منشأ شوری آب خوزستان

غلامرضا شریعتی افزود: به‌دلیل وجود رودخانه‌های پر آب در گذشته ما ساده‌ترین راه دفع فاضلاب یعنی هدایت آن به رودخانه‌ها را انتخاب کردیم و اکنون که به‌دلیل ساخت سدها و خشکسالی حجم آب رودخانه‌ها همچون کارون کاهش یافته شاهد بروز مشکلات بسیاری شده‌ایم.وی با بیان اینکه به اجرای طرح‌های جامع بی‌توجهی شده، اظهار کرد: به‌طور نمونه سطح زیر کشت زمین‌های کشاورزی خوزستان در چهار دهه گذشته از ۲۰۰ هزار هکتار به یک میلیون و ۳۰۰هزار هکتار افزایش یافته اما به مساله مدیریت زهاب آن توجه نشده است.شریعتی با اشاره به اینکه شرایط آب و فاضلاب خوزستان مناسب نیست، گفت: روزانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب آب شرب در خوزستان تولید می‌شود اما تصفیه‌خانه‌ها قادر به تصفیه این حجم از آب نیستند.وی ادامه داد: مشکل آب شرب در بسیاری از استان‌های کشور «کمی» است اما در خوزستان با مساله کمیت و کیفیت آب شرب روبه‌رو هستیم.

 شوری آب دو تا سه برابر حد استاندارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان نیز با اشاره به اینکه پساب خام تصفیه نشده استان، معادل نیاز صنعت استان به آب است، گفت: حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب در سال فاضلاب خام وارد محیط آبی و پیکره‌های آبی استان می‌کنیم.صادق حقیقی‌پور اظهار کرد: وضعیت آب در خوزستان بحرانی است. EC رودخانه بهمنشیر ۱۱هزار و ۳۰۰ میکروزیمنس بر سانتی‌متر و EC رودخانه کارون در بازه خرمشهر ۱۸هزار میکرو زیمنس بر سانتی‌متر است.

وی افزود: مردم آبادان، خرمشهر و پایین‌دست رودخانه کارون، آبی را با بیش از دو تا سه برابر حد استاندارد از نظر شوری دریافت می‌کنند. در خصوص آب تحویلی به مردم، بهداشت آب خط قرمز شرکت آب و فاضلاب خوزستان است اما در خصوص کیفیت آب تحویلی به مردم، شرکت آبفای خوزستان نیز ناراحت است.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در خصوص بحث فاضلاب در استان تصریح کرد: از ۶۳ شهری که در خوزستان زیر نظر شرکت آبفای خوزستان هستند، فقط ۱۶ شهر ردیف اجرایی طرح‌های فاضلاب را دارند. با همتی که در این زمینه انجام گرفت، امسال توانستیم ردیف اجرایی را برای طرح‌های فاضلاب شهر مسجدسلیمان تعریف کنیم.حقیقی‌پور با بیان اینکه به‌زودی نخستین فاز از طرح فاضلاب مسجدسلیمان را اجرایی خواهیم کرد، گفت: مناقصه اجرای این طرح برگزار و پیمانکار مشخص شده است و به‌زودی با کلنگ‌زنی اجرای این طرح شاهد آغاز عملیات اجرایی آن خواهیم بود.

وی ادامه داد: در بخش آبرسانی و اصلاح شبکه حدود ۸ هزار کیلومتر شبکه توزیع و حدود ۱۵۰۰ کیلومتر خطوط انتقال در محدوده شرکت آب و فاضلاب خوزستان موجود است اما متاسفانه بیش از نیمی از این شبکه توزیع فرسوده است و باعث شده تا هدررفت آب در شهرهای خوزستان بسیار بالاتر از حد نرمال باشد.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان اظهار کرد: هدررفت آب در شبکه توزیع آب استان حدود ۴۰ درصد است. با توجه به قولی که در این زمینه داده‌ایم امسال قطعا ۵ درصد کنترل هدررفت را در شبکه توزیع استان خواهیم داشت و در مدت ۳ سال میزان هدررفت آب در شبکه توزیع استان را به ۲۵ درصد کاهش خواهیم داد.حقیقی‌پور گفت: اکنون ۴۴ طرح در شهرهای مختلف در زمینه اصلاح شبکه توزیع فعال هستند. برخی از این طرح‌ها به اتمام رسیده و برخی نیز در مرحله تحویل موقت هستند. همچنین ۲۱ طرح نیز در موضوع آبرسانی و بازسازی تاسیسات فعال است. با توجه به طرح‌های تعریف شده امسال حدود ۴۶۰کیلومتر از شبکه‌ها اصلاح خواهند شد و امیدواریم بتوانیم وعده اصلاح ۱۲۰۰ کیلومتر شبکه را در مدت سه سال محقق کنیم.

وی گفت: اقدام مهمی که در استان انجام گرفته، احداث آب‌شیرین کن‌ها است. در گذشته فقط دو آب شیرین‌کن در آبادان و خرمشهر به ظرفیت ۲۵ هزار مترمکعب در شبانه‌روز و یک آب‌شیرین‌کن ۵ هزار مترمکعبی نیز در هندیجان وجود داشت. با اقداماتی که انجام گرفته اکنون ظرفیت آب شیرین‌کن هندیجان به ظرفیت ۷۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز رسیده است.حقیقی‌پور گفت: برای آبادان یک آب‌شیرین‌کن جدید با ظرفیت ۱۴ هزار مترمکعب در شبانه‌روز، برای چوئبده یک آب‌شیرین کن با ظرفیت ۲۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز، یک آب‌شیرین‌کن با ظرفیت ۳۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز برای اروندکنار، دو آب‌شیرین‌کن با ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز برای شهرهای رامهرمز و شادگان و یک آب‌شیرین‌کن با ظرفیت ۲۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز برای بندر ماهشهر در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان ادامه داد: همه آب‌شیرین‌کن‌های در نظر گرفته شده برای شهرهای استان در مرحله مناقصه قرار دارند و با تکمیل مراحل اجرایی آنها، امیدواریم شاهد رشد چشمگیر کیفیت آب در شهرهای خوزستان باشیم.وی درخصوص شبکه‌های فاضلاب و توسعه تصفیه‌خانه‌ها اظهار کرد: حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب در سال فاضلاب خام وارد محیط آبی و پیکره‌های آبی استان می‌کنیم که یک عدد بسیار زیاد است. کل نیاز آبی صنعت استان خوزستان که یک استان صنعتی است، سالانه حدود ۳۰۰میلیون مترمکعب در سال است و تقریبا پساب خام تصفیه نشده استان، معادل نیاز صنعت استان به آب است.حقیقی‌پور ادامه داد: سرانه بهره‌برداری مردم از شبکه‌های جمع‌آوری و دفع فاضلاب در خوزستان حدود ۳۸ درصد است، درحالی که متوسط کشوری آن ۵۰ درصد است. امیدواریم با مصوبه هیات دولت و با حمایت‌های استانداری خوزستان تا پایان سال ۹۹ این عدد را در خوزستان به ۵۴ درصد برسانیم و بتوانیم حداقل خدماتی که به مردم ارائه می‌دهیم معدل میانگین کشوری باشد.