محمد کلامی با بیان اینکه کمیته امداد به سمت مردمی شدن حرکت می‌کند، گفت: افزایش سهم مردم در اعتبارات این نهاد نشانه اعتماد عمومی است. وی با اشاره به اینکه در ۵ ماه ابتدای سال گذشته مردم استان ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان صدقه دادند، گفت: در ۵ ماه امسال این نوع کمک مردمی به ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است. وی با اشاره به سیاست‌های اشتغال‌زایی کمیته امداد گفت: در کنار ایجاد اشتغال برای مددجویان درصدد ایجاد شغل برای جوامع در معرض آسیب هستیم.

کلامی با بیان اینکه برای جوامع محلی ساکن در حاشیه دریاچه ارومیه ۵ نوع شغل به منظور جایگزینی معاش تعریف شده است، کشت زعفران، کشت پسته، پرورش شتر و نصب پنل‌های خورشیدی در منازل روستایی از راهکارهای مورد حمایت کمیته امداد است. وی گفت: با وجودی‌که پنجاه و نهمین استان سالمند کشور هستیم، ولی توجه به ایجاد خانه سالمندان پررنگ نیست و پرستاری در منزل بیشتر رواج دارد. کلامی با اعلام اینکه زنان سرپرست خانوار بزرگ‌ترین جامعه مددجویی استان هستند، گفت: عمده این زنان تحصیلکرده هستند و توان اشتغال دارند.

وی برپایی ۱۶ نمایشگاه عرضه محصولات تولیدی مددجویان کمیته امداد، بزرگ‌ترین حراجی فرش و نمایشگاه تجهیزات بیمارستانی را از فعالیت‌های سال گذشته برای معرفی توانمندی‌های مددجویان اعلام کرد و افزود: ۲۰ درصد از مشاغل استان در سال گذشته توسط کمیته امداد ایجاد شد.

کلامی با اشاره به خرید ۷۰۴ واحد مسکونی و بهسازی ۱۶ هزار واحد برای مددجویان تحت پوشش استان خاطرنشان کرد: بر اساس سیاست‌های کشوری تا دو سال آینده نباید مددجویی بدون مسکن باشد. وی با اعلام اینکه ۷۱ هزار خانواده کمیته امداد آذربایجان شرقی سالانه ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مستمری می‌گیرند، گفت: نیازمندان غیرمددجو هم از کمک‌های موردی این نهاد حمایتی بهره‌مند می‌شوند. وی همچنین از راه‌اندازی کاروان زیارتی ۷ هزار نفره برای مددجویان استان در آبان سال جاری خبر داد.

کلامی با اشاره به اینکه پایین‌ترین آمار طلاق استان مربوط به مددجویان است، افزود: ۶۸ درصد مددجویان استان زن هستند که ۱۰ درصد زنان مطلقه هستند و ۸۰ درصد همسر خود را از دست داده‌اند. وی با اشاره به تحت پوشش کمیته امداد بودن ۱۲ هزار و ۷۶۰ دانش‌آموز و یک‌هزار و ۱۱۱ دانشجو در استان گفت: دانشجویان دانشگاه‌های آزاد و پیام نور در مقطع دکترا هر ترم ۵/ ۳میلیون تومان، کارشناسی ارشد ۵/ ۱ میلیون تومان و کارشناسی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان کمک هزینه تحصیلی می‌گیرند. وی با اشاره به خروج ۶۲۰۰ خانواده مددجوی استان از پوشش کمیته امداد در سال گذشته اظهار کرد: ۴۴۰۰ خانواده خودکفا شده‌اند و بقیه ازدواج کرده یا فوت شده‌اند.