غلامرضا شریعتی با بیان اینکه دستگاه‌های خدمات‌رسان حق قطع آب، برق و گاز واحدهای تولیدی را ندارند، گفت: واحدهای خدمات‌رسان نباید خدمات خود را از واحدهای تولیدی قطع و به امنیت اقتصادی واحدها لطمه وارد کنند.

وی ضمن تاکید برای رفع موانع و مشکلات تولیدکنندگان، گفت: لازم است کارگروه ستاد تسهیل در منطقه آزاد اروند تشکیل تا بر عملکرد واحدهای تولیدی و دستگاه‌های خدمت رسان نظارت داشته باشد. شریعتی اظهار کرد: دستگاه‌های خدماتی ضمن رعایت قانون و استانداردهای لازم نسبت با واحدهای تولیدی رفتار مناسبی داشته باشند.

استاندار خوزستان گفت: ۶۴۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان‌قیمت برای حمایت از واحدهای صنعتی و تولیدی شهرهای آبادان و خرمشهر در محدوده منطقه آزاد اروند اختصاص یافت.

شریعتی افزود: اکنون بیش از ۱۲درصد این میزان تسهیلات از سوی بانک‌های عامل به صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه سعی می‌کنیم فضای کسب‌وکار در این شهرها بهبود پیدا کند، گفت: به‌منظور رفع موانع تولید صنعتگران و جذب سرمایه‌گذار در این منطقه مقرر شد کارگروهی با هماهنگی معاونت اقتصادی استانداری، اداره کل صنعت، معدن و تجارت و اداره کل شهرک‌های صنعتی خوزستان طی یک ماه آینده تشکیل شود.

شریعتی افزود: با همکاری منطقه آزاد اروند و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خوزستان مشکلات بنگاه‌های اقتصادی بررسی و راه‌حل‌هایی برای حل مشکلات شهرک‌های صنعتی در منطقه آزاد اروند پس از تشکیل ستاد تسهیل رفع موانع تولید ارائه خواهد شد.

وی جنوب خوزستان را به‌عنوان حیاتی‌ترین شریان در حوزه بنگاه‌های کوچک و متوسط تولیدی دانست و گفت: شهرک‌های صنعتی جنوب خوزستان به‌عنوان حیاتی‌ترین شهرک‌های صنعتی خوزستان محسوب می‌شوند و به این منظور برای حل مشکلات آنها باید اهتمام ویژه‌ای به خرج داده شود.

شریعتی در ادامه حمایت‌ها و کمک‌های منطقه آزاد اروند در حوزه زیرساخت‌ها را خوب ارزیابی کرد و گفت: منطقه آزاد اروند برای حمایت از تولیدکنندگان در قالب مشارکت و ایجاد زیرساخت لازم تلاش خوبی کرده است.

استاندار خوزستان در ادامه حمایت از کالای ایرانی تولید منطقه را لازم و ضروری دانست و گفت: دستگاه‌های اجرایی باید کالای تولید داخل به‌خصوص شهرک‌های صنعتی استان خوزستان را خریداری کنند. معاون اقتصادی استاندار خوزستان نیز گفت: تمام مواردی که در این نشست مطرح شد نیاز به‌کار کارشناسی دارد و برخی از موضوعات حتما پیگیری و به واحدها ابلاغ می‌شود.

سیدعلی بحرینی مقدم با بیان اینکه شرایط اقتصادی و تولید در کشور شرایط خاصی است، گفت: با توجه به اینکه می‌دانیم برخی واحدهای تولیدی در پرداخت هزینه‌های خود کم‌کاری می‌کنند ولی در ستاد تسهیل سعی شده از واحدهای تولیدی حمایت شود.

وی اظهار کرد: دستگاه‌های خدمات‌رسان بیشتر مسائل مالی و مطالبات خود را مدنظر دارند و باید مسائل اجتماعی، امنیتی و سیاسی را نیز لحاظ کنند. معاون اقتصادی استاندار خوزستان اظهار کرد: بخش عمده صنایع خوزستان در جنوب استان قرار دارند و شهرک‌های آبادان و خرمشهر بهترین شهرک‌ها از بین ۷۰ شهرک خوزستان به‌شمار می‌آیند.

بحرینی‌مقدم فراهم‌کردن زیرساخت‌ها را برای شهرک‌های صنعتی ضروری دانست و گفت: باید زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاران آماده باشد تا مشکلاتی در این زمینه ایجاد نشود.

وی ادامه داد: با همکاری معاونت سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار منطقه آزاد اروند مرحله نخست سرمایه‌گذاری تا هفته آینده به‌صورت الکترونیک ارتقا داده و مجوزهای لازم صادر شود.

بحرینی‌مقدم افزود: در بند الف و ب تبصره ۱۸ بحث اشتغال فراگیر در طرح توسعه پایدار روستایی اواخر سال گذشته سامانه کار راه‌اندازی شد، حدود ۱۲ هزار طرح در سامانه استان خوزستان به ثبت رسید، تا به امروز۴۶ کمیته فنی و استانی برگزار شد و ۱۴۰۰طرح با پنج هزار میلیارد ریال مصوب، به بانک‌ها ارجاع و از هفته پیش بانک‌ها پرداخت تسهیلات را آغاز کردند.

وی با اشاره به پرداخت ۱۳۰ میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک‌های عامل در استان ادامه داد: در شهرستان‌ها با توجه به موارد لازم در بخش‌های مختلف و شرایط اقلیمی کشاورزی، دامپروری، کشت گلخانه‌ای، شیلات، خدمات، بازرگانی و تولید صنعتی تا سقف ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان اختصاص داده شده است.