توسعه28 مخزن نفتی جنوب

غلامرضا شریعتی اظهار کرد: طرح توسعه ۲۹مخزن نفتی در نشست شورای اقتصاد به تصویب رسید که از این ۲۹ مخزن ۲۸ عدد در محدوده مناطق نفت‌خیز جنوب قرار دارد و از این تعداد ۲۳ مخزن در استان خوزستان واقع می‌شود.

استاندار خوزستان افزود: ارزش کل این طرح ۵/ ۵ میلیارد دلار است که قرار است طی دو سال هزینه شود و سهم مناطق نفت‌خیز جنوب از این اعتبار ۶/ ۴ میلیارد دلار است که با هزینه آن حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار فرصت شغلی مستقیم و به‌تبع آن تعداد زیادی شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد شد. شریعتی تصریح کرد: ۴ درصد از این مبلغ معادل ۲۲۲ میلیون دلار به‌عنوان مسوولیت اجتماعی طرح در نظر گرفته شده که سهم مناطق نفت‌خیز جنوب ۱۸۶ میلیون دلار و سهم استان خوزستان بیش از ۱۶۰ میلیون دلار است که قرار شد طی ۲ سال این اعتبار در کلیه حوزه‌های زیرساختی هزینه شود.

وی اضافه کرد: نکته دارای اهمیت در این زمینه این است که توزیع این اعتبارات از سوی شورای برنامه‌ریزی استان تعیین خواهد شد و استان می‌تواند به‌منظور توسعه و ارتقای شاخص‌ها این بودجه را هزینه کند و زمینه اشتغال جدی در استان را فراهم آورد.

استاندار خوزستان اظهار کرد: همچنین بنا شد در اجرای این طرح از نیروی بومی و متخصص استان استفاده شود، به همین منظور حمایت‌های جدی از سازمان فنی حرفه‌ای و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای در استان انجام شد تا نیروی ماهر و تکنسین مربوط به این حوزه‌ها تربیت شود.

 شریعتی افزود: با انجام این سرمایه‌گذاری که در قالب آن مخازن نفتی بازسازی و نوسازی خواهد شد، افت تولید نفت سالانه کشور جبران می‌شود و روزانه بین ۲۷۰ تا ۳۶۰ هزار بشکه تولید نفت افزایش پیدا خواهد کرد که کمک بزرگی به اقتصاد کشور خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز به تشریح ضرورت اجرای این طرح و نتایج مثبت آن برای استان و کشور پرداخت و اظهار کرد: با توسعه ۲۸ مخزن در چارچوب مدل جدید قراردادی عملیات محور (Job Based) تولید نفت این شرکت در طول ۲ سال آینده حداکثر ۳۴۱ هزار بشکه افزایش می یابد.بیژن عالی‌پور گفت: اعتبار مورد نیاز برای توسعه این مخازن حدود ۶/ ۴ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که این حجم سرمایه‌گذاری در ایجاد فرصت‌های شغلی و بهبود فضای کسب‌وکار در استان تاثیر بسزایی دارد.

وی اظهار کرد: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در سال ۱۳۹۵ با طرح ابتکاری خود دو نوع قرارداد عملیات‌محور و میدان‌محور برای توسعه مخازن خود به هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران ارائه داد که خوشبختانه هر دو نوع قرارداد مورد تصویب قرار گرفت و فضا برای جذب سرمایه‌های بزرگ، متوسط و کوچک فراهم شد. عالی‌پور افزود: شرکت ملی نفت ایران ابتدا مجوز توسعه ۲۷ مخزن در قالب قراردادهای عملیات محور ارائه داد که در اردیبهشت گذشته مجوز توسعه میدان قلعه‌نار نیز به ما ابلاغ شد و تعداد مخازن به ۲۸ مخزن افزایش یافت.

وی گفت: برای توسعه این مخازن، ۲۹ بسته سرمایه‌گذاری تدوین شد که مجوز برگزاری مناقصه برای ۱۱ بسته اخذ شد و مجوز برگزاری مناقصه ۷ بسته دیگر به‌زودی ابلاغ می‌شود.مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: در این طرح انجام ۱۲۴ طرح سطح‌الارضی، حفاری ۲۸۲ حلقه چاه جدید، تعمیر ۱۴۳ حلقه چاه و انجام ۱۶۵ عملیات انگیزشی بر روی چاه‌ها پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: با اجرایی شدن این طرح، ۸۰ دکل حفاری شامل ۶۰ دکل توسعه‌ای و ۲۰ دکل تعمیراتی در مناطق نفت‌خیز جنوب شروع به‌کار می‌کنند و حجم فعالیت‌های این شرکت افزایش خواهد یافت.عالی‌پور با بیان اینکه عمده این مخازن در خوزستان هستند، از حمایت‌های استاندار در این زمینه قدردانی کرد و همکاری دستگاه‌های اجرایی استان برای اجرای این طرح کلان را خواستار شد.

 پیمانکاران موظف به خرید کالای داخلی

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تاکید کرد: به‌منظور حمایت از سازندگان داخلی و کالای ایرانی در تمام اسناد مناقصه این طرح، پیمانکاران این طرح موظف هستند تمام کالای مورد نیاز را که امکان تولید آن در کشور فراهم است از سازندگان داخلی تامین کنند. وی با اشاره به ساخت انواع لوله، شیرآلات و مخازن در کشور گفت: اکنون ۴۱ درصد از تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در استان و حدود ۸۰ درصد در کشور تولید می‌شود.

عالی‌پور خاطرنشان کرد: ۱۰ قلم کالای اساسی صنعت نفت نیز در حال بومی‌سازی است که خوشبختانه پمپ درون چاهی SRP به‌عنوان یکی از این اقلام با همکاری این شرکت و دانشگاه شهید چمران ساخته و آزمایش میدانی شد.

 توسعه ۴ میدان در قالب قراردادهای میدان محور

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در ادامه به نوع دوم الگوی قراردادی این شرکت اشاره کرد و گفت: در قالب قراردادهای میدان‌محور به پیشنهاد مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت ملی نفت ایران مجوز توسعه ۴ میدان کرنج، شادگان، رگ‌سفید و پارسی را صادر کرد.

وی افزود: پس از مذاکره با شرکت‌های متعدد داخلی و خارجی، طرح توسعه دو میدان کرنج و شادگان نهایی شد که قرارداد توسعه میدان کرنج با شرکت پرگس به امضا رسید و قرارداد توسعه میدان شادگان به‌زودی نهایی می‌شود.

عالی‌پور اظهار کرد: با اجرای طرح توسعه میدان کرنج، تولید این میدان پس از ۵ سال از میزان فعلی ۱۲۷ هزار بشکه در روز به ۲۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد و تا ۱۰ سال بعد تثبیت می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح توسعه میدان پارسی نهایی شد، افزود: قراردادهای طرح توسعه میدان‌های رگ‌سفید و پارسی نیز طی چند ماه آینده نهایی خواهد شد.