ایجاد 27 برج مخابراتی در خوزستان

محمدجواد آذری‌جهرمی اظهار کرد: شمال خوزستان به دلیل کوهستانی بودن و گستردگی و پراکندگی جمعیتی، سال‌های طولانی است که از لحاظ خدمات‌رسانی مشکل دارد. بر این اساس در طرح اول ۲۰میلیارد تومان از اعتبارات دولت سرمایه‌گذاری کردیم تا پوشش بیش از ۲۹۰ روستا در این مناطق و بخشی از جاد‌ه را تامین کنیم.وی ادامه داد: به این منظور ۲۷ برج مخابراتی جدید با استفاده از تکنولوژی‌های تامین انرژی نوین مانند سلول‌‌های خورشیدی احداث شد تا این برج‌ها خدمات لازم را برای مردم فراهم کنند. اکنون از ۲۹۰ روستای مد نظر ما، ۲۶۴ روستا وارد مدار شده‌ و پوشش‌های جاده‌ای آنها نیز تکمیل شده ‌است. برخی از این ارتباطات در مناطقی دایر شده که هنوز شبکه سراسری برق وجود ندارد.

آذری‌جهرمی اظهار کرد: همچنین بنا شد ۵/ ۶۷میلیارد تومان صرف نوسازی شبکه زیرساخت ارتباط سیار استان خوزستان شود که در این زمینه ۲۱ سایت نسل دوم، ۴۳ سایت نسل سوم و ۵۵سایت نسل چهارم را که نیاز به نوسازی داشت اصلاح کردیم. در مدت سه ماه همه اقدامات انجام شد، به ویژه در مناطق شهری این مشکلات رفع شد.وی ادامه داد: ۱۰ سایت جدید نیز در مناطق جاده‌ای و برخی مناطق شهری خوزستان مصوب شده بود که بر این اساس در همین مدت اجرایی شد و ۵/ ۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید به وسیله اپراتورهای تلفن همراه در این عرصه انجام شد که شاهد بهره‌برداری از این طرح نیز بودیم.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای بهسازی این سایت‌های جدید و طرح توسعه روستایی نیاز به توسعه زیرساخت‌های ارتباطی خوزستان داشتیم. به این منظور مسیر فیبر نوری جدید و سیستم‌های انتقال دایر شد و ۴میلیارد تومان نیز در این حوزه سرمایه‌گذاری انجام گرفت. برای طرح‌های چهارگانه‌ای که تعریف کردیم در مجموع در این سه ماه ۹۶میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شد که ۲۴ میلیارد تومان توسط دولت و بقیه از سوی بخش خصوصی پرداخت شد.

