ارتقای کیفیت حمل‌و‌نقل ریلی جنوب‌ نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین

عضو هیات‌مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ظرفیت جابه‌جایی ریلی درون استان نامحدود است، اما در برخی مسیرها مانند مسیر اندیمشک - دورود ظرفیت محدود است. در این زمینه با طراحی و اجرای طرح بندر خشک در اندیمشک، امیدواریم تا حدودی این محدودیت‌ها را رفع کنیم.رسولی ادامه داد: زمین طرح بندر خشک در اندیمشک مشخص شده و به زودی نیز موافقت‌نامه آن امضا و بحث سرمایه‌گذار حل خواهد شد. همچنین در دهه فجر امسال خط دوم راه‌آهن اهواز - اندیمشک به بهره‌برداری می‌رسد که ظرفیت بهتری را در حمل‌و‌نقل ریلی ایجاد خواهد کرد.رسولی در ادامه اظهار کرد: طرح اتصال بندر امام به خرمشهر و شلمچه به بصره از طرح‌های مهم و در حال اقدام راه‌آهن کشور است. در این زمینه امیدواریم امسال شاهد آغاز عملیات اجرایی این طرح‌ها باشیم و در مدت ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده نیز بتوانیم آنها را افتتاح کنیم.

وی با اشاره به بحث ایستگاه‌های TOD در کشور گفت: ایستگاه اهواز تنها ایستگاه کشور است که مطالعات آن تمام شده و فراخوان مناقصه آن نیز اعلام شده است و به این منظور امیدواریم با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، شاهد راه‌اندازی نخستین ایستگاه TOD در کشور باشیم. این ایستگاه به شکلی مدرن و همراه با مرکز تجاری و مرکز تفریحی، اقامتی ساخته می‌شود. همچنین استاندار خوزستان با بیان اینکه نیاز است سهم خطوط ریلی در خوزستان افزایش پیدا کند، گفت: توسعه خطوط ریلی در کشور و به خصوص خوزستان و اهواز تا حدودی مغفول مانده است و در این زمینه آن‌طور که باید نتوانسته‌ایم بهره‌برداری لازم را از چنین موضوعاتی داشته باشیم.  غلامرضا شریعتی با اشاره به حوزه حمل‌و‌نقل ریلی اظهار کرد: حمل‌و‌نقل ریلی در جهان به شکل قابل‌ملاحظه‌ای رشد ویژه‌ای داشته است. در این زمینه شاهد افزایش کیفیت، سرعت و ایمنی حمل‌و‌نقل ریلی در جهان هستیم.وی افزود: در شهرهای توسعه‌یافته، متروها، تراموا و قطارهای شهری هر کدام نقش خود را در جا‌به‌جایی‌ها ایفا می‌کنند. این مسائل به مدیریت زمان و همچنین مسائل زیست‌محیطی کمک شایانی کرده و شرایط روانی را برای تردد مردم در آن کلان‌شهر به خوبی مهیا می‌کند و نقش موثری نیز در کاهش هزینه‌های خانوار دارد.

وی با بیان اینکه نیاز است سهم خطوط ریلی در خوزستان افزایش پیدا کند، اظهار کرد: اگرچه شهرهای بسیاری از خوزستان در مقایسه با استان‌های دیگر به سیستم ریلی متصل هستند، اما وقتی مقایسه می‌کنیم که چه سهمی از بار استان و کشور توسط خطوط ریلی خوزستان جا‌به‌جا می‌شوند، در می‌یابیم که سهم خوزستان در این زمینه خیلی زیاد نیست. استاندار خوزستان اظهار کرد: در تلاش هستیم سهم ریل را در حمل‌و‌نقل استان خوزستان روز به روز افزایش دهیم. در این زمینه جلسات متعددی را برگزار کرده‌ایم و در تلاش هستیم این مساله را محقق کنیم. خط آهن بندر امام به اهواز دوخطه و خط آهن قدیم این محور نیز ترمیم شد و اکنون امکان تردد قطارها در این محور با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت مهیا است.شریعتی با اشاره به دوخطه شدن خط آهن اهواز به سمت اندیمشک، اظهار کرد: محور ریلی اهواز به اندیمشک در حال دوخطه شدن است تا از این پس قطارها بتوانند با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در این مسیر تردد کنند. همچنین بنا است از اندیمشک به سمت ایستگاه دورود نیز خط آهن موجود بازسازی شود.

وی با بیان اینکه باید به مردم خوزستان خدمات با بهترین کیفیت ارائه شود، گفت: در استان نیاز داریم تا سیستم ریلی گسترش داده شود و بهبود پیدا کند. خط آهن بندرامام - خرمشهر یک خط ریلی کاملا توجیه‌دار برای حمل‌و‌نقل بار و صادرات است و این موضوع را در دستور کار قرار داده‌ایم تا به زودی تفاهم‌نامه اجرای آن را امضا و کار را در این محور ریلی آغاز کنیم.  استاندار خوزستان با اشاره به راه‌آهن اهواز به سمت اصفهان اظهار کرد: امسال با پیگیری‌هایی که انجام گرفت، توانستیم بحث تامین هزینه آن را از سرمایه‌گذاری و مشارکت در قانون بودجه ۹۷ به فاینانس تبدیل کنیم. این مساله یک گام بزرگ به منظور اجرای این طرح بود، زیرا حدود ۵ سال این طرح در مرحله سرمایه‌گذاری بود و کسی تمایلی به سرمایه‌گذاری در اجرای آن نداشت. شریعتی ادامه داد: یک شرکت ایتالیایی در سال ۱۳۴۸ مطالعات احداث این مسیر ریلی را انجام داده و اعلام کرده است که در این مسیر می‌توان یک دو خطه برقی ایجاد کرد. این مسیر از ۵۰ سال گذشته دارای توجیه بوده، اما تاکنون اقدامی برای احداث آن صورت نگرفته است. امیدواریم با اقداماتی که انجام می‌گیرد، امسال بتوانیم این طرح را به قرارداد منتج کنیم.معاون زیربنایی راه‌آهن کشور نیز گفت: خط دوم ریلی بندر امام خمینی (ره) به اندیمشک تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مازیار یزدانی اظهار کرد: بیشترین حجم طرح‌های عمرانی به نسبت بقیه مناطق ۱۹گانه راه‌آهن در استان خوزستان در حال انجام است. طرح‌هایی که از آنها می‌توان به خط دوم اهواز به اندیمشک، اهواز به سربندر، سربندر به خرمشهر و شلمچه به خرمشهر اشاره کرد.وی افزود: بخش عظیم میان‌دشت تا سربندر در سال‌های قبل مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود و در ادامه مسیر یعنی اندیمشک به اهواز ۹۵‌درصد پیشرفت زیرسازی داریم. همچنین مسیر حد فاصل نظامی به میاندشت به طول ۳۷ کیلومتر پیشرفت ۸۵‌درصدی دارد.یزدانی تصریح کرد: مسیر اهواز به بندر امام نیز ۹۰‌درصد پیشرفت دارد و دو مسیر جدید حدفاصل سربندر به خرمشهر را به دلیل دو ظرفیت مهم فولاد شادگان و منطقه آزاد اروند در دستور کار داریم.وی خاطرنشان کرد: تکمیل همزمان طرح‌ها برای استفاده حداکثری یکی از برنامه‌های راه‌آهن است از همین رو به دنبال آن هستیم تا مسیر بندر امام به اندیمشک سریع تکمیل شود و این طرح تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد.