع نگرانی‌های اقتصادی و محیط زیست شود.