دروازه ترانزیتی ایران در انتظار توجه

وجود صف‌های طویل در پایانه مرزی بازرگان به‌دلیل وجود پاره‌ای مشکلات، همه‌ساله موجب بروز مشکلات اساسی برای رانندگان و تجارت مرزی در این منطقه می‌شد اما در سال‌های اخیر با رایزنی‌های صورت گرفته و اقدامات عمرانی در دو سوی مرز این مشکل رفع شده است. امسال نیز خبر وجود صف‌های طویل در مرز بازرگان رسانه‌ای شد، صف‌های طویلی که این بار نه‌تنها نشان از وجود مشکل نداشت بلکه نویدبخش افزایش میزان صادرات و رونق تجارت مرزی است، خبر مسرت بخشی که با مدیریت و تدابیر مسوولان می‌تواند ثمرات زیادی برای اقتصاد منطقه و حتی کشور در پی داشته باشد.

«بازرگان» دومین مرز رسمی و زمینی

گمرک بازرگان دومین مرز رسمی و زمینی کشور به‌دلیل هم‌مرزی با ترکیه، دروازه ترانزیتی ایران به کشورهای اروپایی بوده و از جایگاه بالایی در مبادلات اقتصادی و تردد مسافران برخوردار است.«بازرگان - گوربولاغ» بزرگ‌ترین دروازه گمرکی ایران به ترکیه و اروپا که همواره با حجم کاری بسیار بالایی روبه‌رو است، گرفتار مشکل تشکیل صف‌های طولانی در هر دو سوی مرز بود که این مشکل تا حدودی رفع شده است. ایران و ترکیه نیز همکاری‌های خوبی در خصوص فعالیت این مرز داشته و توافق‌هایی نیز برای ایجاد پنجره واحد برای به حداقل رساندن زمان امور گمرکی تریلرها و کامیون‌ها در مرز دارند که بخشی از این توافق‌ها هنوز اجرایی نشده و با توجه به حجم مبادلات فی‌مابین باید این تفاهم‌نامه‌ها از سوی دو کشور اجرایی شوند.این منطقه نقطه انتهایی مسیر «جاده ابریشم» در ایران بوده که از «پل خاتون» در مرز ترکمنستان شروع‌شده و پس از استان‌های خراسان، سمنان، تهران، قزوین و زنجان از آذربایجان غربی عبور می‌کند و به‌عنوان مهم‌ترین و کوتاه‌ترین راه موجود برای مبادله کالا و مسافر از طریق ایران به اروپا محسوب می‌شود. گمرک بازرگان در سال ۱۳۰۵ زمانی که روستای بازرگان حدود ۴۰ خانوار جمعیت داشت، در این منطقه فعال شده است و از مرزهای مهم و استراتژیک در زمینه توسعه سطح تجارت خارجی به شمار می‌رود.

افزایش صادرات عامل ایجاد صف

رئیس اداره ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌الملل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت مرز بازرگان و وجود صف‌های طویل در این پایانه مرزی طی هفته‌های اخیر گفت: بعد از اتمام تعطیلات نوروز شاهد ازسرگیری تجارت مرزی و افزایش صادرات در مرزهای استان به‌خصوص مرز بازرگان هستیم.

امیر عشقی با بیان اینکه امسال به‌دلیل نزدیک بودن ماه مبارک رمضان تقاضای میوه و صیفی‌ از سوی کشورهای همسایه به‌خصوص ترکیه افزایش‌یافته است، افزود: به‌دلیل شرایط آب و هوایی همه‌ساله شاهد رشد زودتر میوه و صیفی‌ در کشورمان نسبت به کشورهای همسایه هستیم که این موجب تقاضای بالای این کشورها برای میوه و صیفی شده و همین تقاضا در ماه‌های ابتدایی سال دلیل صف‌های طولانی خودروهای ترانزیتی است.وی با بیان اینکه مرز بازرگان دومین مرز بزرگ زمینی کشور به شمار می‌رود، اظهار کرد: طی هفته‌های اخیر به‌دلیل بالا بودن تولیدات خرما و هندوانه در کشور و استان میزان تقاضای ترکیه برای این دو محصول افزایش یافته است.وی با بیان اینکه ‌اکنون تردد خودروهای ترانزیتی در مرز بازرگان به حالت عادی درآمده است، گفت: در پی افزایش میزان صادرات و جوابگو نبودن تعداد خودروهای ترانزیتی و یخچالدار در کشورمان با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته مجبور به استفاده از خودروهای ترانزیتی ترکیه برای صدور هندوانه و خرما به این کشور شدیم.

