سایه رکود بر بازار کفش تبریز ‏

یکی از تولیدکنندگان کفش تبریز با اشاره به اینکه رکود در این بازار مساله امروز نیست و به سال‌ها قبل بر می‌گردد، گفت: از شهریور پارسال این وضعیت تشدید و رکود کامل بر بازار کفش حاکم شده است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور امیدی برای بهبود نداریم. مهدی ابراهیمی افزود: اکنون مواد اولیه‌ای که از ترکیه، ایتالیا و هند وارد می‌کردیم به‌دلیل شرایط اقتصادی کشور و افزایش نرخ دلار به شدت کاهش یافته و  نمی‌توانیم آنها را تامین کنیم. وی از کاهش ۸۰ درصدی تولید و فروش کفش تبریز در واحد تولیدی خود طبق اسناد و مدارک مالی خبر داد و اضافه کرد: درحالی‌که حدود هفت سال قبل بیش از ۲۰ کارگر در کارگاه خود داشتم، این رقم به تدریج کاهش یافته و امروز به ۵ نفر رسیده که اگر همین روند تداوم یابد، این کارگران را نیز مجبورم کنار بگذارم. ابراهیمی که مدت ۱۴ سال است در تولید و فروش کفش تبریز فعالیت دارد، گفت: اکنون قدرت خرید مردم به شدت پایین آمده و همین زمینه‌ساز رکود تدریجی بازار کفش شده است. وی افزود: از دولت وام و تسهیلات بانکی به هیچ عنوان نمی‌خواهیم بلکه خواسته اصلی ما این است شرایط مالیاتی را تغییر داده و نسبت به حذف ارزش افزوده اقدام کند.

یکی از مغازه‌داران بازار حرمخانه نیز با اشاره به اینکه مدت ۳۵ سال در این حرفه مشغول بوده است، گفت: مدت یکسال است ورشکسته شده و به‌دلیل بدهکاری، شغل اصلی‌ام را رها و اکنون بیسکویت و مواد غذایی می‌فروشم تا حداقل خرج زندگی‌ام را درآورم. صمد اشرفی اظهار کرد: ۲۰ سال قبل صنعت کفش تبریز به مراتب وضعیت بهتری داشت و این کسب و کار در اوج بود، اما به تدریج با واردات بی‌رویه کفش‌های چینی و ترکیه‌ای بازار از دست صاحبان این حرفه خارج شد. وی فعالیت بی‌قید و شرط خفافان (کفش‌فروشان) در حوزه‌های مالی را از دیگر عوامل رکود بازار کفش دانست و افزود: متاسفانه این صنف از سال‌ها قبل با چک‌های مدت‌دار اقدام به فروش می‌کنند که همین موجب از بین رفتن تولید و فروش کفش تبریز می‌شود. اشرفی با بیان اینکه از چهار سال قبل به‌دلیل رکود حاکم بر اقتصاد کشور صنعت کفش تبریز نیز با رکود مواجه شده است، گفت: به همین علت ۷۰ میلیون تومان بدهکار شده و این شغل اصلی‌ام را رها کردم.

عبدالله صالح‌پور یکی دیگر از تولیدکنندگان و فروشندگان کفش بازار حرمخانه تبریز که ۳۵ سال در این صنعت مشغول است، از وضعیت رو به زوال این صنعت خبر داد و افزود: روز به روز نیز این شرایط بدتر می‌شود، چون صادرات کفش تبریز از بین رفته و دیگر رمقی برای تولیدکننده باقی نمانده است. وی اظهار کرد: پیش از این به کشورهای عراق، ترکیه و افغانستان محصولات خود را صادر می‌کردیم اما به‌دلیل شرایط گمرکی و افزایش نرخ ارز دیگر کسی جرات نزدیک شدن به موضوع صادرات را ندارد. صالح‌پور با بیان اینکه تولید و فروش کفش تبریز نسبت به پنج سال قبل کاهش بسیار شدیدی داشته، ادامه داد: این آمار در اسناد و مدارک مالی ما موجود است و باید دولت فکری اساسی برای برون رفت از این وضعیت بکند.وی گفت: به هیچ عنوان خواستار ارائه تسهیلات و وام‌های بانکی از سوی دولت نیستیم، حداقل خواسته ما از دولت این است که پشت پا به این صنعت نیندازد و اجازه دهد صاحبان این صنعت خود با فراغ بال و آسودگی خاطر وضعیت را درست کنند.

صالح‌پور مالیات ارزش افزوده و اخذ مبالغ کلان از سوی دارایی را از مشکلات مهم کارگاه‌های تولیدی و فعالان صنعت کفش تبریز اعلام کرد. وی ادامه داد: شعار دادن برای بهبود وضع اقتصادی کشور خیلی راحت است و هر کسی می‌تواند وعده و وعیدهای غیرممکن بدهد، اما مهم این است که کسی جرات پیدا کرده و کارهای عملی انجام دهد. یکی از صنعتگران حوزه پستایی‌سازی کفش تبریز نیز گفت: اکنون تامین مواد اولیه این صنعت با مشکل روبه‌رو است و چون این مواد از کشورهای خارجی وارد می‌شود، به‌دلیل وضعیت بازار ارز از شروع سال جدید تاکنون گامی در این زمینه برداشته نشده است. اصغر جعفری افزود: درحالی‌که دولت نرخ دلار را ۴۲۰۰ تومان اعلام کرده است، این نرخ در بازار قابل تامین نیست و دلاری در بیرون پیدا نمی‌شود و اگر هم به هزار زحمت آن را پیدا کنی کمتر از ۶۵۰۰تومان نمی‌توان خرید. وی اضافه کرد: چند روزی است که چسب کارگاه ما تمام شده که جزو ملزومات و مواد اولیه صنعت کفش است، اما در هیچ جا نمی‌توان آن را خرید و فروشندگان اعلام می‌کنند به‌دلیل وضعیت نرخ دلار حاضر به فروش اجناس خود نیستند.

جعفری با بیان اینکه هنوز کار جدید برای سال جدید را شروع نکرده است، اظهار کرد: هرچند مدت سه، چهار سال است که کفش تبریز با رکود مواجه است، اما حداقل پس از عید تا حدی کارها رونق می‌گرفت، اما امسال این وضعیت نیز از بین رفته است. وی از کاهش ۶۰ درصدی فعالیت‌های صنف پستایی‌سازی طی دو سال اخیر در تبریز خبر داد. رئیس اتحادیه کفاشان تبریز در این زمینه تنها راه برون‌رفت از رکود حاکم بر صنعت کفش را صادرات دانست و گفت: بر همین اساس گام‌های اولیه با تشکیل اولین کنسرسیوم صادراتی صنعت کفش تبریز برداشته شده است و در نمایشگاه کفش روسیه در سال گذشته در قالب پاویون اختصاصی کفش ایرانی شرکت کردیم که تجربیات خوبی کسب شد و در آینده نزدیک در بازارهای بغداد و دبی حضور جدی خواهیم داشت. علیرضا جباریان فام با بیان اینکه کفش تبریز توان رقابت با کفش‌های ترک و حتی ایتالیا را دارد، افزود: صنعت کفش تبریز رقیب جدی ترکیه است و بر همین اساس دولت ترکیه برای ورود کفش ایرانی ۷۰ درصد مالیات گمرکی دریافت می‌کند تا عملا نتوانیم صادرات کنیم، اما در صورت ایجاد بسترهای لازم و حذف مالیات گمرکی با رایزنی‌های مسوولان سیاسی و اقتصادی کشور، بازار شرق ترکیه را می‌توانیم کسب کنیم.