اولویت‌های عمرانی «اروند»

وی ارتقا زیرساخت‌های بیمارستانی برای رسیدن به یک‌تخت بستری به ازای هر ۵۰۰نفر جمعیت را هدف‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند در حوزه بهداشت و درمان دانست و اظهار کرد: بازسازی کامل بیمارستان شهید بهشتی با ۱۲۰ تخت بستری، تجهیز بخش اورژانس و بال شمالی بیمارستان طالقانی و احداث ساختمان جدید بیمارستان طالقانی با ۲۰۰ تخت بستری، احداث مرکز تخصصی قلب خرمشهر با ۷۰درصد پیشرفت از اقدامات انجام شده یا در حال اجرا در بخش بهداشت و درمان در محدوده منطقه آزاد اروند است. زمانی به تکمیل و بهره‌برداری از بیمارستان اروندکنار بعد از ۲۵ سال اشاره کرد و گفت: ساختمان جدید بیمارستان نفت و بیمارستان جدید تامین اجتماعی با ۹۰درصد پیشرفت در آبادان در حال ساخت است. وی گفت:۱۷دستگاه آمبولانس نیز سال گذشته تحویل بخش بهداشت و درمان آبادان و خرمشهر شده است و ۱۰ آمبولانس جدید نیز امسال به مجموعه دانشکده علوم پزشکی آبادان و خرمشهر تحویل می‌شود.

قاچاق کالا وجود ندارد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: با استقرار گمرک ایران در در‌های ورود و خروج منطقه عملا کالاهای وارداتی به محدوده منطقه آزاد اروند قاچاق محسوب نمی‌شود. وی افزود: بعد از تحولات اخیر و اعلام ثبت سفارش کالای وارداتی به منطقه آزاد اروند ممکن است برخی از کالاها بدون ثبت سفارش کالا به منطقه آزاد اروند وارد یا خارج شوند. زمانی در ادامه حذف روادید در منطقه آزاد اروند را برای ورود اتباع خارجی طبق قانون گردشگری یکی از منابع درآمدزایی، ارزآوری و اشتغال در منطقه آزاد اروند اعلام کرد و گفت: ۱۰هزار فرصت شغلی به ‌واسطه ورود اتباع کشورهای خارجی به منطقه آزاد اروند تنها در بخش بازار شهر‌های آبادان و خرمشهر ایجاد شده است. زمانی با بیان اینکه ۹۰درصد از اتباع ورودی به منطقه آزاد اروند را اتباع عراق شامل می‌شوند که ‌۸۰ درصد آنها با خانواده به شهرهای آبادان و خرمشهر سفر می‌کنند، برخی شایعه‌ها درخصوص تبعات سوء ناشی از سفر اتباع عراقی مجرد در این شهرستان‌ها را رد کرد.

وی گفت: طبق اعلام کنسولگری ایران در بصره روزانه ۷ هزار روادید ورود به ایران در بصره صادر می‌شود که باید از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال در زمینه گردشگری و به خصوص گردشگری سلامت در شهرستان‌های خرمشهر و آبادان استفاده کرد. وی درخصوص جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی در منطقه آزاد اروند اظهار کرد: قبل از اتفاقات اخیر و اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه کشور اقدامات خوبی در زمینه سرمایه‌گذاری به‌خصوص در بخش‌های انرژی‌های تجدید پذیر، مینی پالایشگاه و پتروشیمی در منطقه آزاد اروند انجام‌ شد اما برخی از طرح‌ها متوقف ‌شده ولی سازمان منطقه آزاد اروند از سرمایه‌گذاری در صنایعی که بر اساس صادرات کالا پایه‌گذاری شود حمایت می‌کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند همچنین درخصوص افزایش سرقت‌های خرد در پایانه صادراتی شلمچه که موجب نگرانی تجار شده اظهار کرد: برای جلوگیری از بروز سرقت پایانه مرزی شلمچه نیازمند مدیریت واحد است. دستگاه‌های اجرایی مختلفی همچون نظامی، انتظامی، پایانه مسافری، گمرک و منطقه آزاد اروند در پایانه مرزی شلمچه مستقر هستند که برای هماهنگی بین آنها باید مدیریت واحدی بر این پایانه اعمال شود. زمانی گفت: به این منظور مکاتباتی با وزارت راه و شهرسازی و سایر ارگان‌های مختلف انجام‌شده و در حال رایزنی برای ارتقای شاخص‌های امنیتی و حفاظتی در پایانه مرزی شلمچه هستیم.

معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند نیز به تعریف ۲۰ طرح عمران شهری در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر اشاره و اظهار کرد: این طرح‌ها شامل مرمت و بهسازی پارک، ساحل‌سازی، تهیه باکس زباله مکانیزه، بهسازی معابر،اجرا و نصب انشعاب آب شرب شهرک آبادان، شبکه جمع‌آوری فاضلاب و آب‌رسانی است. موعود شمخانی گفت: تا شهریور سال جاری ۸۰۰ میلیارد ریال طرح ابلاغ‌شده و تا آخر پاییز نیز ۱۳۰۰ میلیارد ریال مناقصه برای اجرای این طرح‌های عمرانی و خدماتی در آبادان و خرمشهر برگزار می‌شود. وی افزود: اجرای این طرح‌ها با دستگاه‌های اجرایی متولی است و سازمان منطقه آزاد بر اجرای کامل آنها نظارت مستقیمی خواهد داشت. وی به احداث سه پل جدید روی رودخانه کارون در خرمشهر اشاره و اظهار کرد: با احداث این پل‌ها کمربند مواصلاتی جدید بین آبادان و خرمشهر احداث می‌شود و کامیون‌های ترانزیتی و صادرات کالا از داخل محدوده شهرهای آبادان و خرمشهر عبور نخواهند کرد.

شمخانی به احداث خط آهن بین منطقه آزاد اروند و بندر امام خمینی(ره) اشاره کرد و افزود: احداث این خط راه‌آهن در تأمین مواد اولیه برخی از صنایع به خصوص صنایع فولاد منطقه تاثیرگذار خواهد بود و ‌اکنون احداث بخشی از آن در شهرک صنعتی خرمشهر با ۱۰ درصد پیشرفت در حال اجرا است. معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند گفت:سالن همایش‌های سازمان در زمینی به مساحت ۲۳ هزار مترمربع زیربنا و ۸۴۰۰مترمربع فضای اداری و ۱۵ هزار مترمربع فضای فرهنگی و اجتماعی در حال احداث است که تا ۹ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج‌فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) است که در محل تلاقی دو رودخانه اروندرود و کارون واقع است. این منطقه همجوار با کشورهای عراق و کویت است که با داشتن ظرفیتی از قبیل حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.