تردد روزانه ۴۰۰ کامیون ترانزیتی

رئیس اداره ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌الملل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی از افزایش ۱۰ درصدی تردد کامیون‌های ترانزیتی در مرز بازرگان طی هفته‌های اخیر خبر داد و اضافه کرد: قیر، مشتقات قیر، هندوانه، خرما و صیفی‌جات مهم‌ترین محصولات صادراتی از مرز بازرگان طی سال جاری بوده‌اند. عشقی در ادامه محدود بودن فضا و پارکینگ در مرز گوربولاغ کشور ترکیه را یکی دیگر از دلایل ایجاد صف‌های کامیون‌های ترانزیتی در مرز بازرگان اعلام کرد و گفت: روزانه نزدیک به ۳۵۰ تا ۴۰۰ دستگاه کامیون از مرز بازرگان تردد می‌کند و ظرفیت فضای پارکینگی ترکیه ۳۰۰ خودرو است که بر اساس رایزنی‌های صورت گرفته تلاش می‌شود این میزان افزایش یابد. وی با اشاره به ۲۴ ساعته بودن فعالیت مرز بازرگان اظهار کرد: در برخی مواقع مشکلات مقطعی همچون روند بازرسی و ساعات در دو طرف مرز ایجاد می‌شود که طی سال با برگزاری ملاقات‌های مرزی این مسائل مطرح و راهکارهای لازم برای حل این مشکلات اتخاذ می‌شود. رئیس اداره ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌الملل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی از افزایش۷‌درصدی تعداد خودروهای ورودی از مرز بازرگان طی سال ۹۶ در مقایسه با سال ۹۵ خبر داد و افزود: در سال ۹۵ شاهد ورود تعداد ۱۴۷ هزار و ۷۸۹ دستگاه خودرو از مرز بازرگان بودیم که در سال ۹۶ به ۱۵۸ هزار و ۹۵ مورد رسید. عشقی تعداد خودروهای خروجی در سال ۹۶ را ۱۰۵ هزار و ۲۸۱ دستگاه برشمرد و افزود: این تعداد در مقایسه با سال ۹۵ که ۱۰۳ هزار و ۸۰۸ دستگاه بود یک درصد رشد نشان می‌دهد.

رئیس اداره ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌الملل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی حجم واردات کالا از مرز بازرگان طی سال ۹۶ را یک‌میلیون و ۳۳۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: این میزان در سال ۹۵ بالغ‌بر یک‌میلیون و ۲۶۲ هزار تن بود که ۵ درصد افزایش داشت. عشقی میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در مرز بازرگان را یک‌میلیون و ۶۸۵هزار تن در سال گذشته عنوان و اضافه کرد: این میزان در سال ۹۵ بالغ‌بر یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تن بود که نشان‌دهنده ۲۹ درصد افزایش است.

توسعه زیرساخت‌های صادراتی  

نماینده انجمن سراسری شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران نیز در خصوص رشد تردد و صادرات از مرز بازرگان گفت: هر‌سال در اواخر فروردین و اواسط اردیبهشت‌ شاهد افزایش میزان صادرات در مرزها به‌خصوص مرز بازرگان به‌عنوان دومین مرز بزرگ زمینی کشور هستیم. علی‌اکبر کاظم‌زادگان با بیان اینکه در بازدید از مرز بازرگان شاهد عادی بودن فعالیت کامیون‌ها بوده‌ایم، درعین‌حال، فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم در مرز بازرگان، مشکلات فنی در دو سوی مرز ایران و ترکیه به همراه قطعی سیستم‌های فنی، مشکلات فنی ایکس ری، نبود جایگاه ویژه رانندگان تردد خارج از نوبت برخی کامیون‌ها را از مشکلات موجود در مرز بازرگان اعلام کرد.

کاظم‌زادگان با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر طی مکاتبات متعدد این مشکلات به مسوولان اعلام شده است، گفت: متأسفانه تاکنون این مکاتبات نتایج مثبتی در پی نداشته و امید می‌رود امسال با حل مشکلات زیرساختی شاهد رفع مشکلات موجود در مرز بازرگان باشیم.