لایروبی کارون نیازمند تکنولوژی‌ روز ‏

غلامرضا شریعتی اظهار کرد: کارشناسان اولویت لایروبی را کارون در مسیر اهواز به خرمشهر و آبادان اعلام کرده‌اند چرا که طبق بررسی‌های انجام شده امکان تردد کشتی‌هایی با توان هزار تن وحتی بیشتر تا دارخوین وجود دارد؛ پس از منطقه دارخوین مشکلاتی هست که با لایروبی مرتفع خواهند شد؛ یکی از موارد مطرح شده با سرمایه‌گذاران هلندی که چندی پیش در استان حاضر شدند، لایروبی این مسیر است که در صورت توافق این کار انجام می‌شود. وی با بیان اینکه اقدامات زیادی از سوی دولت در استان در حال انجام، برنامه‌ریزی و طراحی است، تصریح کرد: طی روزهای گذشته در شورای اقتصاد کشور مصوب شد ۵/ ۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه و با حضور پیمانکاران داخلی، توسعه مخازن نفتی کشور برای جبران افت تولید و افزایش ۲۷۰ تا ۳۰۰ بشکه تولید نفت در دستور کار قرار گیرد. حدود ۶/ ۴ میلیارد دلار از رقم ذکر شده مربوط به حوزه مناطق نفت‌خیز جنوب است که از این میزان نیز ۲/ ۴ میلیارد دلار به خوزستان اختصاص دارد. شریعتی با بیان اینکه از این محل باید ۲۸۴ حلقه چاه و ۸۰ دکل نفتی طی دو تا سه سال احداث شود، ادامه داد: هر دکل نفتی به‌صورت مستقیم ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر اشتغال‌زایی را به دنبال دارد که عمده این اشتغال‌زایی در خوزستان است. مناطق نفت‌خیز جنوب ۴۰ درصد نیازهای خرید خود را از استان خوزستان تامین می‌کند اما با راه‌اندازی این تعداد حلقه چاه و دکل نفتی، حوزه کاری شرکت‌های تولیدکننده استان گسترش می‌یابد که این بیانگر اشتغال‌زایی غیر مستقیم این تعداد حلقه چاه و دکل نفتی است.

وی یکی از اهداف تخصیص این اعتبار برای استان را مهارت آموزی و جذب نیرو بر اساس این مهارت‌ها دانست و گفت: از محل سرمایه‌گذاری ۵/ ۵ میلیارد دلاری، برای اولین بار توانستیم دولت را متقاعد کنیم که چهار درصد معادل ۲۲۲ میلیون دلار از حجم این سرمایه‌گذاری به‌عنوان مسوولیت‌های اجتماعی در استان‌های نفت‌خیز تعلق گیرد و این رقم باید از محل منابع دولت پرداخت شود.استاندار خوزستان با بیان اینکه عمده این مبلغ مربوط به خوزستان است، گفت: هزینه‌کرد مبلغ نیز در تمام حوزه‌ها حتی دانشگاه‌ها با نظر شورای برنامه‌ریزی استان خواهد بود و وزارت نفت در این باره اعمال نظری نخواهد داشت.شریعتی درباره مصوبه‌های فروردین سال ۹۵ هیات دولت برای استان گفت: در این مصوبه‌ها مسائل آب و فاضلاب، پایداری شبکه برق، ریزگردها، فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، حقابه تالاب‌ها و احیای کارون در دستور کار دولت قرار گرفت. این مصوبات به‌دلیل تامین اعتبار در حال انجام است.

وضعیت نامطلوب آب

وی اظهار کرد: در آبادان، خرمشهر و در مناطقی از شادگان وضعیت آب به‌دلیل بالا بودن شوری نگران‌کننده است. امیدواریم حداکثر تا یک ماه آینده فاز دوم طرح آبرسانی غدیر به اتمام رسیده و آب کرخه از خط لوله دوم با قطر ۲ متر به شهرها و روستاهای این مسیر برسد.شریعتی افزود: از سال ۸۷ تا سال ۹۵ دولت در طرح آب غدیر ۹۵۰ میلیارد تومان برای انتقال آب کرخه به آبادان و خرمشهر هزینه کرده بود اما تنها در سال ۹۶ اعتبار هزینه شده برای تکمیل اجرای این طرح ۸۵۰ میلیارد بود که از سوی دولت تخصیص یافت. استاندار با اعلام این خبر که اجرای خط دوم لوله طرح غدیر به اهواز به قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار طرح ابلاغ شده است، گفت: طی یک‌سال آینده با تکمیل این خط آب اهواز، دغاغله، ویس و شیبان از کرخه تامین خواهد شد و از کارون برداشت نمی‌شود؛ تامین آب شرب شهرهای شمال شرق و جنوب شرق نیز در دستور کار قرار دارد.

