افتتاح چند طرح بزرگ ملی در خوزستان

وی گفت: بیمارستان سوانح سوختگی و بیمارستان فوق تخصصی ابوذر و چند طرح بخش خصوصی نیز از دیگر طرح‌های ملی است که در این سفر افتتاح می‌شوند.وی یادآور شد: علاوه بر این بیش از ۳۴۷ طرح استانی با اعتبار ۶۵۰۶ میلیارد ریال افتتاح می‌شود. شریعتی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم با وجود مشکلات اعتباری و مالی، طرح‌های بسیاری در استان به ویژه در حوزه زیرساختی ایجاد شد. استاندار خوزستان ادامه داد: مصوبه هیات دولت در سال ۹۵ در حوزه‌های مهمی همچون مهار کانون‌های گرد و غبار، آب و فاضلاب، طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و احیای رودخانه کارون در استان خوزستان اجرایی شد.

 نوسانات ارزی مانع جذب سرمایه‌گذاری‌ها

معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان نیز گفت: تا زمانی که ثبات نسبی به بازار ارز کشور باز نگردد و فضای کسب و کار فضایی متعادل نشود، جذب سرمایه‌گذار جدید ممکن نخواهد بود.سیدعلی بحرینی مقدم اظهار کرد: دغدغه بیشتر فعالان و بنگاه‌های اقتصادی اکنون نوسانات نرخ ارز و عدم ثبات در تامین سرمایه مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری و تامین سرمایه در گردش است.وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از واردات کشور، مواد اولیه و مواد واسطه‌ای برای تولید است، افزود: حوزه استانداری و معاونت اقتصادی استانداری خوزستان، حوزه سیاست‌گذاری کلی نیست، بلکه حوزه نظارت و هماهنگی است.

معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان تصریح کرد: بسیاری از زمان‌ها این سوء‌تفاهم پیش می‌آید که با توجه به مشکلات به وجود آمده برای بخش‌های مختلف، مداخله معاونت اقتصادی در آن بخش چه بوده است؟ در این زمینه تصور اینکه استانداری باید تصمیماتی اتخاذ کند تا مشکلات کمتر شود یا سیاستی بر خلاف سیاست‌های کلی اتخاذ کند، صحیح نیست، زیرا حوزه استانداری هماهنگی و نظارت است و بسیاری از تصمیمات به‌صورت سیاست‌های کلی و متمرکز در سطح ملی اتخاذ می‌شوند.

بحرینی مقدم اظهار کرد: با خروج آمریکا از برجام و آغاز تغییرات در سیاست‌گذاری‌ها، بسیاری از رویه‌ها در کشور تغییر پیدا کرده است. شاید بسیاری از اقتصاددان‌ها با سیاست‌های اتخاذ شده جاری در بحث دو نرخی شدن نرخ ارز مخالف باشند و شاید بسیاری نیز موافق این طرح باشند اما دولت بر حفظ یارانه‌ها اصرار دارد تا بتواند به نوعی کالاهایی اساسی را در کشور مدیریت و نظارت کند.وی ادامه داد: از زمانی که سیاست‌های جدید ارزی اتخاذ شد، بسیاری از اقتصاددان‌ها اعتقاد داشتند نرخ ارز تک نرخی شود و یارانه‌ها به‌صورت مستقیم به مردم داده شود. در این زمینه من اعتقاد دارم که دولت قطعا تغییراتی را در سیاست‌های خود اعمال خواهد کرد، زیرا همه تلاش دولت برای حفظ وضعیت موجود است.

بحرینی مقدم ادامه داد: بسیاری از طرح‌هایی که در استان مصوب و حتی پرداخت تسهیلات برای آغاز به کار آنها به مرحله نهایی رسیده است، به دلیل نوساناتی که در بحث نرخ ارز به وجود آمد و باعث افزایش نرخ کالاها و ماشین‌آلات شد، عملا از سرمایه‌گذاری جدید باز ماندند. این مساله موضوع طبیعی است و تا زمان تثبیت نرخ ارز و بهبود فضای کسب و کار نیز این شرایط ادامه خواهد داشت.وی گفت: در استان خوزستان فارغ از سیاست‌های اتخاذ شده توسط دولت، با همت سازمان برنامه و بودجه و همچنین معاونت اقتصادی استانداری خوزستان برای مواجهه با چنین بحران‌هایی کارگروهی تشکیل شده است که ابعاد مختلف تحریم‌ها و تاثیرات منفی آن بر فضای کسب و کار استان در این کارگروه بررسی می‌شود و بسته‌های حمایتی و پشتیبانی لازم را در این زمینه‌ها ارائه خواهند داد.

 بانک‌ها تسهیلات را سریع‌تر پرداخت کنند

معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان گفت: ضرورت دارد بانک‌ها اعتباراتی که در بحث اشتغال وجود دارد را جذب و تسهیلات را در این زمینه به طرح‌های مصوب شده پرداخت کنند.وی با اشاره به اینکه پست بانک، بانک توسعه تعاون و بانک کشاورزی مشکلات مطرح شده در پرداخت تسهیلات را حل کنند، تصریح کرد: بانک‌ها نباید متقاضیان روستایی تسهیلات را در حد امکان در مسیر رفت و آمد قرار دهند و در این زمینه انتظار داریم حقوق این افراد رعایت شود.معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان اظهار کرد: ضرورت دارد بانک‌ها اعتباراتی را که در بحث اشتغال وجود دارد جذب و تسهیلات را در این زمینه به طرح‌های مصوب شده پرداخت کنند. بحرینی ادامه داد: در شهرستان هفتکل طرح‌هایی که در بانک‌ها در انتظار دریافت تسهیلات هستند، مشکل دارند و باید در شورای اشتغال مطرح شود تا شاهد حل مشکل پرداخت تسهیلات باشیم. وی با بیان اینکه باید تمام طرح‌ها در شهرستان هفتکل اجرا شوند، گفت: هنوز در آغاز کار قرار داریم و انتظار داریم بانک‌ها بیشتر از این و فعال‌تر عمل کنند.

بحرینی مقدم افزود: ۸۰ طرح اشتغال‌زایی برای هویزه مشخص و در این زمینه ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات مصوب شده اما کل پرداختی ۴۰۰ میلیون تومان است و در این زمینه باید تسهیلات هرچه سریع‌تر از سوی بانک‌ها پرداخت شود.

 میان انبارداری و احتکار کالا تفاوت قائل شویم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان نیز با بیان اینکه باید میان انبارداری و احتکار کالا تفاوت قائل شویم، گفت: سیستم توزیع وقتی با محدودیتی در تامین کالای مورد نیاز مواجه می‌شود، ناچار است کالا را با وقفه وارد بازار کند تا تعادل واقعی عرضه و تقاضا شکل بگیرد.امید حاجتی با اشاره به شرایطی که تحریم برای کشور ایجاد کرده است، اظهار کرد: بسته تحریمی که توسط دولت در کشور در حال اجراست، به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم نه تنها روی ارز، بلکه روی قیمت کالا و خدمات نیز اثرگذار خواهد بود. وی با اشاره به اثرات مستقیم تحریم‌ها بر کشور، افزود: ارزی که وارد کشور می‌شد، یک بخش از آن صرف واردات محصولات و کالاهایی می‌شد که در کشور تولید نمی‌شدند. همچنین بخش دیگری از ارز صرف واردات کالاهای واسطه‌ای می‌شد که خود باید در بخش‌های دیگر سرمایه‌گذاری به منظور تولید داخل مورد استفاده قرار می‌گرفتند.رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان تصریح کرد: محدودیت قیمت ارز و افزایش قیمت آن اثر مستقیمی در راه‌اندازی تجهیزات بسیاری از مجموعه‌ها، ساختمان‌های مسکونی و کارخانه‌های عظیم در کشور گذاشته است.