مرز جیره‌بندی آب در قزوین

داراب بیرنوندی تصریح کرد: افت شدید در منابع آب زیرزمینی نگران‌کننده است و امسال حداقل باید ۱۱حلقه چاه حفر کنیم تا نیازهای ضروری جبران شود. بیرنوندی افزود: در زمان اوج مصرف در قزوین با کمبود ۴۷۰ لیتر بر ثانیه مواجهیم که معادل مصرف ۳۰ هزار مشترک است که تا نیمه تیر برای تامین ۱۲۰ لیتر بر ثانیه اقدام خواهیم کرد و در صورت تامین اعتبار تا پایان سال حدود ۱۸۰لیتر برثانیه معادل نیاز ۱۰ هزار مشترک را تامین خواهیم کرد. مدیرعامل شرکت آبفای قزوین گفت: بیشترین حجم مصرف آب در بخش کشاورزی با ۹۳درصد است که با ۱۰درصد صرفه‌جویی در این بخش می‌توانیم دو برابر نیازهای کنونی استان را تامین کرده و از بحران عبور کنیم.

وی اضافه کرد: اکنون بیش از ۹۶۰ هزار نفر از جمعیت استان تحت پوشش آبفای شهری در ۲۶ شهر قرار دارند و با ۳۸۶ هزار مشترک، سالانه ۸۱ میلیون مترمکعب آب در استان تولید می‌شود.  میزان فروش آب در استان نیز ۶۶میلیون مترمکعب است. بیرنوندی گفت: آب شرب استان از ۱۶۲ حلقه چاه و ۷۰ مخزن با حجم ۲۷۲ هزار مترمکعب تامین می‌شود و خط انتقال ایجاد شده ۲۱۷۰ کیلومتر با ظرفیت پمپاژ ۳۲۲هزارمترمکعب است.

وی تصریح کرد: ۲۶ ایستگاه پمپاژ برای کنترل فشار آب مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بخش فاضلاب هم ۶۲ درصد جمعیت استان تحت پوشش قرار گرفته‌اند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری قزوین یادآور شد: در بخش فاضلاب ۶۲درصد جمعیت استان تحت پوشش قرار دارند و با شش تصفیه‌خانه با ظرفیت ۵۸ هزار مترمکعب دراین مسیر خدمت‌رسانی می‌کنیم.

وی اظهار کرد: اعتبارات اجرای طرح‌های فاضلاب حدود ۶۱ میلیارد تومان بود که ۵۷درصد آن تخصیص داده شده و به این منظور ۴۳ کیلومتر عملیات اصلاح، بازسازی و توسعه شبکه آبیاری در سطح شهرها اجرا شده است. بیرنوندی اضافه کرد: ۲۰۰ کیلومتر از شبکه آب شهری قزوین نیاز به اصلاح دارد. سال گذشته ۱۷هزار و ۷۰۰مورد حادثه در امور آب داشتیم که برطرف شد. وی اظهار کرد: سال گذشته توانستیم با ایجاد ۲۲کیلومتر شبکه فاضلاب جدید تعداد ۶۴۰۰مشترک را تحت پوشش این شرکت قرار دهیم و امسال در صددیم تصفیه‌خانه محمودآباد را به صورت رسمی افتتاح کنیم که ظرفیت آن ۷هزار مترمکعب است. بیرنوندی کیفیت آب شرب استان را مطلوب و استاندارد دانست و گفت: در شرایطی که استاندارد کلرزدایی و آزمایش سلامت آب در کشور ۹۵درصد تعیین شده این میزان در استان ۹۹ درصد است و کیفیت آب قزوین بالاتر از استانداردها است. رئیس هیات‌مدیره شرکت آبفای قزوین یادآورشد: ۲۵۰کیلومتر شبکه فرسوده در استان قزوین وجود دارد که امسال ترمیم ۴۰کیلومتر آن در دستور کار قرار گرفته که اجرای آن ۱۵میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.

رئیس هیات‌مدیره شرکت آب و فاضلاب شهری استان قزوین افزود: متوسط سرانه مصرف ماهانه هر مشترک در کشور ۱۶ هزار لیتر و در استان قزوین ۱۴هزار و ۳۰۰ لیتر است که باید کاهش یابد. وی اضافه کرد: به‌طور متوسط هر مشترک ماهانه ۹۶۰۰ تومان آب‌بها پرداخت می‌کند که این هزینه‌ها به هیچ عنوان جوابگوی نیازها نیست.

مدیرعامل شرکت آبفای قزوین تصریح کرد: به ازای هر یک درجه که هوا گرم می‌شود میزان مصرف آب شرب ۵درصد افزایش می‌یابد و اگر مدیریت مصرف نباشد و مردم همراهی نکنند دچار مشکل می‌شویم. وی اضافه کرد: در برنامه کوتاه‌مدت حفر۱۶حلقه چاه و در برنامه میان‌مدت آبرسانی از شرق قزوین با ۶۰ میلیارد تومان اعتبار و در دراز‌مدت انتقال آب از سد طالقان پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است که عملیاتی خواهد شد.

وی اضافه کرد: عملکرد دولت دوازدهم در حوزه آبفا روبه پیشرفت و توسعه بوده به طوری که در طول سال‌های ۹۱ تا ۹۶ تعداد مشترکان از ۴۲۶هزار و ۹۰۰مشترک با ۲۱درصد رشد مواجه شده و ۴۹هزار مشترک دیگر تحت پوشش قرار گرفته‌اند و در احداث شبکه با رشد ۸ درصدی و در ایجاد شبکه فاضلاب با رشد ۱۳درصدی روبه‌رو هستیم. بیرنوندی با اشاره به مهم‌ترین طرح‌های آبفا در سال جاری گفت: امسال تصفیه‌خانه‌های محمودآباد، آبیک و مهرگان و محمدیه به بهره‌برداری خواهد رسید و ۱۲۰لیتر در ثانیه به ظرفیت آب استان اضافه خواهد شد.وی گفت: تلاش می‌کنیم در سال جاری ساخت تصفیه‌خانه شهرهای شال و آبگرم آغاز شود که اجرای آنها ۱۶میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.بیرنوندی اضافه کرد: برای تعمیر و اصلاح شبکه فرسوده به ۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و به این منظور اصلاح و بازسازی ۴۰ کیلومتر از شبکه خط انتقال با ۱۵میلیارد تومان اعتبار و اجرای ۷۰کیلومتر شبکه فاضلاب در قزوین، تاکستان، آبیک و بافت فرسوده، تسریع در اجرای طرح انتقال آب از شرق قزوین، از برنامه‌های مهم شرکت آبفای قزوین است.