آغاز به کار تاکسی اینترنتی در تبریز‏

هومن دمیرچی، معاون عملیات این شرکت اظهار کرد: سیستم تاکسی آنلاین یک الگوریتم هوشمند نرم‌افزاری است که بین راننده و مسافران به گونه‌ای ارتباط برقرار می‌کند که ضمن ارتقای بهره‌وری ناوگان حمل‌و‌نقل، هزینه‌های این بخش را کاهش و کیفیت خدمات را افزایش می‌دهد.وی با بیان اینکه این سیستم برای نخستین بار هفت سال پیش در آمریکا و توسط شرکت اوبر راه‌اندازی شد، اظهار کرد: این شرکت با بیش از ۷۰ میلیارد دلار سرمایه، تحولی در صنعت حمل‌و‌نقل ایجاد کرده که سیستم‌های دولتی نتوانسته بودند طی ۷۰ سال ایجاد کنند.

دمیرچی تحولات ایجاد شده را در سایه مفهوم جدید «اقتصاد مشارکتی» امکان‌پذیر دانست و افزود: بر اساس این روش، ظرفیت‌های خالی، خرد و بلااستفاده بازار تجمیع شده و بدون سرمایه‌گذاری و خرید اموال، به بالاترین میزان اشتغال و بیشترین بهره‌وری می‌رسند. معاون عملیات شرکت تپ‌سی با اشاره به اینکه این مجموعه از دوسال قبل فعالیت خود را در تهران آغاز کرده است، گفت: اکنون دامنه فعالیت تپ‌سی علاوه بر تهران به شهرهای کرج، مشهد، شیراز، اصفهان گسترش یافته و شهر تبریز نیز به‌عنوان ششمین شهر تحت پوشش خدمات این شرکت قرار می‌گیرد.وی با اشاره به اشتغال‌زایی این سیستم در تهران و شهرستان‌ها تصریح کرد: اکنون ۲۰۰ نفر به‌صورت ثابت و ۲۰۰ نفر به‌صورت نیمه‌وقت در تهران مشغول به کار هستند و تعداد شاغلان بومی در هر یک از مراکز استان‌ها هم به ۱۰۰ نفر می‌رسد.

دمیرچی سیستم سنتی ناوگان حمل‌و‌نقل درون‌شهری چون تاکسی‌ها و آژانس‌های تاکسی تلفنی را عامل هدررفت زمان و منابع انرژی و حتی ریالی دانست و گفت: در سیستم جدید، نه‌تنها هزینه‌های زمانی و ریالی رانندگان کم شده بلکه مسافران نیز از کاهش هزینه و زمان انتظار بهره‌مند می‌شوند. به گفته وی، در سیستم سنتی هر راننده به‌طور متوسط نیم تا ۶/ ۰ ساعت سفر در ساعت انجام می‌دهد درحالی‌که با استقرار سامانه هوشمند حمل‌و‌نقل تپ‌سی این رقم به دو سفر در ساعت خواهد رسید. معاون عملیات شرکت تپ‌سی ادامه داد: به دنبال افزایش سه برابری تعداد سفرهای رانندگان، هزینه‌های کرایه مسافران نیز تا ۵۰درصد کاهش می‌یابد. دمیرچی در ادامه با اشاره به فضاسازی‌های صورت گرفته در برخی رسانه‌های اجتماعی و عمومی نسبت به امنیت و کیفیت رانندگان این سیستم گفت: تمام رانندگان تپ‌سی پس از احراز هویت و سلامت جسمی و روانی و نیز سوءپیشینه و تحت نظارت پلیس اماکن و پلیس فتا استخدام می‌شوند.

وی با اشاره به امکان کنترل آنلاین هر مسافرت از طریق تپ‌سی و نیز ردیابی آن توسط خانواده‌های مسافران گفت: به محض اعزام راننده تپ‌سی، شماره پلاک، نام و شماره تلفن و تصویر راننده به مسافر اعلام و نیز مسیر حرکت به‌صورت آنلاین به هرکدام از اعضای خانواده که مایل باشند گزارش می‌شود. معاون عملیات شرکت تپ‌سی در ادامه با اشاره به اینکه راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند حمل‌و‌نقل ره‌آوردهای بسیار گسترده‌ای در جوامع مختلف داشته است، گفت: وقتی هزینه سفرهای درون‌شهری تا یک‌سوم کاهش یافته و مسافر می‌تواند بدون استرس ترافیک، در کمترین زمان ممکن به مقصد برسد، استفاده از خودروهای شخصی کاهش خواهد یافت.

وی افزود: به‌طور حتم کاهش حجم استفاده از خودروهای شخصی در کاهش آلودگی هوا، کاهش میزان ترافیک و نیز استرس و فشارهای روانی و اجتماعی بسیار مفید و موثر است.دمیرچی با اشاره به اینکه تمام مجوزهای لازم بر اساس اعلام هیات دولت در کشور کسب شده است، تصریح کرد: تنها مشکل ما مقاومت سازمان‌های تاکسیرانی به‌عنوان شبکه سنتی حمل‌و‌نقل درون‌شهری است. به گفته وی، نه‌تنها مقابل آنان نیستیم بلکه پیشنهاد داده‌ایم برای ارتفای کیفیت خدمات، با سازمان‌های تاکسیرانی هم همکاری کنیم. معاون عملیات شرکت تپ‌سی به در پیش بودن رویداد مهم تبریز ۲۰۱۸ اشاره کرد و گفت: امیدواریم با گسترش فعالیت‌های این شرکت، بهترین خدمات سفرهای درون‌شهری را به گردشگران داخلی و خارجی ارائه دهیم.وی با اشاره به اینکه اکنون ۲۰ نفر در مرکز تبریز مشغول به فعالیت شده‌اند، گفت: تعداد ۵۰۰ راننده نیز برای تپ‌سی تبریز جذب شده و برای ارائه خدمات آماده‌اند.