تبعات برقی خشک‌ترین سال خوزستان

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی برق منطقه‌ای خوزستان، محمود دشت‌بزرگ اظهار کرد: بر اساس آمار و ارقام سال ۹۷، خشک‌ترین سال در نیم قرن اخیر است و این خشکسالی به‌خصوص در خوزستان بر صنعت برق تاثیرگذار است. برای عبور از این شرایط باید یک بازتعریف در فعالیت‌های خودمان داشته باشیم و با شرایط اقلیمی که علائم نشان از پایداری آن در آینده دارد منطبق و سازگار شویم.وی ادامه داد: سال گذشته برای مقابله با گرمای ۵۴ درجه و ریزگردهایی با چند برابر حد مجاز، اقدامات خوبی برای پایداری شبکه انجام شده که نتایج و نقطه عطف آن را در سال جاری که همراه با رشد مصرف و گرمای هوا است خواهیم دید.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان اضافه کرد: در چنین شرایطی یکی از اقدامات مهم، مدیریت مصرف است که همه ارکان برق باید به آن توجه کنند و آن را تنها مختص شرکت‌های توزیع ندانند، چرا که اگر مدیریت صحیح مصرفی صورت نگیرد همه بخش‌های صنعت برق از تولید تا توزیع درگیر آن خواهند شد. دشت‌بزرگ با بیان اینکه مصرف صحیح نیازمند یک کار مدیریتی مشارکتی با همکاری مشترکان و مصرف‌کنندگان است، افزود: مدیریت مشارکتی می‌گوید کار مناسب را به‌دست افراد مناسب و در زمان مناسب انجام دهیم، در ارتباط با صنعت برق کار مناسب همین مدیریت مصرف است و زمان مناسب هم‌اکنون است که سخت‌ترین سال به لحاظ خشکسالی است. وی اظهار کرد: صنعت برق نیازمند یک تغییر، تحول و طراحی الگوی توسعه خدمات نوین در صنعت برق بوده و نیازمند پیاده کردن الگوی حکمرانی خوب در ارتباط با صنعت برق و شاخص‌های آن است، یکی از شاخص‌های این حکمرانی خوب محصولی کردن خدمات و رساندن برق با کیفیت به مشترکان است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان یکی از شاخص‌های کیفی صنعت برق را توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر دانست و افزود: ۶۰ درصد تولید خوزستان از نیروگاه‌های برق‌آبی است که با خشکسالی اخیر و کاهش آورد ۴۸ درصدی سدها نسبت به سال قبل و ۶۶ درصدی نسبت به بلندمدت برای ما به یک تهدید تبدیل شده است، برای مقابله با این شرایط باید انرژی‌های تجدیدپذیر از نوع خورشیدی و بادی با مشارکت کل کشور و همه شرکت‌های برق منطقه‌ای جایگزین برق‌آبی‌ها شود. دشت‌بزرگ گفت: انرژی‌های تجدیدپذیر در خوزستان می‌تواند همزمان چند هدف تامین انرژی با کیفیت، جایگزینی برای برق آبی‌ها، تثبیت گرد و خاک، جذب سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی را دنبال کند.وی با بیان اینکه شرکت برق منطقه‌ای در خوزستان یک برند نام آشنا است، تصریح کرد: ۱۴۴ طرح در سطح شرکت با ارزش سرمایه‌گذاری ۲۵۰۰ میلیارد تومان فعال است که با بهره‌برداری از آنها هشت هزار مگاوات به ظرفیت پست‌های انتقال و فوق توزیع و ۲ هزار کیلومتر مدار به خطوط انتقال شبکه اضافه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان گفت: در سال جاری ۲۰۰ مگاوات به ظرفیت پست‌های استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه می‌شود و در سه سال آینده ۳۰۰ میلیارد تومان در زیرساخت‌های برق این