مصطفی سالاری با بیان اینکه شوراها برنامه چهارساله را در حیطه ماموریت خود و متناسب با ظرفیت‌ها تدوین کنند، گفت: این برنامه، مطالبه شما از دستگاه‌های اجرایی را مشخص خواهد کرد.استاندار گیلان خواستار پررنگ‌تر دیده شدن حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی و اشتغالزایی در برنامه‌های تدوینی از سوی شوراها شد و افزود: نقش شهردار و دهیار در مسائل اجتماعی و فرهنگی نقش بسیار مهم و انکارناپذیری است.

نماینده عالی دولت در گیلان حل مشکلات پسماند را از دغدغه‌های مهم استان برشمرد و گفت: بخشی از حل مشکلات پسماند همچون تفکیک از مبدأ و فرهنگ‌سازی در این زمینه مربوط به شما بوده که باید اقدامات لازم صورت بگیرد و بخش دیگر آن همچون احداث زباله‌سوزها مربوط به استان است که در حال پیگیری است. استاندار گیلان با اشاره به وجود زباله در کنار محورهای عبوری اصلی و فرعی استان بر ضرورت ساماندهی آن تاکید کرد و افزود: زیبایی‌های طبیعت با وجود این زباله‌ها در کنار جاده تناقض دارد.وی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌شمار توسعه‌ای در بخش‌های مختلف استان تصریح کرد: متاسفانه برخی مواقع، رقابت‌های مخرب و دیدگاه‌های کوتاه موجب استفاده نکردن از این ظرفیت‌ها و عقب‌ماندگی‌ می‌شود.سالاری با بیان اینکه از شوراها انتظار دارم تا برنامه‌ای متناسب با ظرفیت‌های استان تدوین شود، افزود: باید با دید جامع و بهره‌گیری از توانمندی‌ها در جهت توسعه و شکوفایی استان گام برداریم.

استاندار گیلان گفت: در مناطق امکان‌پذیر، با سنگفرش کردن معابر و بهره‌گیری از معماری سنتی و بومی چهره آن منطقه را به چهره‌ای زیبا و دلنشین تبدیل کنید. سالاری خواستار ارائه پیشنهادهای درست سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف استان شد و ادامه داد: پیشنهادهای درست سرمایه‌گذاری ارائه شده در کارگروه‌های اقتصاد مقاومتی و تخصصی بررسی و مصوب خواهد شد. سالاری با بیان اینکه اعضای شورا به ثبات مدیریت توجه کنند، افزود: شوراها تاجایی که امکان دارد برای پیشبرد امور در صورت اختلاف نظر در یک موضوعی، از گفت و گو و همفکری استفاده کنند و برای پیشبرد امور، شهردار و دهیار را تقویت کنند.

وی ادامه داد: تقویت شهردار و دهیار، تقویت شورا را در پی خواهد داشت. استاندار خطاب به اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای گیلان، توسعه در هر نقطه از استان را مرتبط با آنان دانست و افزود: نقش شما در اتخاذ تصمیمات توسعه‌ای و مشارکت فکری و اجرایی در این زمینه، نقش مهم و انکارناپذیری است. اهمیت شورا در منتخب مردم بودن است و باید با تعامل، همکاری و وحدت در جهت شکل‌گیری رویدادهای خوب برای مردم تلاش کرد. سالاری مطالبات مردم را تحقق‌پذیر اعلام و تصریح کرد: آمادگی داریم نقش بیشتری را به شوراها واگذار کنیم اما در آن صورت انتظارات ما از شما نیز بیشتر خواهد شد. وی با اشاره به مواجه شدن استان با تحولی جدی در توسعه تصریح کرد: با وجود آزادراه و راه‌آهن قزوین- رشت و نزدیک شدن فاصله پایتخت به گیلان و منطقه آزاد انزلی، انگیزه و جذابیت سفر به گیلان بیشتر و در ماه‌ها و سال‌های آینده شاهد افزایش این آمار خواهیم بود. استاندار گیلان مهم‌ترین اقدام در حوزه اشتغال‌زایی و تقویت آثار مثبت نزدیکی به پایتخت، را تدوین برنامه جامع گردشگری دانست و گفت: با برنامه‌ریزی صحیح و اصولی می‌توانیم سالانه حداقل ۴۰ هزار فرصت شغلی مستقیم در این بخش ایجاد کنیم. وی معیار توزیع اعتبارات عمرانی شهرستان‌ها در سال ۹۷ را وجود زیرساخت‌های رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی اعلام کرد و با بیان اینکه باید فضای شهرستان‌ها را به فضای همدلی، وحدت و اتفاق نظر تبدیل کنیم، ادامه داد: طرح‌های الگویی توسعه را در شهرستان‌هایی که از وفاق، همدلی و همراهی بیشتری برخوردار هستند، اجرایی خواهیم کرد. همچنین افزایش نسبت هزینه‌های عمرانی به جاری شهرداری‌ها در سال ۹۷ ضروری است و باید در این بخش شاهد بهبود وضعیت نسبت به سال گذشته باشیم.