افزایش تولید نفت در اهواز

وی افزود: این قرارداد شامل حفاری ۳۴ چاه توسعه‌ای، ۶ چاه تعمیراتی و ترمیمی است. همچنین علاوه بر حفاری در این طرح، تاسیسات سر چاهی، خطوط لوله و تاسیسات سطح‌الارضی مورد نیاز تولید نفت میادین مدنظر ازسوی شرکت پتروگوهر فراساحل کیش انجام خواهد شد.مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تصریح کرد: در این بسته قراردادی قرار است تا حدود ۴۰ هزار بشکه افزایش تولید و حدود ۳۰ هزار بشکه نیز جلوگیری از کاهش تولید را در میادین مدنظر داشته باشیم. با انعقاد این قرارداد در جمع شاهد افزایش حدود ۷۲ هزار بشکه‌ای تولید خواهیم بود.عالی‌پور با اشاره به همکاری با شرکت‌های داخلی در انعقاد این نوع از قراردادها اعلام کرد: خوشبختانه نخستین قراردادی که در این زمینه منعقد کردیم، با شرکت داخلی پتروگوهر فراساحل کیش است که از سال‌های گذشته امتحان خود را در عسلویه و پالایشگاه نفت خلیج‌فارس به خوبی پس داده است.

وی گفت: این شرکت در دریا و ساحل دارای توان فنی بسیار خوبی است و اقداماتی که در کشور در این بخش‌ها انجام داده بسیار خوب بوده است.مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب درخصوص انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی، خاطرنشان کرد: امسال یک تفاهم‌نامه برای میادین شادگان و کرنج با شرکت خارجی پرگس امضا کردیم و مقدمات کاری آن در حال انجام است.مدیر طرح واگذاری ۲۸ مخزن منتخب شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز گفت: در زمینه توسعه میادین ۲۸ مخزن منتخب مدنظر شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است که در قالب ۲۷ بسته کاری با ارزش ۴۶۰۰ میلیون دلار به شرکت‌های داخلی واگذار خواهند شد تا در این زمینه شرکت‌های داخلی رشد کنند و از توان داخلی در کشور استفاده شود.

صادق فتح‌اللهی اظهار کرد: از پیش مشخص شده بود تا بسته اهواز با ترک تشریفات به شرکت پتروگوهر فراساحل کیش واگذار شود. این شرکت در گذشته در مناقصات شرکت ملی مناطق نفت‌خیز شرکت کرده و در حفاری تایید صلاحیت شده بود.مدیر طرح واگذاری ۲۸ مخزن منتخب شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: این شرکت بهترین پروپوزال فنی را درخصوص مسائل حفاری به شرکت ما ارائه کرده بود و در این زمینه خوشبختانه بحثی درخصوص تایید صلاحیت این شرکت وجود ندارد. امیدواریم بتوانیم از ماه آینده شاهد آغاز به کار این قرارداد باشیم تا در میادین مدنظر کار آغاز شود.

فتح‌اللهی ادامه داد: این روش قرارداد که امروز شاهد آن هستیم به شکلی است که در قالب یک بسته به پیمانکار ارائه می‌شود و در این زمینه پیمانکار کل بسته کامل یک طرح را در اختیار می‌گیرد تا تولید مدنظر از آن طرح واقعی باشد و پیمانکار نیز مسوولیت طرح را به عهده داشته باشد. مدیر طرح واگذاری ۲۸مخزن منتخب شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار کرد: علاوه بر واگذاری اولین قراردادی که در این زمینه انجام گرفت، ۶ مناقصه در حال اجرا نیز برای مخازن رامشیر، لالی، کبود و گچساران داریم.

فتح‌اللهی اظهار کرد: قراردادی که منعقد شد، نخستین قرارداد از طرح توسعه ۲۸ مخزن است و محدوده جغرافیایی آن در واحدهای بهره‌برداری اهواز ۵،۳،۲ است که برای اجرای این طرح که از شهریور امسال آغاز می‌شود و دو سال به طول می‌انجامد، ۳۰۰میلیون دلار هزینه می‌شود. وی خاطرنشان کرد: اکنون ۳۲۰ هزار بشکه نفت به‌طور روزانه از واحدهای بهره‌برداری اهواز ۵،۳،۲ تولید می‌شود که با تکمیل این طرح، میزان تولید نفت در واحدهای یاد شده ۴۲هزار بشکه افزایش می‌یابد و همچنین از افت تولید ۳۵ هزار بشکه نفت جلوگیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت پتروگوهر فراساحل کیش نیز با بیان اینکه به مرز خودکفایی در تولید بنزین رسیده‌ایم، گفت: اگر فازی که اکنون در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در حال کار کردن روی آن هستیم تا سال آینده به اتمام برسد، می‌توانیم حدودا ۲۰ میلیون لیتر بنزین را در روز به خارج از کشور صادر کنیم. محمدتقی ساداتی‌پور اظهار کرد: شرکت پتروگوهر این افتخار را داشته که جایگزین شرکت‌های بزرگ حفاری جهان مانند توتال در کشور شود. وی افزود: تنها شرکتی هستیم که در کشور چهار دکل حفاری ملکی داریم که این دکل‌ها سایبری هستند و مالکیت آنها نیز به عهده ما است. این دکل‌ها در نوع خود بی‌بدیل هستند و کاری که با آنها در منطقه آب شُر انجام گرفت بسیار خوب بود.

مدیرعامل شرکت پتروگوهر فراساحل کیش تصریح کرد: با توجه به ضرورتی که وجود دارد، در منطقه آب شُر از برنامه مدنظر جلوتر هستیم. قرار بود سال آینده گاز وارد خط سراسری شود، اما به دلایل تحریم قرار شد یک سال زودتر و در آبان ۵۰ درصد از ظرفیت مدنظر را وارد خطوط کنیم تا گاز هفت استان شمالی کشور تامین شود.