مدیریت مصرف آب در اصفهان 

این رودخانه در دهه‌های اخیر به‌دلیل خشک‌سالی‌های متوالی، کمبود بارش، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل‌شده و در پایین‌دست و فصول گرم سال با خشکی مواجه می‌شود.کاهش بارش در سال زراعی جاری در حوضه آبریز فلات مرکزی ایران که زاینده‌رود بزرگ‌ترین رودخانه آن به شمار می‌رود، باعث شده میزان آب ورودی به سد زاینده‌رود نیز به حداقل خود برسد.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در نشستی خبری به مناسبت هفته صرفه‌جویی  آب گفت: نزدیک ۳۰ سال این هفته در تقویم رسمی کشور وجود دارد. اما متاسفانه به همین چند روز بسنده شده و تنها صحبت‌های کلیشه‌ای مطرح می‌شود. اما در استان اصفهان به سبب شرایط سخت آب، تمام سال در مورد مدیریت ‌مصرف‌ آب ‌صحبت ‌می‌کنیم.

هاشم امینی با اشاره به شعار آب و فاضلاب استان اصفهان «سازگاری باکم‌آبی، خودباوری و هم‌افزایی» اظهار کرد: اکنون سرانه بارش چادگان مثل ورزنه شده که نشان می‌دهد باید به آمایش سرزمینی در توسعه پایدار کشور توجه بیشتری کرد و یاد گرفت که در اقلیم خشک نمی‌توان صنایع و کشاورزی آب بر داشت.وی با اشاره به اینکه سال گذشته آورد زاینده‌رود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب بود، تصریح کرد: از اواخر اسفند سال گذشته متوجه شرایط سخت شدیم و با توجه به شرایط بارش فروردین و اردیبهشت‌ پیش‌بینی ما، آورد ۴۶۵ میلیون مترمکعب آب از زاینده‌رود بود و کمبود را در آب شرب احساس می‌کردیم پس نکته‌ای که موردتوجه آبفا قرار گرفت، کلید خوردن سامانه دوم آبرسانی بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان همچنین در مورد اقدامات این اداره برای کاهش مصرف آب در شرایط سخت کم‌آبی تاکید کرد: اکنون سامانه تله‌متری و مدیریت فشار در شرکت آب و فاضلاب ایجادشده که هیچ‌کدام از استان‌ها چنین چیزی ندارند. موضوع مهم دیگر لوازم کاهنده است که در مورد مدیریت مصرف آب وجود دارد که با توجه به قانونی که ۳سال پیش در مجلس مصوب شده در هیچ کجای کشور به‌جز اصفهان نتوانستند عملیاتی کنند. بر این اساس قرار است که از طریق سامانه ۱۵۲۲ لوازم کاهنده در اختیار مردم قرار گیرد و هزینه آن به‌صورت ‌اقساطی دریافت شود.امینی درخصوص آبیاری فضای سبز افزود: با تلاش شرکت آب و فاضلاب و شهرداری امروزه تمام فضای سبز اصفهان از شبکه شرب جداشده و از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌شود. متاسفانه در فضای ملی و استان‌های هم‌جوار متهم هستیم که اگر اصفهان آب ندارد چرا فضای سبز دارد اما توجه نمی‌شود که متوسط مصرف آب ۹۰درصد مردم اصفهان زیر ۲۰ مترمکعب در سال است به این معنی که ما زیرالگوی مصرف آب استفاده‌‍‌‎‌ می‌کنیم.

وی به مصوبات کارگروه ملی سازگاری باکم‌آبی اشاره و اضافه کرد: دستورالعمل جدیدی وجود دارد که استاندارد سرانه مصرف آب از ۲۰مترمکعب به ۱۵مترمکعب در کشور تقلیل دهیم، که اکنون متوسط مصرف استان اصفهان ۵/ ۱۱مترمکعب برای یک خانوار در ماه است.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ادامه داد: در کشورهای پرآب برای هر نفر در شبانه‌روز ۱۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود که این عدد در استان و در مصرف خانگی ۱۵۴ لیتر برای هر نفر در شبانه‌روز است که با تغییر در رفتار مصرفی خود می‌توانیم این عدد را تا زیر ۱۱۰ لیتر کاهش دهیم.امینی ضمن تایید ادامه روند کاهش فشار آب در اصفهان بیان کرد: به‌دلیل محدودیت منابع آب بنا شد تا این وضعیت با مدیریت فشار اداره شود و جیره‌بندی نداشته باشیم چون سیستم آب‌رسانی کشش این اقدام را ندارد و وزارتخانه با این کار موافق نیست.