مساحت درگیر خشکسالی در خوزستان

کیخسرو چنگلوایی اظهار کرد: در برخی از شهرستان‌ها با مشکل شدید کمبود آب برای دام‌ها و تهیه علوفه مواجه هستیم که تامین اعتبار آب مورد نیاز این بخش از طریق سازمان مدیریت استان در حال پیگیری است.

وی در واکنش به تلف شدن تعدادی از دام‌های استان بر اثر کم‌آبی با اظهار بی‌اطلاعی از این موضوع افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان ۱۴ میلیارد تومان اعتبار در حوزه جهاد کشاورزی و عشایر خوزستان برای تامین آب شرب دام و تهیه علوفه از سازمان برنامه و بودجه درخواست داشته است. مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: براساس آمار و مستندهای موجود سال زراعی ۹۷ ـ ۹۶ یکی از بی‌سابقه‌ترین خشکسالی‌های ۶۰سال اخیر بود؛ ۹۶ درصد از مساحت خوزستان در خشکسالی بسیار شدید و ۴ درصد آن در خشکسالی شدید قرار دارد. چنگلوایی افزود: استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و لرستان که بالادست هستند نیز با خشکسالی مواجه و حدود ۵۵ درصد کاهش بارندگی را تجربه کردند. وی اظهار کرد: سال گذشته در حوضه زهره و خیرآباد و در مقطع هندیجان ای.سی آب به ۲۲ هزار رسید؛ یعنی عملا آب موجود هم قابل استفاده نبود و کشاورزان نمی‌توانستند از آب شور برای اراضی استفاده کنند. مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: در این حوزه ۴۰ هزار هکتار از اراضی گندم آب اول مورد نیاز کشت را دریافت نکرده و گندم‌های آنها خشک شد. همچنین در حوضه دز برای نخستین بار بعد از ۵۰ سال از ساخت سد، با نوبت بندی آب مواجه شدیم.

 شوری آب در آبادان و خرمشهر

چنگلوایی افزود: ای.سی آب اکنون در آبادان و خرمشهر به ۷ هزار رسیده است و می‌پذیریم که از نظر منابع آبی مشکلاتی داریم.

وی تشریح کرد: از اسفند سال گذشته عدم کشت دلیل کاهش بارندگی و پیش‌بینی برای کاهش آورده‌ها مطرح شد؛ در ابتدا با تکیه بر آمار و ارقام ۵۰ ساله برای این طرح مقاومت و اعلام کردیم که ۵۰ درصد بارندگی‌ها در بهار رخ می‌دهد و بعد از این فصل باید تصمیم‌گیری‌ها اتخاذ و اعمال شود.

چنگلوایی اضافه کرد: از اسفند سه سناریو مطرح شد که نخستین مورد آن ممنوعیت کشت کامل و سناریوی بعدی نیز انجام کشت تابستانه فقط در حوضه کرخه بود. وی خبر داد: بر اساس بررسی‌ها و نتیجه‌گیری‌های نهایی مقرر شده تا از ممنوعیت مطلق کشت تابستانه به غیر از گیاهان دارویی مثل یونجه، باغات و نیشکر به کشت سه درصد برسیم.

مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص ممنوعیت و محدودیت کشت برنج نیز گفت: این محدودیت خلق‌الساعه نیست و طی سال‌های اخیر و به‌منظور اصلاح الگوی کشت در کشور و همچون در خوزستان مطرح شده تا با توجه به ممنوعیت آب به سراغ محصولات با دوره رشد کم، میزان آب مورد نیاز کم و گردش اقتصادی ـ مالی بیشتر پیش رویم.

چنگلوایی در ادامه با اشاره به اینکه حداقل ۳۰هزار هکتار برنج استان خشک‌کاری در استان کشت می‌شود، گفت: برای تمام خوزستان نمی‌توان یک نسخه واحد پیچید چون به‌عنوان مثال در برخی شهرستان‌ها کشاورزان با ۲۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی فعالیت تک کشتی دارند.