استان سرمایه‌گذاری می‌شود. دشت‌بزرگ اظهار کرد: با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش تولید نیروگاه‌های برق‌آبی همه امکانات برای سال ۹۷ بسیج شده و جلسات به صورت ماهانه در وزارتخانه برگزار می‌شود تا تمهیدات لازم اندیشیده شود. وی ادامه داد: با توجه به خشکسالی برنامه داریم تا ۳۳۰۰ مگاوات کمبودی را از طریق ۲۵ خط تبادلی تامین کنیم و مقرر شده مدیریت مصرف جدی پیگیری شده و سهم شرکت توزیع کهگیلویه و بویراحمد در این مدیریت مصرف ۲۰ مگاوات است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با بیان اینکه رشد تغییر شرایط اقلیمی سریع و همه را غافلگیر کرده، افزود: نخستین تاثیر تغییر شرایط اقلیمی و گرم شدن هوا بر صنعت برق است، برای کنترل پیک ظهر یک برنامه آن است که از اول خرداد ساعت شروع اداره‌ها به ساعت ۵/ ۶ صبح تا ۱۲ ظهر تغییر کند.دشت‌بزرگ با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف خانگی اضافه کرد: بار مصرفی ناحیه ۴۵۷ مگاوات پیش‌بینی شده و در این بین شرایط یاسوج با رشد دو برابری مصرف حساس بوده و نیازمند مدیریت مصرف است.وی اظهار کرد: در سه سال اخیر ۱۹۰ مگاوات به ظرفیت‌های موجود استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه شد و در سال ۹۷ نیز ۲۰۰ مگاوات به این ظرفیت‌ها با کمک وزارت نیرو و استانداری اضافه می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با بیان اینکه برای توسعه زیرساخت‌های صنعت برق کهگیلویه سالی ۱۰۰ میلیارد تومان تا سه سال آینده هزینه خواهد شد، تصریح کرد: در سه سال آینده ۴۸۰ مگاوات به ظرفیت پست‌های انتقال و فوق توزیع استان و ۳۵۰ کیلومتر مدار به طول شبکه برای توسعه زیرساخت‌های صنعت برق اضافه خواهد شد. دشت‌بزرگ ادامه داد: علاوه‌بر این ۳۰۰ میلیارد تومان که با توجه به شرایط کشور و وزارت نیرو هزینه قابل‌توجهی است، برنامه داریم از طریق فاینانس (چهار طرح) و بانک توسعه (سه طرح) عملیاتی شوند، هرچند روند این طرح‌ها کند پیش می‌رود. وی با اشاره به آخرین وضعیت طرح‌های در حال اقدام اظهار کرد: تابستان امسال ترانس سوم پست دهدشت از ۳۰ مگاوات به ۵۰ مگاوات به بهره‌برداری می‌رسد و با نصب ترانس دوم پست ۲۳۰ کیلو ولت دوگنبدان نیز ۱۲۵ مگاوات به ظرفیت شبکه اضافه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان ادامه داد: افزایش ظرفیت پست مختار، نصب ترانس دوم پست ساران به ظرفیت ۵۰ مگاوات، فاز اول پست چرام، رفع نواقص خط دهدشت – یاسوج، نصب ترانس ۵۰ مگاوات پست بهمئی و احداث خط شاهد- بهمئی، پست دژکو و خط آن از دیگر طرح‌های اولویت‌دار شرکت برق منطقه‌ای خوزستان در کهگیلویه و بویراحمد است.دشت‌بزرگ اضافه کرد: یکی از موانع اصلی تاخیر در طرح‌ها، تملک زمین است، یکی از این موارد پست ۱۳۲ کیلوولت سی‌سخت و خط ورودی آن است که پیگیری‌های شرکت برای تملک زمین وارد دومین سال شده است.وی گفت: دو نیروگاه هر کدام به ظرفیت ۵۰۰ مگاوات (گچساران و دهدشت) برای استان پیش‌بینی شده که اقدامات آنها در حال انجام است و کلنگ احداث یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی تجدیدپذیر نیز به‌زودی به زمین می‌خورد.