مجید خدابخش در جلسه کارگروه اشتغال آذربایجان‌شرقی افزود: رقم جذب شده در ۴ ماه ابتدای امسال در زمینه تسهیلات اشتغال روستایی و فراگیر، عملکرد استان‌ها را نشان می‌دهد و این رقم مبنای تخصیص اعتبارهای بقیه ماه‌های سال از سوی مرکز خواهد بود. وی یادآوری کرد: متناسب با جذب اعتبارهای ۴ ماه ابتدای سال می‌توان اعتبارهای ماه‌های دیگر سال را نیز جذب کرد. خدابخش خواستار دعوت از خانه صنعت و معدن و متقاضیان در جلسات کمیته‌های کارگروه اشتغال استان شد و اظهار کرد: در این کمیته‌ها باید به متقاضیان راهنمایی لازم ارائه شود. استاندار آذربایجان‌شرقی یادآوری کرد: پیش‌فرض ما این است که متقاضیان مسلط به ضابطه، آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مربوطه هستند در حالی که حتی خود کارشناسان دستگاه‌های اجرایی نیز تسلط به این دستورالعمل‌ها ندارند، زیرا هر سال این دستورالعمل‌ها با سال‌های گذشته فرق می‌کند.

خدابخش با تاکید بر لزوم تفویض اختیار پرداخت تسهیلات بیش از ۶۰ میلیارد ریال برای استان‌ها از سوی مرکز ادامه داد: اکنون تا ۶۰ میلیارد ریال برای استان‌ها تفویض اختیار شده و تسهیلات بیش از این مبلغ باید در قالب کارگروه ملی در تهران تصویب شود. وی با اشاره به عدم ضرورت کارگروه ملی و اینکه وزارتخانه‌ها باید سیاست‌گذار و نه مجری باشند، گفت: با توجه به پیشرفت‌های استان و تبریز در ۵۰ سال اخیر و پیگیری‌های انجام شده قرار شد در این خصوص برای آذربایجان‌شرقی به‌صورت استثنا تفویض اختیار انجام شود. استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر لزوم تغییر دیدگاه‌ها برای سرعت بخشی به روند اعطای تسهیلات اظهار کرد: اولویت پرداخت تسهیلات باید به ترتیب طرح‌های ملی، طرح‌های جدید و توسعه و طرح‌های سرمایه در گردش باشد چراکه در طرح‌های سرمایه در گردش اشتغال جدید به وجود نمی‌آید یا به ندرت ایجاد می‌شود. خدابخش افزود: صاحبان واحدهای تولیدی اعلام می‌کنند که برای دریافت تسهیلات باید به بانک‌ها پیش‌فاکتور خرید ارائه کنند ولی فروشندگان دستگاه‌ها از صدور آن خودداری می‌کنند چراکه برای پیش‌فاکتورها ۹ درصد مالیات ارزش افزوده اعمال می‌شود.

وی گفت: برای رفع این مشکل بانک‌ها تا پایان مرداد برای متقاضیانی که امکان ارائه پیش‌فاکتور ندارند تسهیلات را براساس درخواست آنان تصویب و در هنگام پرداخت براساس فاکتور خرید یا قرارداد پرداخت کنند. استاندار آذربایجان‌شرقی وجود چک برگشتی را از دیگر مشکلات صاحبان واحدها برای دریافت تسهیلات اعلام کرد و گفت: وجود چک برگشتی برای بنگاه‌های اقتصادی به علت نوسانات چند ماه اخیر قیمت دلار و کالاها امری طبیعی است؛ از این رو در مقطع کنونی بانک‌ها این موضوع را به مانعی برای پرداخت تسهیلات تبدیل نکنند. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه تعداد طرح‌های ارسال شده به بانک‌ها برای استفاده از تسهیلات روستایی را ۴۷۸ طرح اعلام کرد و گفت: این طرح‌ها به ارزش ۲۴۳۵ میلیارد ریال و پیش‌بینی اشتغال ۵۳۵۱ نفر است. میراحد حسینی افزود: از این تعداد ۲۱۴ طرح به ارزش ۶۸۴ میلیارد ریال و پیش‌بینی اشتغال ۱۵۲۹ نفر از سوی بانک‌ها مصوب شده، تسهیلات ۱۲۸ طرح به ارزش ۳۵۹ میلیارد ریال و پیش‌بینی اشتغال ۹۸۹ نفر پرداخت شده و ۹۴ طرح از سوی بانک‌ها بازگشته است.

وی تعداد طرح‌های بررسی شده از سوی کمیته فنی تسهیلات روستایی بین ۲ کارگروه ۱۶ تا ۲۳تیر مربوط به سازمان جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی را ۱۳۷طرح اعلام و اظهار کرد: از این تعداد ۵۹ طرح به ارزش ۴۳۵میلیارد ریال و پیش‌بینی اشتغال ۳۹۸ نفر مصوب شده است. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی یادآوری کرد: طرح‌های ارسال شده به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات فراگیر در استان نیز یک هزار و ۷۳ طرح به ارزش ۲۷۵۵ میلیارد ریال با پیش‌بینی اشتغال ۴۵۳۰ نفر است. حسینی ادامه داد: از این تعداد ۱۰۰ طرح به ارزش ۴۶۳ میلیارد ریال با پیش‌بینی اشتغال ۷۶۹ نفر در بانک‌ها مصوب شده که از این تعداد برای ۹۴ طرح به ارزش ۳۴۹ میلیارد ریال و پیش‌بینی اشتغال ۷۰۴ نفر تسهیلات پرداخت شده و ۴۱ طرح از سوی بانک‌ها بازگشته است.