وی در خصوص پرداخت معوض کشت اظهار کرد: امسال در حوضه کارون، دز و کرخه با توجه به سطوحی که اعلام شد، پرداخت معوض نخواهیم داشت چون کشت تابستان انجام می‌شود؛ البته در حوضه زهره، خیرآباد و مارون مشکل به قوت خود باقی است و پیگیری پرداخت معوض کشت را برای این حوزه انجام می‌دهیم. مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اعتبار ۳۳۸ میلیارد تومانی اشتغال‌زایی در خوزستان اضافه کرد: سهم جهاد کشاورزی از این تسهیلات ۱۵۱ میلیارد تومان یعنی ۴۵ درصد است؛ تاکنون با سهم بانک ۱۷۰میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

 تصویب ۴۲۰ میلیارد تومان طرح اشتغال‌زایی

چنگلوایی با اشاره به درنظر گرفتن اعتبار ۵/ ۱میلیارد دلاری از محل صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی با کارمزد ۴ و ۶درصد ادامه داد: سهم کشاورزی از آن ۱۷۰میلیارد تومان اختصاصی ۵/ ۷۶ میلیارد تومان بود ولی ما ۹۶۴ طرح با مبلغ ۴۲۰ میلیارد تومان تصویب کردیم. وی خبر داد: طرح‌های اشتغال‌زایی در حقیقت زمینه اشتغال ۴ هزار نفر را فراهم کرده و همچنین ۶۷ طرح با اعتبار ۶۸۶ میلیارد تومان از محل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال اجراست که بیش از ۲ هزار نفر اشتغال‌زایی خواهند داشت. مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اجرای ۲۲۵ هزار شبکه فرعی در فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و کاهش چشمگیر مصرف آب گفت: حداقل ۴۲ هزار هکتار از فاز دوم نیز آبیاری تحت فشار است و مشکلی برای اجرایی شدن فاز دوم نداریم. چنگلوایی اظهار کرد: به‌جز اقدامات انجام شده طرح جهاد نصر در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری فقط ۲۰ هزار هکتار خوداجرایی از سوی مردم داشتیم.

 احداث شهرک کشاورزی در ۱۵ شهرستان

وی در ارتباط با وضعیت خشکسالی موجود در استان گفت: به غیر از سه استان شمالی شدت و ضعف خشکسالی در کشور متفاوت بوده و جایگاه استان خوزستان بین ۶ تا ۷ است. مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص شهرک‌های کشاورزی گفت: در صورت تامین اعتبار با توجه به امکان‌سنجی انجام شده در ۱۵شهرستان شهرک‌های کشاورزی احداث می‌شود که در دو شهرستان اکنون در حال احداث است.

چنگلوایی با اشاره به هدررفت آب در برخی شیوه‌های سنتی تولید محصولات کشاورزی یادآور شد: اگر بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا همه تولیدکنندگان حوزه کشاورزی از شیوه‌های نوین استفاده کنند، می‌توان حداقل ۵/ ۳ میلیون تن افزایش تولیدات داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه ریزگردها بزرگ‌ترین مشکل موجود است، اظهار کرد: مشکل ریزگردها حداقل ۱۰ درصد به زراعت، آبزیان، دام و باغات خسارت وارد می‌کند؛ به‌عنوان نمونه فقط در یک محصول حدود ۲۵۰ هزار تن خشکسالی داشتیم.

 ۵/ ۳ میلیارد مترمکعب مصرف آب نیشکر

مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به تولید ۵۶۰ میلیون دلار ارزش تولید شکر در کشت توسعه نیشکر در سال ۹۵ ادامه داد: همچنین ارزش ریالی صنایع تبدیلی و تکمیلی صنعت نیشکر در خوزستان ۲۲۰۰ میلیارد تومان است.

چنگلوایی با اشاره به مصرف بالای آب در کشت نیشکر که معادل ۵/ ۳ میلیارد مترمکعب در سال است، اظهار کرد: این صنعت معادل ۳۱ هزار مترمکعب در هکتار استفاده آب دارد که در سند ملی آب ۱۷ هزار و ۴۰۰ مترمکعب به ازای هر هکتار مصرف داشتند.