حسن خزائی با اشاره به انرژی‌بر بودن صنعت فولاد ، تلاش برای مصرف بهینه انرژی در فرآیندهای کارخانه را از اولویت‌های سازمان و مدیریت انرژی و بهینه‌سازی سوخت دانست و درخصوص طرح‌های در حال اقدام برای بهینه سازی مصرف انرژی افزود: در سال‌های گذشته دو طرح با همکاری سازمان توسعه صنعتی ملل متحد در کارخانه اجرایی شده است. طرح اول طرح هات شارژ نورد ۵۰۰ است که حدود ۴۰ درصد از هزینه های اجرایی آن از سوی سازمان یاد شده تامین شده است و اکنون با سرعت قابل قبولی در حال اجرا است و طرح دوم بهینه سازی سیستم هوای فشرده است. در این طرح ذوب‌آهن اصفهان از میان صنایع فولادی کشور به عنوان پایلوت انتخاب و با همکاری کارکنان کارگاه اکسیژن، واحد بهینه‌سازی مصرف انرژی و کمپرسورخانه اجرا شد.

وی با اشاره به بحران کنونی تامین آب اضافه کرد : به منظور کاهش مصرف آب از مدت‌ها قبل طرح بازگشت حداکثری کندانس بخار بخش‌های مختلف در دستور کار مدیریت انرژی و بهینه‌سازی سوخت قرار گرفت که در فاز اول مقرر شد کندانس بخار پایگاه صنعتی و بخش یک نورد از طریق اجرای ایستگاه پمپاژ و خط لوله به تصفیه خانه شیمیایی منتقل شود. اما  به دلیل زمان‌بر بودن اجرای لوله‌کشی تصمیم بر آن شد که جمع‌آوری کندانس بخار بخش‌ها به صورت موضعی و با نصب مخزن و انتقال به وسیله تانکر صورت گیرد. بر این اساس ۱۷ نقطه برای نصب مخزن شناسایی شد که اکنون ۵ مخزن تامین و در حال نصب است. دو مخزن در مدار قرار گرفته که در هر شیفت حدود ۱۰هزار لیتر کندانس جمع آوری و به نقاط مورد نیاز انتقال می‌یابد. وی سرمایه‌گذاری در حوزه بازیافت انرژی، حرارت و اجرای طرح‌های مرتبط را بسیار سودمند دانست و اظهار کرد : در این زمینه مذاکرات متعددی با شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته است و به نتایج خوبی نیز دست یافته‌ایم که امید است بتوانیم طرح‌های بررسی را شده را به مرحله اجرا برسانیم.

مدیر انرژی و بهینه‌سازی سوخت شرکت ذوب‌آهن در خصوص وضعیت مصرف گازهای فرآیندی کارخانه گفت: در سال ۹۶ برای استفاده حداکثری از گازهای فرآیندی و جایگزینی با گاز طبیعی به نتایج بسیار خوبی دست یافته‌ایم به طوری که در فرآیندهای تولید نسبت مصرف گازهای فرآیندی به کل گاز مصرفی به بیش از ۶۰ درصد رسیده است به این معنی که این فرآیندها بالغ بر ۶۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود را ازگازهای فرآیندی تامین کرده‌اند. خزائی درباره وضعیت شدت مصارف انرژی کارخانه گفت: اکنون شدت مصارف حامل‌های انرژی فرآیندهای کارخانه از سوی سازمان ملی استاندارد رصد می‌شود و این سازمان همه ساله با اعزام بازرس به کارخانه وضعیت مصارف حامل‌های انرژی کارخانه را بررسی و با معیارهای استاندارد ISIRI ۹۶۵۳ مقایسه می‌کند که خوشبختانه از سال ۹۲ که فرآیند بازرسی آغاز شده است موفق به دریافت گواهینامه انطباق معیار مصرف انرژی از سازمان ملی استاندارد شده‌ایم.