کمبود آب برای طرح نهال کاری

شریعتی در حوزه ریزگردها نیز اظهار کرد: در بیش از ۲۴ هزار هکتار از عرصه‌های کانون ریزگرد، نهال‌کاری صورت گرفته است. امسال برای رفع معضل ریزگردها در استان ۱۰۰ میلیون دلار اختصاص یافت.وی درباره آب مورد نیاز طرح‌های نهال کاری در کانون‌های بحران گفت: آب مورد نیاز آبیاری این نهال‌ها به سختی در حال تامین است و اینکه از سوی معاون عمرانی عنوان شده در خصوص تامین این آب مشکل داریم کاملا درست است.

استاندار با اشاره به اختصاص ۵۰ میلیون دلار برای پایداری شبکه برق استان گفت: این اعتبارها به‌زودی ابلاغ خواهد شد. برای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری وزارت نیرو در بهمن گذشته تامین آب این فاز را پذیرفت و به دنبال تامین منابع این طرح هستیم. وی در خصوص فاز اول این طرح گفت: فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در ۲۹۶ هزار هکتار زمین در حال اتمام است و با احیای اراضی، تولیدات کشاورزی استان افزایش پیدا کرد.

شریعتی از پایان احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز تا یک ماه آینده خبر داد و افزود: فاینانس داخلی کلکتورهای شرق کارون به مبلغ ۴۶۰ میلیارد تومان در حال مناقصه است و به‌زودی تعیین تکلیف خواهد شد. تصفیه‌خانه فاضلاب غرب اهواز نیز از سال ۹۳ آغاز اما رها شده بود که از سال گذشته مجدد پیگیری و فاینانسور چینی این طرح به مبلغ ۶۰ میلیون دلار مشخص شده است.

راه‌اندازی چند نیروگاه سیکل ترکیبی

شریعتی با انتقاد از اینکه عمده تولید برق استان از منابع برق‌آبی است، گفت: تنها نیروگاه‌های سیکل ترکیبی رامین، خرمشهر و آبادان هستند و در ۱۰ سال گذشته تنها فاز گازی نیروگاه بهبهان و ماهشهر راه‌اندازی شده است.وی با بیان اینکه کمبود آب، تولید برق را با محدودیت مواجه می‌کند، اظهار کرد: استان از سال گذشته کمیته‌‌ای با وزارت نیرو تشکیل داد که تعداد زیادی مجوز دریافت کردند اما کاری انجام نمی‌‌دهند.  استاندار با اشاره به امضای قرارداد پنج هزارمگاوات فاینانسی بانک صنعت و معدن کشور با چین برای ساخت نیروگاه گفت: مقرر شد از این مقدار ۲۵۰۰ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی در خوزستان راه‌اندازی شود که در امیدیه، شوشتر و اندیمشک سه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی و فاز هفتم و هشتم رامین با مجموع ۹۸۰ مگاوات راه‌اندازی خواهد شد.

شریعتی با بیان اینکه فاز دوم نیروگاه خرمشهر آماده انجام است، از آماده بودن ستاد اجرای فرمان امام برای احداث نیروگاه هزار مگاواتی در آبادان خبر داد و اظهار کرد: شرکت غدیر نیز ساخت نیروگاه ۹۸۰ مگاواتی را در دزفول آغاز کرده است و شرکت خصوصی جهانپارس یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی از محل صندوق توسعه در اندیمشک احداث می‌کند.استاندار خوزستان با بیان اینکه امیدواریم با راه‌اندازی این طرح‌ها وابستگی به نیروگاه‌‌های برق‌آبی کم شود، اظهار کرد: در مدیریت مصرف تمهیداتی اندیشیده‌‌ایم و برنامه‌‌هایی برای جلوگیری از قطعی برق در نظر داریم.