آبیاری نوین زمین‌های کشاورزی

وی با اشاره به بهره‌برداری از سیستم‌های نوین آبیاری در ۳ هزار هکتار از اراضی خوزستان به‌صورت همزمان تصریح کرد: این اقدام سبب ارتقای راندمان آبیاری در استان می‌شود.حجتی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از سیستم نوین آبیاری سبب رساندن آب به نهال‌های کاشته شده در کانون‌های ریزگرد شده، اظهار کرد: امید است با این کار آب به آرامی به هورهایی که در پایین دست هستند، برسد.وی افزود: از آغاز به کار دولت یازدهم تاکنون، حجم و شتاب توجه به بحث سیستم‌های نوین آبیاری چند برابر شده و منابع خوبی به این بحث اختصاص داده شده است.

وزیر جهاد کشاورزی درخصوص کانون‌های جنوب شرق اهواز افزود: پیش از این آب مورد نیاز برای نهال‌های کاشته شده در این منطقه به‌صورت موقتی با همکاری پرورش ماهی آزادگان تامین می‌شد اما از امروز به‌طور مستقیم آب از ایستگاه پمپاژ رودخانه کارون به کانون‌های ریزگرد جنوب شرق اهواز منتقل می‌شود.

حجتی اظهار کرد: با توجه به اینکه خیلی نمی‌توانیم در بازاریابی خارجی خرمای برهی خوزستان موفق عمل کنیم و جایی را برای آن در بازارهای خارجی ایجاد کنیم، خیلی علاقه‌مند به توسعه پرورش انبوه خرمای برهی در خوزستان نیستیم. وی افزود: باید خرماهایی که بازارپسند هستند و می‌توان برای آنها بازارهای صادراتی پیدا کرد، در استان خوزستان پرورش داده شوند.وی با بیان اینکه بحث سیستم‌های نوین آبیاری در منطقه باید تکثیر شوند، ادامه داد: کمتر نخیلاتی در استان خوزستان توسط سیستم‌های نوین، آبیاری می‌شوند. امیدواریم با توسعه این سیستم‌های نوین شاهد افزایش بهره‌وری در مصرف آب باشیم.

 تخصیص آب فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

استاندار خوزستان نیز گفت: وزارت نیرو در دی سال گذشته تخصیص آب به فاز دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری را اعلام کرد و تخصیص داد.غلامرضا شریعتی اظهار کرد: از سال ۹۵ و با حضور رئیس‌جمهوری در خوزستان و در جریان قرار گرفتن مساله، ایشان دستور دادند و وزارت جهاد کشاورزی دست به کار شدند و وظیفه جهادی خود دانستند و کار را آغاز کردند.

وی افزود: ۳۵۰ هزار هکتار کانون مستعد ریزگرد وجود دارد و بسیاری می‌گفتند که این مسکن است اما همه شاهد هستند که دولت به جد و صمیمانه پای کار است و با مطالعه جامع، کامل و گسترده کار را پیگیری می‌کند. شریعتی ادامه داد: اگر اراده دولت نبود سال گذشته قادر نبودیم حداقل ۱۵ هزار هکتار نهال کاری کنیم و مجبور بودیم که عمدتا با تانکر آبرسانی کنیم.

استاندار خوزستان یادآور شد: امسال دولت ۱۰۰ میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها و ۵۰ میلیون دلار برای پایداری شبکه برق تخصیص داده است. این اهتمام دولت در حوزه زیرساخت‌ها و ریزگردها است. سال گذشته ۴۵۰ میلیارد تومان برای پایداری برق هزینه شده است.

شریعتی تصریح کرد: وزارت نیرو در دی سال گذشته تخصیص آب به فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را اعلام کرد و تخصیص داد، در حال انجام اقداماتی هستیم و هیچ نگرانی درباره فاز دوم نداریم و کار را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: امسال سعی کردیم که مساله را مدیریت کنیم. ارقام تابستانه کم شده چراکه میزان توزیع آب را باید متوازن توزیع کرد و نباید کاری کرد که بالا دست بماند و پایین دست نابود شود.

استاندار خوزستان اضافه کرد: سال گذشته  در۱۵هزار هکتار شن‌های روان مالچ پاشی انجام شد که در تاریخ ایران بی‌نظیر بوده است. امسال در برنامه داریم حداقل ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار را مالچ پاشی کنیم.  نماینده شادگان در مجلس نیز گفت: انجام طرح‌های کشاورزی در خوزستان منوط به زنده ماندن رود کارون است و اگر کارون از بین برود تمام تلاش‌های انجام شده در خوزستان بر باد می‌رود.مجید ناصری‌نژاد با تاکید بر اینکه ما مصرانه از دولت می‌خواهیم که حقابه کارون را به خوزستان بدهد، افزود: در حق استان خوزستان اجحاف شده است.ناصری‌نژاد تصریح کرد: عدم تامین آب مورد نیاز کشاورزی در خوزستان فشار اصلی را به کشاورزان وارد کرده است و آنها بسیار متضرر شدند.وی اضافه کرد: به کشاورزان گفتیم شلتوک نکارند، زراعت و کشاورزی نکنند و بروند کارهای دیگری انجام دهند. به این فکر کرده‌اید که کشاورز کجا برود و چه کاری انجام دهد؟!

نماینده شادگان در مجلس یادآور شد: با این کار تمام زحماتی که از اول انقلاب وزارت جهاد کشاورزی در راستای کمک به کشاورزی در این استان کشیده است، از بین رفت.ناصری‌نژاد تاکید کرد: کشاورزی تنها فعالیتی است که ما را در برابر هجمه‌های دشمن حفظ می‌کند و با تولید و درآمدزایی سبب ارتقای اقتصادی کشور می‌شود و مقاومت ما را افزایش می‌دهد.وی با اشاره به طرح ٥٥٠ هزار هکتاری اظهار کرد: اکنون این طرح در فاز اول متوقف شده و فاز دوم آن هنوز آغاز نشده است و مشکل اصلی آن موضوع تخصیص آب است.

ناصری‌نژاد اضافه کرد: نابودی نخیلات شادگان، نابودی تالاب‌ها و نابودی کشاورزی و نیشکر در خوزستان همه از تبعات عدم تخصیص آب در این استان است.اصری‌نژاد با اشاره به اینکه احیای کارون از برنامه‌هایی است که باید در دولت به‌صورت جدی دنبال شود، گفت: یکی از ضربه‌هایی که به این استان در اثر عدم تخصیص آب وارد آمده است، ضربه به صنعت نیشکر است. اکنون حدود ٢٠ هزار نفر به‌صورت مستقیم در صنعت توسعه نیشکر اشتغال دارند و معیشت حدود ١٠٠ هزار خوزستانی به این طرح وابسته است.

وی ادامه داد: آیا درست است که آب نیشکر را قطع کنیم؟

ناصری‌نژادگفت: می‌گویند حقابه نخلستان‌های آبادان و خرمشهر را نیشکر گرفته است و شرایطی را فراهم می‌کنند که سازمان آب و برق معترض توسعه نیشکر شود و می‌گویند توسعه نیشکر آب زیاد مصرف می کند در حالی که کشت و صنعت‌های نیشکری حداقل آب را برداشت می‌کنند.نماینده شادگان افزود: مهم‌ترین کار ما این است که حقابه خوزستان را بگیریم. پشت سدها آب هست، آب اضافه هم وجود دارد و در اثر برداشت هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود و باید همه کمک کنند که این حقابه به خوزستان اختصاص پیدا کند.