خوزستان در گردنه کم‌‌آبی

همایون حائری اظهار کرد: برنامه مدیریت مصرف برق که از سوی استاندار خوزستان مطرح شد نه تنها برای این استان بلکه راهگشای بقیه استان‌های کشور نیز شد و اگر همت استاندار خوزستان نبود معلوم نبود تابستان باید در انتظار چه بحرانی بودیم.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه برنامه مدیریت مصرف از ۱۹ خرداد آغاز شده شایسته است این روز را «روز مدیریت مصرف برق» بنامیم.

وی ادامه داد: از ۱۹ خرداد که طرح اجرا شد به‌صورت روزانه پیک مصرف هر شرکت با روز مشابه آن در سال گذشته مقایسه شده است.

حائری ادامه داد: در میان ۳۹ شرکت توزیع برق بهترین شرکت از نظر کاهش مصرف برق در ساعات اوج بار، شرکت توزیع برق شهرستان اهواز است، به‌طوری که بر اساس جدول میانگین روزانه ۶۷۵ مگاوات کاهش داشتند و می‌توان گفت این رقم بیش از ۲ برابر واحد نیروگاه رامین است.

وی ادامه داد: شرکت توزیع برق خوزستان در رده دوم این رتبه‌بندی قرار گرفته، این شرکت از ۱۹تا ۲۶خرداد روزانه ۴۱۹ مگاوات کاهش پیک داشته است. معاون وزیر نیرو یادآور شد: تهران در جایگاه سوم جدول قرار دارد و شرکت‌های توزیع برق اردبیل، کردستان و شمال استان کرمان به ترتیب در جایگاه‌های ۳۷،۳۸ و ۳۹ قرار می‌گیرند. وی اظهار کرد: مدیران شرکت‌هایی که در جدول کاهش میزان پیک مصرفی در رده‌های آخر قرار می‌گیرند، تا پایان تابستان تعویض می‌شوند و بر مبنای عملکرد، مدیران جدید برای این شرکت‌ها انتخاب می‌شود.

حائری توضیح داد: ما پیک مصرف برق را نقطه شروع کار می‌گذاریم و معتقدیم باید تبدیل به ارزیابی انرژی شود.

وی درعین حال اظهار کرد: وابسته بودن به واحدهای آبی در خوزستان برای ما مشکل ایجاد می‌کند از این رو باید مجهز به واحدهای حرارتی باشیم، بنابراین از حضور سرمایه‌گذاران برای احداث نیروگاه در خوزستان استقبال می‌کنیم.

 خاموشی گسترده نخواهیم داشت

معاون وزیر نیرو گفت: با توجه به وضعیت برق کشور و استان در تابستان سال جاری هیچ‌گونه خاموشی گسترده‌ای نداشته و نخواهیم داشت.

حائری اظهار کرد: وضعیت برق کشور با توجه به صرفه‌جویی‌های صورت گرفته با وجود گرم شدن هوا تا به حال خوب بوده است.

معاون وزیر نیرو با اشاره به بهره برداری از چند طرح در سفرش به خوزستان ادامه داد: ترانس پنجم پست اهواز با ظرفیت ۳۱۵ مگاوات احداث شده که در شرایط فعلی خیلی می‌تواند کمک‌کننده باشد. حائری اضافه کرد: از وضعیت نیروگاه‌ها نیز گزارشی دریافت کردیم که براساس این گزارش همه نیروگاه‌های استان تعمیراتشان انجام شده و به خوبی وارد مدار شده‌اند وآماده تامین برق هستند.

وی با اشاره به برنامه وزارت نیرو در حوزه انرژی‌های نو اظهار کرد: بنا است در حوزه انرژی‌های نو سالانه دو برابر ظرفیت را گسترش دهیم، در پایان سال ۹۵ این ظرفیت حدود ۲۵۰مگاوات بود که در پایان سال۹۶ به بیشتر از ۵۰۰ مگاوات رسید. امیدواریم این رشد دو برابری سالانه به خوبی انجام شود البته به شرطی که نقدینگی آن تامین شود.