 آذری جهرمی افزود: از اقدامات مهم دیگری که در خوزستان انجام شد این بود که با الزام قانونی رومینگ در استان خدمات ایرانسل در تمام نقاط روستایی و جاده‌ای که همراه اول پیش از آن حضور داشت، به گستردگی همراه اول در دسترس همه قرار گرفت. وی گفت: اکنون پوشش مناطق شهری خوزستان صددرصد و مناطق روستایی ۶۷درصد است و این عدد از میانگین کشوری بالاتر است. تلاش ما بر این است که به اهداف برنامه ششم توسعه یعنی پوشش ۹۰‌درصدی برسیم. البته برای خوزستان که شرایط خاصی دارد تلاش بر این است که در زمان کوتاه‌تری به اهداف برنامه برسیم.وزیر ارتباطات در ادامه گفت: با الزام قانونی رومینگ در خوزستان، خدمات ایرانسل در تمام نقاط روستایی و جاده‌ای که همراه اول پیش از این در آن حضور داشت، گسترش یافته تا ایرانسل نیز به گستردگی همراه اول در دسترس همه قرار بگیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: گام بعدی که تعریف کردیم این است که تا پایان سال ۹۷ برخی اقدامات دیگر انجام شود که به نظر می‌رسد با انجام آنها شرایط ارتباطی خوزستان رشد قابل‌توجهی خواهد کرد.آذری‌جهرمی درخصوص تاثیر ریزگردها و گرما بر تاسیسات ارتباطی خوزستان گفت: سیستم‌های مخابراتی در برابر استانداردهای محیطی مقاومت دارند و با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته تجهیزات نصب شده در خوزستان نیز نسبت به سایر استان‌ها متفاوت است و تجهیزات این استان در برابر این عوامل مقاوم هستند.وی ادامه داد: مشکل ما در خوزستان تامین انرژی است. زمانی که شبکه برق دچار مشکل می‌شود، سایت‌های مخابراتی را می‌توانیم به‌طور استاندارد چهار ساعت در مدار نگه‌داریم، ولی پس از آن از مدار خارج می‌شوند. آثاری که شرایط محیطی بر شبکه برق می‌گذارد، می‌تواند شرایط ما را نیز تحت تاثیر قرار دهد و این اتفاقی بود که در سال گذشته افتاد.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در بحث پدافندی برنامه‌ریزی‌هایی در استان انجام داده‌ایم و سایت‌های اصلی را دیزلی طراحی کرده‌ایم و بخشی از تجهیزات دیزل را نیز به‌صورت اضطراری در محدوده استان نگه داشته‌ایم که در صورت قطعی برق، شبکه‌ها مقاوم باشد و شاهد مشکلات در این زمینه نباشیم.

نیاز به سیستم بی‌سیم در مدیریت بحران

 مدیرکل مدیریت بحران خوزستان نیز با اعلام اینکه تقریبا هر شش ساعت یک بحران در استان خوزستان اتفاق می‌افتد، گفت: مجموعه وزارت ارتباطات در استان عضو اصلی ستاد بحران هستند و در همین خصوص خوزستان به یک سیستم بی‌سیم و رادیویی فعال نیاز دارد.کیومرث حاجی‌زاده اظهار کرد: اقدامات خوبی در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خوزستان انجام شده ولی واقعیت این است که به دلیل عقب‌ماندگی‌های خوزستان در بحث زیرساخت‌ها، این بخش نیز دچار عقب‌افتادگی شده است.مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: اقداماتی که در گذشته در خوزستان در بحث زیرساخت‌های ارتباطات که شاکله اصلی توسعه هستند، انجام شده به‌صورت مسکنی بوده است. امروز در کشورهای توسعه‌یافته می‌بینیم آن چیزی که سرمایه‌گذاری را به دنبال دارد، توسعه زیرساخت‌ها در بخش ارتباطات و فناوری است.

حاجی‌زاده با اشاره به حوادث و بحران‌هایی که در خوزستان وجود دارد، گفت: نقاط کوری در جاده‌ها و مناطق کوهستانی به ویژه مناطق زاگرس‌نشین و شهرهای ایذه و باغملک در استان وجود دارد و باید به حل مشکلات این نقاط توجه کرد.وی افزود: منطقه امامزاده عبدالله باغملک منطقه‌ای زیارتی ـ سیاحتی است و در روزهای تعطیل بیش از ۲۰ هزار نفر برای زیارت و تفریح به این منطقه سفر می‌کنند اما با توجه به شرایط پوشش اینترنت و آنتن‌دهی تلفن همراه دستگاه‌های POS (کارتخوان) مغازه‌های این منطقه گردشگری کار نمی‌کند و سیستم مالی آنجا مختل است. مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: زائران و گردشگرانی که قصد خرید از مغازه‌داران را دارند با توجه به شرایط منطقه دچار مشکل می‌شوند. حاجی‌زاده اظهار کرد: پرحادثه‌ترین جاده استان خوزستان را در مسیر هفتکل، ایذه و دهدز داریم که بدون اعتبار است و استاندار خوزستان با استفاده از اختیارات خودش ریسک کرده و دستور داده با تمام توان اجرای حل مشکلات این محور آغاز شود.