افتتاح و کلنگ‌زنی 3200 طرح

 ۵۶۷ کیلومتر بزرگراه در حال احداث

وی افزود: در استان حداقل ۵۶۷ کیلومتر بزرگراه در حال احداث است که رقم سنگین اعتبار مورد نیاز این طرح‌ها با مکانیزم‌های موجود قابل تامین نیست؛ از این رو ما در یک سری از این طرح‌ها به دنبال جلب مشارکت بخش خصوصی هستیم و سعی ما این است این بزرگراه‌ها به شکل قطعه قطعه به بهره‌برداری برسد. رحمتی خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال تلاش می‌کنیم دو قطعه ۱۵ یلومتری از جاده تبریز- اهر تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد یا اخیرا یک قطعه ۲۰ کیلومتری از جاده تبریز - ارومیه به بهره‌برداری رسید.این مسوول به راه‌آهن میانه- تبریز نیز اشاره و تصریح کرد: انتظار می‌رود حدود ۱۳۳ کیلومتر از محور میانه به بستان‌آباد امسال به بهره‌برداری برسد و در ۵/ ۱ تا دو سال آینده بقیه طرح تکمیل شود که آقای نوبخت در سفر اخیر خود به تبریز قول تامین اعتبار مورد نیاز ۴۵۰ میلیاردی این طرح‌ها را داده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به وضعیت نامطلوب اتوبان شهید کسایی توضیح داد: در مورد این اتوبان احداث کمربندی دوم تبریز که قطعه ششم از اتوبان تبریز- ارومیه است به طول ۲۸ کیلومتر پیش‌بینی شده و اصلاح علائم، خط‌کشی‌ها، ایمن‌سازی جاده، کنترل و مدیریت سرعت و اصلاحات هندسی اتوبان در دستور کار قرار دارد.

 برخورد خوبی با تاریخ خود نداشته‌ایم

وی در ادامه ابنیه‌ها و خانه‎های تاریخی را شناسنامه شهر تبریز دانست و افزود: در قدم به‌قدم تبریز تاریخ‌سازی وجود دارد؛ اما ما برخورد خوبی با تاریخ خود نداشته‌ایم و بیشتر بناها و اماکن هویت‌دار و قدیمی شهر را خراب کرده‌ایم تا اصلاح.رحمتی اظهار کرد: کم‌کم فضای شهری ما که اتفاقات تاریخی در آن رخ داده از بین می‌رود؛ چرا که در دخالت‌هایی که در ساخت و سازها داشته‌ایم کوچکترین توجهی به بافت تاریخی نشده و ارتباط خود را با هویت تاریخی خود قطع کردیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی ادامه داد: بیشتر ساختمان‌های دولتی و مدارس ما بعد از انقلاب به گونه‌ای نوسازی شده‌اند که نشانگر هویت و فرهنگ ایرانی اسلامی ما نبوده‌اند و هویت ساختمان‌های عمومی و دولتی ما از بین رفته‌اند؛ در حالی که باید ساختمان‌های فاخر قدیمی را حفظ می‌کردیم و الگوی ساخت و سازهای بعدی قرار می‌دادیم.

این مسوول با بیان اینکه دولت و میراث فرهنگی توان مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی و ساختمان‌های قدیمی را ندارد، افزود: میراث فرهنگی باید نقشه، طرح و مجوز مرمت ارائه دهد تا افراد خودشان بتوانند این ابنیه‌ها را بازسازی کرده و با تعریف کاربری متناسب برای هر یک از این بناها هویت آنها را احیا و حفظ کند.  وی به توسعه فرودگاه تبریز نیز اشاره کرد و گفت: باند فرودگاه استاندارد است و در ضلع غربی سالن فعلی قرار است پایانه‌های جدیدی برای باراندازی و حمل بار احداث شود. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی یادآور شد: در سال جاری ۷۲ درصد افزایش سفر در تبریز اتفاق افتاده و اکنون ظرفیت تمام هتل‌های تبریز تکمیل است ولی سفر خارجی آنطور که باید اتفاق نیفتاده که باید برنامه‌ریزی‌های موثرتری در این ارتباط صورت گیرد.

 ۵۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی و ۱۸میلیاردتومان اعتبار جاری

رحمتی اضافه کرد: امسال برای مقوله تبریز ۲۰۱۸ رقم ۵۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی و ۱۸ میلیارد تومان نیز اعتبار جاری تخصیص یافته است؛ البته ۲۰۱۸ پایان کار نیست؛ بلکه شروعی برای معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های استان است.