هنوز بحران آب را باور نکرده‌ایم ‏

وی در ادامه تشریح کرد: وضعیت بارش در کشور ما در مقایسه با میانگین جهانی، یک‌سوم است درحالی که میزان مصرف ما در یک‌شبانه روز برای هر فرد ۲۴۰لیتر است که این رقم در دنیا به صورت میانگین ۱۳۰لیتر است.

وی درباره تبعات مصرف بالای آب در استان اعلام کرد: در آذربایجان‌شرقی ۲۵دشت داریم که آب‌های زیرزمینی دشت‌ها سالانه افت می‌کنند و مخازن آب‌های زیرزمینی رفته‌رفته خالی می‌شوند. سرپرست شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی همچنین تصریح کرد: در سال ۹۷ بارش استان ما نسبت به سال گذشته ۵۴درصد افزایش پیدا کرده است و نسبت به میانگین دراز مدت ۲۸درصد شاهد افزایش بارش بوده‌ایم اما این افزایش نباید ما را به اشتباه بیندازد.

وی ادامه داد: معیار اصلی در موضوع آب، مقدار روان‌آب رودخانه‌ها است که در این باب نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد و نسبت به میانگین درازمدت ۵۱درصد کاهش داشته‌ایم. وی درباره دلیل فنی کاهش روان‌آب رودخانه‌ها اظهار کرد: روان‌آب براساس برف است؛ اگر برف کم باشد و به‌جای آن باران ببارد، روان‌آب رودخانه‌ها کاهش می‌یابد.

غفارزاده افزایش دما را دومین دلیلی دانست که نباید افزایش بارش‌ها ما را درمورد داشته‌های آبی‌مان به اشتباه بیندازد و افزود: دمای استان در مقایسه با میانگین درازمدت ۵/ ۱ درجه افزایش پیدا کرده است.

به گفته سرپرست شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، بارش‌های منطقه‌ای که امسال در استان زیاد بوده، باعث شده ذخایر آب‌ها و سدها به‌طور منظم و منسجم افزایش پیدا نکنند. وی تاکید کرد: زیادی بارش نباید ما را گول بزند و هنوز باید وضعیت آب را بحرانی بدانیم چراکه حداقل ۱۰ تا ۱۵درصد باید در تمام مصارف صرفه‌جویی کنیم و بتوانیم ذخایرمان را مدیریت کنیم. سرپرست شرکت منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در ادامه اظهار کرد: سالانه ۴۰میلیون مترمکعب از ذخایر زیرزمینی آب استان‌مان مصرف می‌شود که تا به‌حال یک میلیارد و ۲۰۰میلیون مترمعکب مصرف شده است.

وی از اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی برای تثبیت مصرف ذخایر زیرزمینی خبر داد و گفت: ۴سال پیش مصرف سالانه از ذخایر آب‌های زیرزمینی استان ۵۰میلیون مترمعکب در سال بود که حالا ۱۰میلیون مترمکعب از مصرف‌مان را کاهش داده‌ایم. غفارزاده همچنین تصریح کرد: تامین آب جمعیت ۲میلیون‌نفری تبریز کار آسانی نیست و اکنون باید به دنبال منبع جدیدی برای تامین آب تبریز باشیم و به همین منظور اکنون انتقال آب ارس به تبریز مطرح شده است. وی همچنین از افتتاح سد کلقان در ۲۳کیلومتری بستان‌آباد با ۲۱میلیون‌ مترمکعب حجم مخزن آب در شهریور امسال و همچنین سد حاجی‌لار در ورزقان با ۵۰میلیون مترمکعب مخزن آب به‌زودی خبر داد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در پایان اعتبار پیش‌بینی شده این شرکت را در سال ۹۶، هزار و ۵۰۰میلیاردتومان اعلام کرد که یک میلیارد و ۹۰میلیون تومان از آن جذب شده و به‌منظور توسعه پایدار منابع آب استان هزینه شده‌اند.