 برای کاهش مصرف برق خانگی برنامه‌ریزی شود

مدیرعامل برق منطقه‌ای خوزستان نیز گفت: باید برای کنترل این ظرفیت قابل توجه بخش خانگی در میان‌مدت برنامه‌ریزی شود و در سال‌های آینده با کاهش مصرف در این بخش بتوانیم بخشی از برق شبکه را تامین کنیم.

محمود دشت‌بزرگ افزود: سال گذشته حدود پنج درصد رشد مصرف برق را تجربه کردیم و به همین دلیل امسال نیز حدود پنج درصد رشد مصرف پیش‌بینی شد.

 مدیرعامل برق منطقه‌ای خوزستان اظهار کرد: اگرچه احتمال می‌رفت امسال شرایط به نسبت بدتری را نسبت به سال گذشته بگذرانیم، طبیعت و شرایط آب و هوایی کمک کرد تا شرایط بهتری را نسبت به زمان مشابه سال گذشته داشته باشیم ولی این به معنای عبور از بحران و رفع مشکل نیست.

وی ادامه داد: در خرداد امسال مصرف ۷ هزار و ۶۵۶ مگاواتی را در دمای ۵۱ درجه تجربه کردیم که سال گذشته با هفت هزار و ۸۸۴ مگاوات، در ۲۴ خرداد اتفاق افتاد؛ همچنین در بهار سال ۹۶، از پیک تابستان سال ۹۵ گذشتیم که امسال این اتفاق هنوز نیفتاده است.

دشت‌بزرگ با بیان اینکه به ازای افزایش هر درجه سانتی‌گراد دما، بیش از ۱۱۰ مگاوات رشد مصرف در شبکه برق اتفاق می‌افتد، گفت: با وجود افزایش دما در خرداد، از ۱۹ خرداد همزمان با شروع طرح عملیاتی استان، روند کاهش مصرف برق داشته ایم.

مدیرعامل برق منطقه‌ای خوزستان با اشاره به میزان تولید و مصرف امسال برق در خوزستان اظهار کرد: در نیروگاه حرارتی پارسال ۳ هزار و ۶۰۰ مگاوات در پیک تولید شد که امسال به ۴هزار و ۷۰۰ مگاوات افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در همین مدت، تولید ۴ هزار و ۴۰۰ مگاواتی نیروگاه‌های برقابی استان در سال ۹۶، امسال به ۳ هزار و ۶۰۰ مگاوات کاهش یافته است.

دشت‌بزرگ یادآور شد: تا ۱۷ خرداد امسال ۳ هزار و ۱۳۶ مگاوات از نیروگاه‌های برقابی و ۳هزار و ۳۱۶ مگاوات از نیروگاه‌های حرارتی برق برای خوزستان دریافت کرده‌ایم و انتظار می‌رود مصرف برق خوزستان با پنج درصد افزایش نسبت به سال گذشته در زمان پیک به ۸هزار و ۶۳۱ و در زمان غیر پیک به حدود ۷ هزار و ۶۰۰مگاوات برسد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای خوزستان تصریح کرد: گرد و غبار، خشکسالی و گرما سه عامل مهم تاثیرگذار بر شبکه برق خوزستان هستند از این رو باید برنامه‌هایی برای سازگاری شبکه برق با وجود این متغیرها ارائه شود.

وی ادامه داد: ۱۶ نیروگاه در شبکه برق منطقه‌ای خوزستان مصوب شده که امید است تکمیل آنها با سرعت بیشتری صورت گیرد.

دشت‌بزرگ یادآور شد: حدود پنج هزار مگاوات بار سرمایشی در خوزستان و ۲۰ هزار مگاوات در ایران وجود دارد؛ همچنین در خوزستان ۲میلیون کولر و در کشور ۸ میلیون کولر هست که در حال افزایش هستند بنابراین باید به سمت تولید و مصرف کولرهای کم مصرف برویم.